Těšme se na udržitelný rozvoj, ekologii a digitální revoluci
Všech 86 sad medailí v jednotlivých disciplínách patnácti sportů již bylo na XXI. zimních olympijských hrách rozdáno. Na sportovištích ve Vancouveru a Whistleru tento týden bojují o dalších šestnáct sad v pěti sportech hendikepovaní včetně dvaceti českých paralympioniků. Již nyní se však pozornost pomalu přesouvá do Londýna – dějiště nadcházejících olympijských her letních.
Rozpočtové snění
Britská metropole se za dva roky stane prvním městem na světě, které bude hostit olympiádu potřetí. Poprvé to bylo v roce 1908, podruhé v roce 1948. Více letních olympiád se uskutečnilo pouze na území USA. Již před rokem organizátoři oznámili, že se výstavba sportovišť odehrává dle časového harmonogramu. Sportoviště by měla být připravená rok před zahájením her, a proto je bude možné s dostatečným předstihem otestovat. Rovněž rozpočet her by se neměl již zvyšovat. Navzdory tomu i Londýn ukazuje, že původní rozpočty plánované v době uchazečství bývají spíše z říše snů než realitou.
Zatímco původní odhad činil 2,4 miliardy liber, již před třemi lety se téměř zečtyřnásobil – na současných 9,3 miliardy. Rozpočet samotného organizačního výboru (LOCOG) činí dvě miliardy liber. Většinu z nich by měla poskytnout kromě příspěvku od Mezinárodního olympijského výboru soukromé sféra. Sponzorské příspěvky již přesáhly částku 550 milionů liber.
Například náklady na olympijskou vesnici ve výši miliardy liber měly původně pokrýt privátní investice. Již před rokem však bylo jasné, že se její výstavba neobejde bez státní podpory. Olympijský dodací úřad – státní orgán, který dohlíží na provedení stavebních projektů nových sportovišť a infrastruktury – přiznal, že privátní investice ovlivnila ekonomická krize. Zároveň však slíbil, že se tyto výdaje do navýšení současného rozpočtu nepromítnou.
Po megalomanských letních olympijských hrách před dvěma lety v Pekingu by měl Londýn naznačit směr, kterým se bude jejich pořadatelství ubírat v budoucnu. Důraz organizátoři kladou především na trvale udržitelný rozvoj a ekologii. Londýn 2012 by však mohl být dalším mezníkem – zejména v oblasti technologií. Již loni na podzim ředitel britské televizní stanice BBC Roger Mosey totiž prohlásil, že by byla škoda, kdyby některé sportovní přenosy z her nebyly vysílány ve formátu 3D.
Pod digitálním mrakem?
Londýnský starosta Boris Johnson rovněž vypsal soutěž na architektonickou dominantu olympijského parku. Z projektů, jež se dostaly na užší seznam, vzbuzuje největší pozornost Digitální mrak týmu architektů, umělců a inženýrů, ve kterém je i spisovatel Umberto Eco. Dvě věže propojené plastovými bublinami by měly spojovat virtuální a reálný svět – budou sloužit jako rozhledny po olympijské vesnici a zároveň v reálném čase přenášet dění ze sportovišť.
Bubliny, přístupné po spirálovitých platformách pěšky nebo na kole, by měly být energeticky soběstačné díky solárním panelům a využití kinetické energie jejich pohyblivých částí.
Struktura mraku je inspirována obřími nafukovacími sochami argentinského umělce Tomase Saracena. Jednotlivé bubliny by měly být vyrobeny ze speciálního plastu ethylen tetrafluoroethylen (ETFE), který byl použit i při výstavbě pekingské Vodní kostky. Zajímavý je i předpokládaný způsob financování projektu. „Mrak můžeme postavit za pět nebo 50 milionů liber. Flexibilita strukturálního systému nám umožní přizpůsobit velikost mraku množství financí, které se nám podaří získat ve veřejné sbírce,“ vysvětluje Carlo Ratti, jeden z architektů návrhu z Massachusettského technologického institutu (MIT).
