Menu Zavřít

Hranice pro dluhy

3. 7. 2002
Autor: Euro.cz

Splátkový prodej

bitcoin_skoleni

PRAHA (zdf) - Žít na dluh už dneska není ostuda. Domácí zákazníci vzali „západní“ spotřebitelské chování za své a obchodníci si dnes proto nemohou dovolit neprodávat zboží na splátky. Přesto však tři čtvrtiny z nich na dluh neprodávají. Vyplývá to z odpovědí, které 126 manažerům položil týdeník EURO během páté vlny výzkumu Trade Business Barometer (TBB). Společnost GfK Praha v rámci pravidelné akce sleduje vývoj branže obchodu a gastronomie.
Jen 24,3 procenta dotázaných firem prodává na splátky. Zhruba sedmapadesát procent podniků tvrdí, že se jejich sortiment k prodeji na dluh nehodí a dalších devatenáct procent nemá o podobnou formu prodeje zájem. Vysvětlením je zřejmě struktura respondentů: jednadvacet procent tvoří pohostinství a hotelnictví a téměř devatenáct procent jsou výrobci či dodavatelé. Podle odborníků je prodej na splátky pro obchodníka efektivní až při částce kolem pěti až sedmi tisíc, při nižších cenách se doporučuje použít alternativu dluhového nákupu - kreditní kartu. Do deseti procent tržeb přiteče prostřednictvím splátek, míní 55,7 procenta dotázaných. Další třetina (34,3 procenta) odhaduje, že se nákupy na dluh podílejí na obratu až třiceti procenty. Desetina manažerů odhaduje až padesátiprocentní vliv splátek. „Pokud naleznete v Česku firmu s podílem nad deset procent, je to v současnosti docela dobrý výsledek. Třicet až čtyřicet procent může být podle zahraničních zkušeností realistický cíl u firem, které žijí filozofií splátkového prodeje,“ říká František Hlaváč, ředitel firmy Beneficial Finance, která pro letošní léto chystá vstup na trh (EURO 7/2002).
Nejlepší servis obchodníkům poskytuje, alespoň podle mínění třiceti procent respondentů TBB, GE Capital Multiservis, dvojkou je Home Credit (20 procent) a třetí v pořadí francouzský Cetelem (14,3 procenta). Obchodní ředitel Cetelemu Tomáš Chlíbec pozici své firmy nechtěl komentovat. Podle jiných průzkumů mezi obchodníky však prý preference Multiservisu v posledním roce klesají, a naopak roste zájem právě o Cetelem.
A na co se může těšit ředitel Hlaváč? „Na trhu je ještě dost místa, a tak Beneficial Finance pozice stávajících firem spíše nezmění,“ uvedlo 68,6 procenta dotázaných, zatímco ve prospěch nového hráče na trhu hlasovalo 14,3 procenta manažerů. Potíže se získáním tržního podílu mu předpovědělo 17,1 procenta respondentů. „V první fázi našeho rozvoje souhlasím s názorem většiny,“ prohlásil Hlaváč.

  • Našli jste v článku chybu?