Menu Zavřít

Hudba bez zbytečného balastu

30. 7. 2015
Autor: Hynek Glos

Letní festivaly znamenají hromady nepořádku. Tato rovnice platila řadu let. Chytré kelímky NickNack jsou speciálně navržené na opakované použití a mohou toto pravidlo narušit.

Bratři Martin a Michal Hanákovi patří k pravidelným návštěvníkům hudebních festivalů. Skvělé zážitky z vystoupení oblíbených kapel jim ale pravidelně kazila jedna nepříjemná zkušenost. Museli se – stejně jako další návštěvníci – brodit v použitých kelímcích, jejichž hromady se po každé hudební akci válely všude po okolí.

„Začali jsme proto přemýšlet, co udělat jinak. Jak tomu zamezit a předejít. A pak jsme viděli systém vratných kelímků na koncertě U2 v zahraničí,“ vysvětluje Martin Hanák. Hned je napadlo, že by podobné řešení pomohlo vyčistit i tuzemské festivaly. Nápad postupně nabíral na obrátkách. „Nápad s kelímky přišel zčistajasna a my od začátku věděli, že systém vratných kelímků prostě na trh musíme zavést jako první, což se nám povedlo,“ pokračuje Martin Hanák. Bratři sice sami nikdy předtím nepodnikali, ale jejich otec vlastnil obchod, takže oba určité geny k podnikání měli. V mládí vypomáhali v obchodě, a něco tedy pochytili.

Zahraničí má náskok
Ve světě působí několik firem, které se zabývají výrobou kelímků k opakovanému použití. Společnost Cup Concept se v Německu a Rakousku v této oblasti pohybuje už patnáct let.

V roce 2005 přišla ve Francii s podobným nápadem skupina studentů. Založili společnost Eco Cup. Ve Velké Británii se prosadila s podobným sortimentem společnost Green Goblet.

Kromě hudebních festivalů se kelímky na opakované použití uplatňují také v kavárenských řetězcích. V této oblasti se prosazují například kelímky firem Gaag Byo, KeekCup nebo Joco Cup. Od všech kelímků v zahraničí se český NickNack liší svým patentovaným klipem.

Hanákovi se začali kelímky zabývat od roku 2009 a od začátku jim bylo jasné, že potřebují ještě třetího do party. Chtěli pomocníka a schopného člověka, kterého ta myšlenka nadchne. Martin Hanák v té době totiž studoval vysokou školu a hodně cestoval po světě, Michal Hanák byl plně vytížený v zaměstnání.

Jejich společníkem se v roce 2011 stal Petr Dojmazov, s nímž založili firmu H2D. „Petr byl náš kamarád odjakživa a myšlenka ho nadchla. Rozhodnutí nebylo těžké. Prostě to chtěl zkusit a dělat,“ vzpomíná Martin Hanák. Ve stejném roce se zrodil i prototyp kelímku, který nazvali NickNack a jenž se pyšnil speciálním klipem.

Připoutat si pivo

Kelímek s klipem je převratný detail. Pomocí klipu je možné kelímek zavěsit za pásek nebo odnést více nápojů naráz. Kelímek po dopití uživateli nepřekáží v ruce. Nápad s klipem je hlavním prvkem, který české kelímky odlišuje od zahraniční konkurence.

„Vývoj je samozřejmě drahý, dá se říci, že stále něco zlepšujeme a investujeme nemalé finanční prostředky. Dnes je to v milionech korun,“ porovnává Martin Hanák.

Na designu si dali bratři se společníkem také záležet. Na vývoji se velkou měrou podílel i dnešní šéf a manažer výroby David Dědek. „Od začátku jsme věděli, že chceme vytvořit produkt, který bude uživatelsky příjemný a maximálně komfortní a také jediný svého druhu,“ popisuje Martin Hanák.

Díky vratné záloze nevznikají v areálech tuny odpadů, které jednorázové kelímky produkují. Návštěvník kelímek po použití buď vrátí, nebo si ho ponechá jako užitečný suvenýr.

Kelímek, který nevyhodíte. Plastové pohárky se snaží přesvědčit tvarem i potiskem, aby si je uživetel hlídal a používal opakovaně. Další motivací je i vratná záloha, která se pohybuje kolem padesáti korun.

Použité kelímky jsou umyty na profesionální mycí lince. Z festivalů se vozí do Brna, kde vzniklo mycí centrum se sedmnáctimetrovým tunelem, který každý den dokáže umýt a usušit až desetitisíce kelímků. Zařízení, ve kterém se kelímky NickNack myjí, nemá v Česku obdobu. Kelímek je díky němu možné použít opakovaně. Ovšem i přes svoje výhody nebyla cesta kelímku na festivaly samozřejmá. „Na začátku bylo nejtěžší přesvědčit promotéry, organizátory akcí a firmy o tom, že zálohovat kelímek je ta nejlepší cesta k čistému festivalu a prostředí. Naštěstí to mnoho z nich pochopilo velmi rychle,“ vzpomíná Martin Hanák.

Čistota je podmínkou

Čelili především pochybnostem, že opakované využití kelímků je nehygienické. „Tyto obavy vyvracíme certifikáty a osvědčeními týkajícími se vhodnosti NickNack kelímků k opakovanému použití,“ podotýká Martin Hanák a pokračuje, že si nechali kelímky certifikovat i pro styk s potravinami.

Kromě certifikátů jakosti a bezpečnosti je kelímek společnosti H2D také zapsán jako nový užitný průmyslový vzor pro celou Evropskou unii a zároveň je patentovaný v České republice. Získání certifikátů a patentů bylo časově velmi náročné, ale pro přesvědčení zákazníků o kvalitách výrobků zcela zásadní.

Počet festivalů zredukovalo počasí
Od června do konce srpna se v České republice koná přibližně sto padesát větších a menších hudebních festivalů. Mezi nejnavštěvovanější patří Votvírák v Milovicích, kterého se účastní kolem sto tisíc návštěvníků.

Na nejznámější festival Rock for People, který začínal v Českém Brodě a později se přesunul do Hradce Králové a letos i do Plzně, jezdí kolem přes pětadvaceti tisíc návštěvníků. Letos pořadatelé v hradecké části oznámili 27,5 tisíce diváků. Jeho rozpočet překračuje padesát milionů korun.

V roce 2014 festivalů v Česku mírně ubylo. Sezona 2013 byla totiž pro pořadatele velmi náročná. Především kvůli nepřízni počasí měly některé akce menší návštěvnost a špatné ekonomické výsledky pak v roce 2014 neumožnily některým festivalům pokračovat.

Na největší festival na světě Glastonbury, který se koná v Anglii, jezdí přibližně 175 tisíc lidí.

První ostrá festivalová sezona začala v roce 2012 v tuzemsku, v dalších letech se přidalo Slovensko, některé dodávky šly i do Polska nebo Švédska. Do budoucna by firma chtěla svůj vývoz do zahraničí výrazně posílit. „Jsou to jiné trhy a mentality, systém ovšem chápe každý, věřím v zahraniční úspěch,“ podotýká Martin Hanák.

MM25_AI

V současnosti jsou největšími zákazníky promotéři a organizátoři hudebních, kulturních a sportovních akcí, ale také nápojové firmy, jako jsou Pilsner Urquell, Heineken, Zlatý Bažant nebo Kofola. Výhody ale objevují i restaurace, hudební kluby i někteří živnostníci.

Do budoucna firma uvažuje o rozšíření svého portfolia současných kelímků 0,5 litru a 0,3 litru o kelímky s objemem 0,4 litru.

  • Našli jste v článku chybu?