Menu Zavřít

HUDEBNÍ FIRMY SE NEVZDAJÍ

27. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Písničky si na internetu předplatíme jako noviny a časopisy

Zatímco probíhá ostře sledovaný soudní spor proti Napsteru za porušování autorských práv, několik velkých internetových společností v poslední době potichu podepsalo dohody s Americkou asociací nahrávacího průmyslu (RIAA) a významnými hudebními giganty. Koncerny, jako BMG či Time Warner, usilovně pracují na vlastních technologiích prodeje hudby na mezinárodní počítačové pavučině. Soupeření starého a nového světa o hudbychtivého spotřebitele a o miliardy dolarů vrcholí. Výsledkem bude pravděpodobně prodejní model, který uspokojí obě znepřátelené strany, méně však uživatele. Odborníci totiž spíše pochybují, že by mohl působit dál Napster v nynější podobě, která umožňuje získat písničky oblíbených skupin a zpěváků na webu úplně zadarmo. K posledním příkladům dohody mezi internetovými firmami a nahrávacími giganty patří kontrakt divize evropské mediální jedničky Bertelsmann, společnosti BMG, s předním americkým portálem Lycos. Na jeho stránkách si tak nyní mohou návštěvníci koupit a poté stáhnout produkci například Whitney Houston a Jimiho Hendrixe. Podobné obchody uzavřely letos i Sony Music, EMI, Universal a Warner Music. „Jedna studie za druhou potvrzuje, že lidé jsou ochotni na webu za hudbu zaplatit, prohlásil po oznámení smlouvy viceprezident Lycosu Ron Sege. Rovněž firma MP3.com, která je věrnou kopií Napsteru, našla s hudebními vydavateli společnou řeč. V dohodě z minulého týdne svolila, že hudebním vydavatelům zaplatí 30 milionů dolarů, a za to bude moci svým uživatelům nabídnout více než milion skladeb. Podobný osud zřejmě čeká i Napster. Dnes, nebo nikdy. Proč se dnes přední internetové firmy snaží urputně spolupracovat s hudebním průmyslem, když se ještě žádný obchodní model nezabydlel, o neskončeném sporu mezi RIAA a Napsterem ani nemluvě? Odpověď je zřejmě jednoduchá. Mají strach, že když teď neprojeví jistou vstřícnost vůči vlastníkům autorských práv, ti se obrátí ke konkurenci. Navíc v oboru panuje všeobecné povědomí, že šance Napsteru u soudu jsou mizivé. „To, co dělá Napster, je vytvoření široké dlážděné cesty k porušování autorských práv. Podobné by bylo, kdyby se v železářství prodávala brašna s názvem Nejlepší kasařské nářadí pro trezor KV–15, záruka vrácení peněz v případě, že vás chytnou, domnívá se šéf vydavatelství Computer Press Jiří Hlavenka. Na misku vah rovněž patří skutečnost, že anglosaský právní systém funguje na jiných principech než evropský. Pravděpodobnost vyklouznutí Napsteru díky vydařené kličce právníků se tak blíží nule. Předplaťte si Beatles. Bylo by proto naivní představovat si, že se nahrávací a mediální koncerny nechají ožebračit novými technologiemi, byť je internetová veřejnost přijímá s velkým nadšením. Oba současné světy budou existovat vedle sebe. „I nadále budou vydávány a prodávány CD a DVD pravděpodobně za současné vysoké ceny. Odhaduje se, že ještě nejméně deset let budou pořád nejčastější metodou, jak se lidé dostanou k osobní kopii nahrávky, potvrzuje Hlavenka. Alternativu pak vytvoří některý nový model. Nejvíce šancí zatím odborníci dávají způsobu prodeje metodou předplatného. Za určitou částku na měsíc si bude uživatel moci na oblíbené internetové stránce stáhnout, co bude chtít. Na vývoj zmíněné technologie najala BMG tým odborníků. Šéf společnosti Bruno Zelnick přispěchal s komentářem, že celý průmysl potřebuje nalézt bezpečnou a jednoduchou cestu on–line distribuce. V hudebním průmyslu se točí velké peníze. Stačí se podívat na životní styl některých popových hvězd. Skutečné ztráty nahrávacích společností způsobené pirátstvím na internetu nedávno odhadla výzkumná firma Forrester Research. Ve své zprávě konstatuje, že pokud spotřebitelé budou i nadále s potěšením využívat služby na způsob Napsteru, přijdou mediální magnáti do roku 2005 o 3,1 miliardy dolarů na svých ziscích. Výsledky výzkumu jednoznačně nahrály do karet RIAA. Odpůrci Napsteru argumentují tím, že jeho další existence by výrazně omezila možnosti marketingu nových hvězd, zatímco zakladatelé internetového fenoménu na nelegálním kopírování starých nahrávek vydělají jmění. České firmy dřímou. Na rozdíl od zahraničí v České republice zatím neexistuje žádná tuzemská stránka na internetu, kde by se daly koupit a následně legálně stáhnout digitální nahrávky světových populárních hvězd. Můžete si pouze nechat fyzicky poslat klasické CD. Zatím totiž žádná naše firma nepřišla s podobným on–line obchodem, které již ve Spojených státech začínají běžet na plné obrátky. Především díky popularitě počítačové sítě mezi mladou generací a šílenstvím, které vzbuzují v uvedené sociální skupině některé popové hvězdičky, by to nemusel být špatný byznys. Digitální hudba tak s výjimkou nezákonných aktivit na českém webu zatím chybí. Nezanedbatelným faktorem úspěchu je však cena. Její výše by musela být pochopitelně citelně nižší oproti nákupu v klasickém kamenném obchodě.

  • Našli jste v článku chybu?