Menu Zavřít

Hrozí stávka řidičů? Část autobusových dopravců jim nechce zvýšit mzdy

10. 2. 2017
Autor: ČTK

Část autobusových dopravců v krajích zřejmě nezvýší mzdy řidičů linkových autobusů, jak se na tom loni na podzim dohodla vláda s odbory a zaměstnavateli. Kvůli platům dnes zahájili stávkovou pohotovost řidiči v Jihomoravském kraji. Podle předsedy Odborového svazu dopravy (OSD) Luboše Pomajbíka dopravci nedodržením závazku porušují zákon. O případných protestech budou odboráři jednat příští týden nejprve s jihomoravským hejtmanem a pak se rozhodnou, jakou formu protestu zvolí.

„Ve středu 15. února jedná předsednictvo (OSD), a to může vyhlásit jakoukoliv akci v jakémkoli termínu a v jakémkoli rozsahu,“ uvedl Pomajbík. V úvahu tak přichází jako krajní prostředek stávka. Zároveň chtějí odbory spolupracovat s inspekcí práce, aby se situace vyřešila a dopravci řidičům mzdy zvýšili.

Podle odborů odmítly platy navýšit ČAD Blansko a Vydos Vyškov v Jihomoravském kraji. Kromě odborů v Jihomoravském kraji se ale zástupci šoférů připravují na protesty i v Libereckém, Ústeckém a Královéhradeckém kraji, přestože zde dopravci vládní nařízení zřejmě dodrží. „Mílovými kroky směřujeme ke stávce. Nová metodika nás zklamala, navýšení mezd nebude citelné. Vlk se nažral a koza zůstala celá,“ řekl předák ve společnosti Busline Jiří Kuchynka, který vede odborové centrály OSD v uvedených krajích.

Nároky šoférů na vyšší mzdy vláda podporuje, neshodne se ale na tom, kdo by měl na vyšší platy přispět. Zatímco ČSSD je ochotna krajům, které veřejnou autobusovou dopravu objednávají, na mzdy přispět ze státního rozpočtu, koaliční ANO a lidovci jsou proti.

„My rozhodně podporujeme nároky řidičů na zvýšení platů, ministerstvo dopravy nicméně v oblasti veřejné dopravy stanovuje podmínky jejího poskytování, ale nemá pravomoc ovlivňovat její financování,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Dříve uvedl, že jádrem sporu je problém mezi soukromým majitelem firmy a jeho zaměstnanci. Vládní nařízení, které mzdy od ledna zvýšilo, podle něj přinese jen více problémů.

WT100

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 korun a nově byl zaveden příplatek 6,60 koruny za hodinu za práci v náročném prostředí. Navýšení mezd pro kraje jako objednatele dopravy znamená zvýšení nákladů zhruba o 1,2 miliardy korun.

Čtěte dále:

Zdražíme. Dopravci reagují na minimální mzdu ve Francii

Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi

Nejlépe placená práce ve východním bloku? Kamioňák


  • Našli jste v článku chybu?