Nechme se překvapit. Do zahájení XXX. letních olympijských her v Londýně zbývá 866 dní.
*
(anketa 1)
Partneři českého týmu
Olympijské hry a my
Odpovídá Peter Ronald Herbert, generální ředitel GE Money Bank
1. Jaké ekonomické efekty má pro vaši společnost partnerství v Českém olympijském týmu? Generuje nové podnikatelské příležitosti?
Partnerství s Českým olympijským týmem (ČOT) představuje pro GE Money Bank příležitost, jak posílit vztah se svými zákazníky, zaměstnanci i Čechy obecně. Jako jeden z nejvýznamnějších hráčů na trhu aspirujeme na další růst. Chceme jej dosáhnout tím, že budeme našim zákazníkům poskytovat skvělé služby. Olympiáda nám v tom pomůže, protože dává vynikající příležitost formovat vnímání naší značky na trhu.
2. Je publicita vašeho partnerství uspokojivá?
Olympiáda je atraktivní téma a Čechy značně zajímá, a proto nám naše partnerství s ČOT pomáhá ukázat veřejnosti značku GE Money Bank i jinak než jen klasickou „reklamní kampaní“. Proto ke komunikaci našeho partnerství primárně využíváme experiential marketing a on-line komunity. Například letos jsme poprvé připravili pro české fanoušky speciální webovou stránku, na které mohli denně sledovat blogy Martiny Sáblíkové, Tomáše Krause, Lukáše Bauera a Patrika Eliáše. Využíváme však i klasická média a těžíme z našeho spojení s olympiádou, které přináší spontánní publicitu.
3. Domníváte se, že se olympijskému hnutí podařilo de Coubertinovy olympijské principy, jako jsou přátelství mezi soupeři, čest či nezištnost, prosadit jako normu ve světovém sportu?
ČOT byl pro nás jasnou volbou, protože hodnoty týmu se shodují s hodnotami naší značky – především fair play. Bez hodnot, jako je tolerance mezi soupeři a snaha o dosažení vyšších cílů, by sport nemohl hrát natolik velkou roli v životě většiny lidí, jakou hraje. Olympiáda by nikdy nebyla tím, čím je, kdyby tyto hodnoty mezi sportovci nepřevládaly.
*
(anketa 2)
Partneři českého týmu
Olympijské hry a my
Odpovídá Lubomír Doležal, ředitel obchodu volně prodejných léků společnosti Zentiva
1. Jaké ekonomické efekty má pro vaši společnost partnerství v Českém olympijském týmu? Generuje nové podnikatelské příležitosti? Zentiva se stala partnerem Českého olympijského týmu (ČOT) v rámci své společenské odpovědnosti, podobně jako podpořila různé další nekomerční projekty v kulturní i sportovní oblasti. Partnerství s ČOT si velmi vážíme. Důvodem nejsou ekonomické efekty ani nové podnikatelské příležitosti.
2. Je publicita vašeho partnerství uspokojivá? Je přiměřená našim očekáváním.
3. Domníváte se, že se olympijskému hnutí podařilo de Coubertinovy olympijské principy, jako jsou přátelství mezi soupeři, čest či nezištnost, prosadit jako normu ve světovém sportu? Olympijské hry patří mezi nejsledovanější světové události a jsou globální v nejlepším slova smyslu. Přirozená touha každého sportovce zvítězit jako jedinec i reprezentant země je pod kontrolou světové veřejnosti prostřednictvím médií. Přátelství, čestnost a nezištnost jsou obecně obdivované hodnoty a přibližovat se jim snaží většina lidí. Sportovci mají nastavenou laťku ještě výš, proto si jsme jistí, že se Coubertinovy olympijské principy z převážné části prosazovat daří. Jakákoli výjimka jen potvrzuje pravidlo.