Čeští internetoví prodejci hudby hlásí za loňský rok nárůst tržeb o čtvrtinu. Letošek by mohl být ještě úspěšnější. Hudební vydavatelství totiž i v tuzemsku konečně svolila k odstranění protipirátské ochrany skladeb. Tu přitom zákazníci označovali za největší problém hudby prodávané on-line.
Autor: Profit - Martin Siebert
Hudební trh prochází v posledních letech výraznými změnami. Tržby z prodejů hudebních CD každoročně klesají a vydavatelé hledají nové distribuční kanály. Nejúspěšnějším z nich je stahování digitální hudby přes internet. Zatímco v prodejích fyzických nosičů v loňském roce hudební průmysl v Česku podle statistik Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) zaznamenal propad obratu o 22 procent a vydělal 343 milionů korun, prodejci digitální hudby hlásí růst tržeb až o čtvrtinu. Celkem vydělal prodej přes internet a do mobilních telefonů téměř 30 milionů. Růst v řádu desítek procent očekávají tři české hudební e-shopy i-legalne.cz, allmusic.cz a T-Music Play i v letošním roce.
Ke zvýšení prodejů digitální hudby by navíc letos měla výrazně přispět novinka, na které se dohodli prodejci s vydavateli hudebních děl. Nejčastěji kritizované omezení – protipirátská ochrana skladeb omezující kopírování (Digital Rights Management – DRM) – už brzy zmizí i z českých hudebních e-shopů. „Pro stahování jednotlivých písní, za které se platí zvlášť za každé stažení, už DRM nepožadujeme,“ konstatuje generální ředitel české pobočky Universal Music Tomáš Filip. Dohodu o odstranění protipirátské ochrany se čtyřmi největšími vydavatelstvími (tzv. major labels), tedy Universal Music, Sony BMG, EMI a Warner, potvrdil i Petr Peřina, marketingový ředitel společnosti DVC, která v Česku provozuje portál i-legalne.cz. Doposud servery nabízely hudbu bez protipi-rátské ochrany jen u vybraných vydavatelů: svolil k tomu například český Supraphon či některé menší labely. „Velká čtyřka“ však s odstraněním protikopírovací licence až do letošního roku váhala.
Přesto prozatím ochranu proti kopírování hudebních souborů najdete ve všech třech českých on-line obchodech. „To, že protipirátskou ochranu zatím stále uplatňují obchody, je jenom kvůli jejich malé flexibilitě s přechodem na DRM-free modely,“ dodává Tomáš Filip. Kompletně nechráněná hudba se však v katalozích prodejců objeví ještě letos. „Chceme spustit prodej písní bez DRM v letošním třetím čtvrtletí. Tedy buď ještě do letních prázdnin, nebo hned po jejich skončení,“ naznačuje Petr Peřina z i-legalne.cz. Podle Peřiny je přechod na nový obchodní model především otázkou přizpůsobení technologií. Přesný termín neprozrazují ani zbývající dva obchody. Ředitel služeb mobilních portálů T-Mobile Michal Němec pouze připouští, že k prodeji hudby bez DRM přistoupí T-Music Play „v dohledné době“.
DRM jako žába na prameni
Prodej digitální hudby bez speciální softwarové ochrany proti kopírování není žádnou novinkou – ve světě funguje už přibližně dva roky. Přišel s ním například největší světový prodejce digitalizovaných písniček, obchod iTunes od firmy Apple. Ten prodával hudbu jak bez DRM ochrany, tak s ní. Za nechráněné skladby si ale účtoval o několik procent vyšší ceny. V případě českých e-shopů tomu bude jinak. „Můžu potvrdit, že ceny hudby zůstanou i po odstranění DRM stejné,“ uvádí Petr Peřina z i-legalne.cz.
Odstranění protipirátské ochrany se však týká pouze jednorázových nákupů. U předplacených služeb, kde si uživatel měsíčně platí přístup k celé databázi skladeb, DRM zůstává i nadále. „U subskripčních modelů, jako je tomu v případě Ízy Music od i-legalne.cz, je DRM nutností i nadále. Bez této ochrany by nebylo možné kontrolovat obchodní model,“ vysvětluje Tomáš Filip z Universal Music.
