Menu Zavřít

Hrozí totální dopravní kolaps!

24. 10. 2005
Autor: Euro.cz

STŘEDNÍ ČECHY Možná už na konci příštího roku se okolí hlavního města stane prakticky neprůjezdnou oblastí. Hovoří o tom alespoň pesimistické předpovědi Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Chybí totiž dálniční okruh kolem Prahy, jehož dostavba se stále protahuje.

Dočká se Praha za sedm let dálničního obchvatu?

STŘEDNÍ ČECHY Možná už na konci příštího roku se okolí hlavního města stane prakticky neprůjezdnou oblastí. Hovoří o tom alespoň pesimistické předpovědi Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Chybí totiž dálniční okruh kolem Prahy, jehož dostavba se stále protahuje. Podle údajů ŘSD z celkového počtu vozidel, které Praha musí denně pojmout, projíždí hlavním městem celých 13 procent osobních a 25 procent nákladních automobilů. Po dokončení některých dalších dálničních úseků (D5, D8 a D11) budou na hranicích Prahy končit čtyři tranzitní dálnice. „Podle našich odhadů se může po dokončení uvedených úseků znatelně zvýšit doprava kolem Prahy i přímo v hlavním městě,“ tvrdí generální ředitel ŘSD Petr Laušman. Podle něj budou osobní i nákladní vozidla motivována k tomu, aby využila pohodlné dopravy po nových dálnicích, v Praze však narazí na dopravní situaci, která výrazně zhorší dnešní stav. CHYBÍ OKRUH Klíčový problém podle Ředitelství silnic a dálnic ČR spočívá především v absenci Pražského silničního okruhu (rychlostní silnice R1). „V současné době není v našich silách, abychom řešení situace urychlili. Problém je v tom, že neexistuje územní plán Velkého územního celku Pražského regionu, mimo území Prahy není všude stále jasné, kde by měl okruh stát, a proto nemáme potřebná územní rozhodnutí a nemůžeme dále postupovat,“ říká Laušman. V současné době se sice připravuje realizace jižní části okruhu, která by měla skončit v roce 2009, samotné vedení ŘSD však tento termín začíná zpochybňovat. Za 11 let příprav se postavilo pouze 16 kilometrů z celkových 82 kilometrů, které má okruh po dokončení měřit. Podle usnesení vlády by celý okruh měl být hotov do roku 2012, vláda premiéra Miloše Zemana byla ještě optimističtější a v roce 2000 předpokládala dokončení okruhu v roce 2008. STAVEBNÍ PRÁCE STÁLE NEZAČALY Stavba šestikilometrového úseku mezi Slivencem a Lahovicemi v jižní části okruhu měla začít ještě letos, pravděpodobně se tak nestane. ŘSD zatím nezná firmu, která práce provede a navíc problémy dělají i ekologové. Stavební povolení by sice mohlo být na konci roku, pokud se ale ekologové odvolají, zdrží se práce zase minimálně o dalšího půl roku. „Přitom právě ekologové už zdrželi výstavbu okruhu minimálně o tři roky,“ říká mluvčí ŘSD Jan Hoření. Zástupce ekologů, právník Petr Kužvart, odmítá tvrzení, že by ekologičtí aktivisté zdržovali výstavbu okruhu záměrně. „Proti výstavbě okruhu nic nemáme, chceme jen, aby zásahy do životního prostředí byly co nejšetrnější,“ říká. Pokud se ekologové neodvolají, začne se mezi Slivencem a Lahovicemi stavět zřejmě na jaře příštího roku. Tento úsek výrazně uleví zejména Barrandovskému mostu a Jižní spojce v jeho okolí. Na dalším úseku z Lahovic do Vestce jsou pro změnu problémy se stanovením cen pro výkup pozemků. CELÝ OKRUH? V ROCE 2015!**

FIN25

Navíc zde stále chybí plán napojení pražského obchvatu na dálnici D 3. „Ministerstva dopravy a životního prostředí si problém trasy D 3 přehrávají jako horkou kaši. Stále tak ještě nebyl schválen územní plán pražského regionu. Příští jednání o něm by mělo být v polovině listopadu,“ uvedl náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský. Přitom podle původních plánů se měl úsek do Vestce začít stavět již příští rok. Jeho dokončení se pak plánovalo na rok 2009.

Samotné ŘSD by bylo pro změnu legislativy tak, aby se výstavba nejen pražského okruhu urychlila. „Pokud zůstane nynější legislativa, je reálným termínem dokončení okruhu rok 2015. Kdyby se ji ale podařilo změnit, uděláme vše, aby obchvat mohl začít sloužit už v roce 2012,“ uvedl Laušman. Se zajištěním finančních prostředků by prý neměl být problém. „Máme k dispozici desetimiliardovou půjčku od Evropské investiční banky, příspěvky z fondů Evropské unie a finanční prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pražský dálniční okruh patří mezi priority této vlády,“ zdůraznil ministr financí Bohuslav Sobotka.

  • Našli jste v článku chybu?