Postřehy, zkušenosti a ponaučení čtenářů Profitu, které zasílali do redakce a byly zde publikovány v rubrice Na chybách se člověk učí, mnohdy neztrácejí ve svém ponaučení na aktuálnosti ani dnes. Jako například příběh, který byl zveřejněn v Profitu č.
PROFIT PO DESETI LETECH….
49/1993: Koupila jsem si sadu hrnců značky Zepter- -Grande. Jejich kvalitu nemohu za krátkou dobu posoudit, ale způsob prodeje ano. Plně souhlasím s pracovníkem firmy Zepter, který vnovinovém článku o problémech tohoto prodeje uvádí, že lidé si mají vážit svého podpisu. Právě proto a z důvodu nesplnění kupní smlouvy jsem se dala do nerovného telefonického boje proti této firmě. Šlo o pozdní dodání zboží a formu omluvy. V případě zrušení kupní smlouvy ze strany kupujícího je povinen zaplatit smluvní pokutu podle § 544 obchodního zákoníku ve výši 25 % smluvní ceny. V mém případě by se tato procenta počítala z 42 000 Kč. V případě neplnění kupní smlouvy ze strany firmy platí ustanovení občanského zákoníku. Pro mne to znamenalo možnost odmítnutí zboží bez placení smluvní pokuty, ale - ve smlouvě se už neříká, jakým způsobem by peníze za zboží měly být vráceny a do jaké doby. Firmou Zepter mi bylo řečeno, že snad v budoucnu se bude firma zabývat i tímto problémem a smlouvu změní. Pak snad bude platit i něco o spokojenosti zákazníka. Mně však nyní zůstaly hrnce, nezaplacené telefonní hovory, ubezpečení, že nic nestojí za to, abych si ničila zdraví a snad i trochu útěchy z toho, že podobně postižených lidí znám více. Ale to je chabá útěcha.
Poučení:
Ověřit si solidnost firmy a zkušenosti, které s jejím působením jsou. Před podpisem kupní smlouvy nebo objednávky zvážit, zda obsahuje všechna potřebná ustanovení, tedy především ta, která chrání zákazníka v případě neplnění smlouvy ze strany firmy.