Ochrana hudebních souborů před kopírováním patřila vedle stále poměrně vysokých cen mezi nejvíce kritizované opatření při prodeji digitální hudby. Jejím hlavním účelem bylo zamezení kopírování a dalšího šíření hudby nelegálně přes internet. V praxi však DRM omezovala především poctivé zákazníky. Ti si pro přehrání takto chráněných skladeb museli do počítače stáhnout a nainstalovat licenci. Hudbu navíc nebylo možné přehrát v některých typech digitálních MP3 přehrávačů. „Naše zákazníky od nákupu nejvíce odrazovala právě DRM a s ní spojená složitější manipulace se skladbou a případná nekompatibilita systému a skladby u jiných systémů než od Microsoftu,“ potvrzuje Petr Peřina. Stejné zkušenosti má i další český on-line obchod s hudbou – allmusic.cz, který provozuje skupina Vltava Stores. „V nakupování po internetu platí obecně zásada, že nákup by měl být co nejjednodušší a nejpřehlednější. Vývoj bude logicky směřovat k tomu, že restrikcí by mělo být co nejméně,“ říká ředitel marketingu Vltava Stores Vítězslav Dohnal.
Kdo je jednička?Oficiální statistiky nejsou
JAK FUNGUJE PROTIPIRÁTSKÁ OCHRANA
Pojem Digital Rights Management (DRM) označuje technické metody, s jejichž pomocí lze kontrolovat a omezovat používání obsahu digitálních médií. V případě hudebních souborů funguje DRM tak, že si uživatel společně se skladbou musí stáhnout a do počítače nainstalovat také speciální licenci. Ta pak omezuje kopírování hudebního souboru na další přístroje, jako jsou digitální přehrávače, a umožňuje například jen limitovaný počet „vypálení“ hudby na CD. DRM je terčem kritiky zejména kvůli tomu, že vyžaduje pro přehrávání hudby výhradně Windows Media Player. V řadě digitálních přehrávačů proto není možné ani legálně koupenou hudbu, která je chráněná pomocí DRM, přehrávat. Ani protipirátská ochrana ale není neprůstřelná. Záhy poté, co ji začali prodejci hudby používat, se na internetu objevilo hned několik návodů, jak chráněné WMA (Windows Media Audio) „očistit“ a převést třeba na oblíbený formát MP3.
Na českém trhu působí zatím tři významní prodejci digitální hudby: i-legalne.cz, allmusic.cz ze skupiny Vltava Stores a T-Music Play od T-Mobile. Stanovit jejich pozici na trhu však není snadné. Statistiky o prodejích digitální hudby sleduje organizace IFPI. I její data si ale každý z prodejců vysvětluje po svém - i-legalne.cz i T-Music Play se označují za lídry českého trhu s digitální hudbou. „Podle statistik IFPI jsme jednoznačně jedničkou na trhu. Podíl máme majoritní,“ tvrdí Petr Peřina z i-legalne.cz.
Složitější výpočet svého prvenství pak nabízí Michal Němec. „Podle IFPI utržila velká čtyřka vydavatelství vloni 24 milionů korun za digitální hudbu. T-Mobile jim z toho zaplatil 33 procent. Pokud by šlo o poměřování pouze celých skladeb, pak neoficiální informace z major labels za rok 2008 je, že i-legalne platí za plné písně jen 60 procent toho, co T-Mobile. Protože máme stejné obchodní podmínky, pak nám vychází, že T-Mobile byl loni o 67 procent v prodeji full-tracků z katalogů majors úspěšnější než i-legalne,“ počítá Michal Němec. V letošním roce statistikami navíc zamíchá v březnu oznámená spolupráce serveru i-legalne.cz s operátorem Vodafone. Ten začal prodávat hudbu do mobilů a místo budování vlastní virtuální „prodejny“ se dohodl právě s DVC International.
Jednodušší je porovnávání internetových hudebních obchodů, co se týče nabídky. V tomto ohledu jasně vede hudební obchod mobilního operátora T-Mob
ile. „Nabízíme přes milion skladeb od více než 60 tisíc interpretů,“ tvrdí Michal Němec z T-Mobile. Naproti tomu i-legalne.cz se podle Petra Peřiny může pochlubit nabídkou přibližně 730 tisíc písniček, allmusic.cz jich v katalogu má 550 tisíc.
Budoucnost trhu, nebo marná očekávání?
Všichni významní hráči na trhu – prodejci i hudební vydavatelé – se shodují, že význam prodeje hudby přes internet a mobilní telefony v budoucnu poroste. V hodnocení dosavadního vývoje se ale rozcházejí. Hudební vydavatelství by si představovala ještě lepší výsledky. „Respektuji přínos těchto pionýrů digitálního prodeje hudby, ale realita jejich výsledků očekávání bohužel nenaplnila,“ konstatuje generální ředitel Universal Music Tomáš Filip. Na celkových tržbách Universal Music se podle něj digitální prodej podílel zhruba deseti procenty. „V příštím roce očekáváme zvýšení podílu na 15 procent,“ dodává. I přes mírnou skepsi ohledně prodeje hudby přes internet a mobily ale Filippřipouští, že do budoucna bude význam legálního a placeného stahování hudby narůstat. „Očekáváme, že během pěti let by již měl digitální prodej předstihnout ten fyzický,“ uzavírá Tomáš Filip.