Stovky klientů bank chtějí zpět své poplatky. Aktivita bank zatím ukazuje na to, že zřejmě mají strach, aby nebyli u soudů úspěšní
Tuzemské banky mají problém. Krátce poté, co klient Komerční banky vyhrál spor, ve kterém žádal navrácení poplatků za vedení úvěrového účtu, následují další. Aktivitu v tomto směru už potvrdila Česká spořitelna i ČSOB. Komerční banka sice uvedla, že obchodní vztahy s klienty nekomentuje, i ona však musí řešit stejný problém.
„Obecně lze říci, že na banky se obrátilo již několik stovek klientů s žádostí o vrácení poplatků,“ řekl Petr Němec, který nedávno spustil internetové stránky, na nichž radí lidem, jak se s žádostí o zpětné vrácení poplatků na banku obracet.
Víc, než žádal Právě Němec byl prvním klientem, který chtěl po své bance – v tomto případě šlo o zmiňovanou Komerční banku – vrátit poplatky.
A uspěl. Němec se se svou žádostí obrátil i na soud. Banka nakonec ustoupila, a dokonce mu vrátila víc, než po ní požadoval.
Soudní poplatek coby náklady řízení však Komerční banka zatím neuhradila, tvrdí Němec. A fakt, že ustoupila, banka vysvětluje tím, že preferuje smírné řešení sporů se svými klienty. Odmítla, že by poplatek za vedení účtu k půjčce považovala za neoprávněný.
„Banky již používají vzorové odpovědi i postupy. Například Komerční banka zvolila postup, kdy si ředitelé poboček zvou na osobní setkání klienty, co podali žádost, a na nich jim sdělují, že jim poplatky nevrátí, ale nabízejí například jiné výhody,“ popisuje situaci Němec.
Hypoteční banka změnila svůj sazebník pro fyzické osoby platný od listopadu, kde nově rozepsala, co všechno je obsahem poplatku za správu a vedení úvěru. Pokud by ale soudy v Česku prohlásily poplatek za vedení úvěrového účtu – stejně jako nedávno v Německu – za neoprávněný, pravděpodobně by tímto tahem Hypoteční banka poplatek nezlegalizovala, domnívá se Němec. V každém případě však aktivita bank zatím ukazuje na to, že zřejmě mají strach, aby klienti nebyli úspěšní.
Vyšší úroky?
Zda bude mít protipoplatkové tažení pozitivní efekt, není jasné. Například Česká spořitelna totiž nepřímo naznačila, že by zrušení poplatku mohlo znamenat zvýšení úrokové sazby. „O zrušení poplatku za správu a vedení úvěru však neuvažujeme, protože oddělení poplatku za správu a vedení úvěru od úrokové sazby je pro klienty transparentnější a férovější než sloučení do jedné sazby,“ řekla Klára Pačesová z tiskového oddělení České spořitelny. Pokud by však tento poplatek banka zahrnula do výše úrokové sazby, i za cenu dražšího úvěru by to bylo mnohem transparentnější a férovější jednání, namítá Němec. l •
O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz