Menu Zavřít

Humbuk pro pár milionů

18. 3. 2013
Autor: Euro.cz

Korean Air se má zavázat, že během pěti let nesníží podíl v českém dopravci pod 34 procent

Vše je formálně odkýváno, teď jen doladit detaily a podepsat smlouvy, nahlásit vše do Bruselu a počkat si na peníze. Takový je ve zkratce další postup kolem privatizace Českých aerolinií. Vláda premiéra Petra Nečase minulý týden schválila nabídku asijské letecké společnosti Korean Air na odkup 44 procent akcií v českém dopravci za sumu zhruba 68 milionů korun. A protože nalezení strategického partnera pro skomírající aerolinky je v dnešní situaci na leteckém trhu skoro zázrak, je třeba se na tomto úspěchu pořádně přiživit. Jinak toho Nečasův kabinet, stojící na půdorysu věčně rozhádané koalice, moc ke chlubení nemá.

Show kolem podpisu finálních smluv s hlavním akcionářem a šéfem korejských aerolinek Cho Yang-ho tak bude velká. Odehraje se přímo ve Strakově akademii a v záři reflektorů se neblýskne jen Miroslav Dvořák coby šéf Českého Aeroholdingu, pod nějž ČSA spadají, ale také ministr financí Miroslav Kalousek jako zástupce akcionáře. A svou chvilku slávy si tentokrát nenechá ujít ani sám premiér Nečas.

Sladit harmonogramy všech ale není tak jednoduché. Původně oznámené datum podpisu 9. dubna se tak zřejmě bude posouvat, aby se skutečně všichni sešli. „Není jisté, jestli to bude přesně v tento den, ale v tom týdnu se podpis uskuteční,“ uvedl Dvořák. Zatím jako nejpravděpodobnější se jeví, že se s podpisem, který má ve svém důsledku nastartovat byznys nejen potácejícího se dopravce, ale i pražského ruzyňského letiště a dalších dcer aeroholdingu, šoupne o den, tedy na 10. dubna.

I zadarmo dobrý Cena 68 milionů určitě není nic, nad čím by měl kdokoli plesat. Nicméně odpovídá ocenění z pera Ernst & Young, jež hodnotí celé ČSA na 148 milionů korun. I kdyby Korejci nabídli méně, stále by to bylo lepší, než když při minulém pokusu o privatizaci nabídlo konsorcium Unimex-Travel Service za celé aerolinky miliardu korun. Bylo to totiž za ČSA se všemi dceřinými firmami, které jsou nyní „sestrami“ aerolinek v rámci aeroholdingu. Navíc konsorcium požadovalo dorovnání vlastního jmění ČSA alespoň na nulu. Podle materiálu, který Kalousek předkládal svým ministerským kolegům, činilo k poslednímu dni roku 2009 jmění ČSA minus 2,3 miliardy korun. „K době plánovaného předání akcií, což mělo být až po skončení zimní sezony, by to bylo odhadem minus 3,5 miliardy,“ upřesnil Dvořák.

Důležitější než cena na nabídce Korean Air je jejich zájem rozvíjet byznys ČSA a tím i celého letiště. Že to myslí vážně, dokládá několik klauzulí z nabídky. Jedna z nich mimo jiné říká, že podíl v ČSA ani jedné ze stran smlouvy nesmí v průběhu pěti let klesnout pod 34 procent. Zároveň pak získají Korejci opci i na další akcie až do maximální výše minoritního podílu v aerolinkách. V nejbližší době půjde o akcie, které drželo hlavní město Praha (asi 1,5 procenta) a mezitím je odprodalo aeroholdingu právě za posudkovou cenu E&Y. K podobnému kroku se schyluje i u půlprocentního podílu slovenské metropole.

Menšinový podíl 2,2 procenta ještě drží Česká pojišťovna.

Další opce pak zaručuje Korean Air možnost získat i zbytek státního podílu. To by ovšem Evropská komise musela zrušit pravidlo o institutu evropského dopravce. Aerolinkám status zajišťuje různé výhody, musejí být ale většinově vlastněny někým z Evropy. Stát si tak musí do doby, než Brusel o tomto kroku rozhodne (což již přislíbil), udržet podíl alespoň 50 procent plus jednu akcii.

Kapacita asi neporoste První nový byznys už Korejci na Ruzyň přinesli. Přesunuli do Prahy své evropské call centrum z Irska. Pro jednu z dcer aeroholdingu, ČSA Services, to představuje zhruba desítku míst. Tento krok ale měly obě firmy domluvený už předtím, než se na podzim aeroholding obrátil na padesátku největších světových dopravců, zda by neměli o ČSA zájem. Dohodly si to díky nově uzavřené codesharové spolupráci, kdy obě firmy vybraných letů prodávají letenky partnera.

Týká se to nové linky do Soulu, kterou budou od letního letového řádu provozovat ČSA. Korean již mají mezi Prahou a korejskou metropolí čtyři lety týdně a pravidla leteckého byznysu jim další přidat nedovolují. Tak se domluvily s ČSA, že přidají další dva pod jejich logem. Český dopravce si kvůli tomu pronajme dálkový letoun, který bude ještě obsluhovat linky do Ruska, například do Moskvy. „Korean v rámci vstupu do ČSA pak budou mít na starosti zakoupení vlastních dálkových letadel, protože díky své velikosti mají přístup k výrazně lepším cenám,“ přiblížil výhled na spolupráci Dvořák. Korejské aerolinky provozují 140 letadel a z toho více než stovku dálkových. To jim skutečně u výrobců zajišťuje významně jinou pozici než malé středoevropské firmě s dvěma desítkami strojů pro střední vzdálenosti.

Po vstupu asijského partnera se pak počítá s úpravou sítě ČSA. „Rozdělme to na dvě věci. Na kapacitu a destinace. Já myslím, že kapacita ČSA v nejbližší době nevzroste, jde ale o její lepší využití. A možná se změní cílové destinace, aby lépe zapadly do plánů,“ vysvětlil Dvořák s tím, že Korejcům půjde více o linky na západ od našich hranic. Ruský byznys, který je jednou z nejpodstatnějších hodnot českých aerolinek, je tolik nezajímá.

Cena za spojení? Konec charterů Jakousi obětí privatizace se stala sesterská firma ČSA v aeroholdingu, Holidays Czech Airlines (HCA), která provozovala charterové lety. V prosinci Miroslav Kalousek tvrdil, že došlo k dohodě s největším charterovým dopravcem u nás, firmou Travel Service o tom, že HCA mu přestanou konkurovat. Výměnou má Travel Service zastavit všechny spory kvůli údajnému porušování hospodářské soutěže. U nich by se totiž musel aeroholding Korejcům zaručit, že jim vykompenzuje případné ztráty.

Dvořák ale minulý týden jakoukoli dohodu popřel. Šlo prý o jednostranné manažerské rozhodnutí mateřského holdingu. Travel Service nicméně některé spory opravdu zastavil a vyjednává nyní s ČSA o codesharové spolupráci. Nejpravděpodobnější tak je, že změna „popisu situace“ souvisí s tím, že slovo dohoda by mohlo nepříjemně zavánět antimonopolnímu úřadu. l

bitcoin_skoleni

Další opce zaručuje Korean Air možnost získat i zbytek státního podílu. To by ovšem Evropská komise musela zrušit pravidla o institutu evropského dopravce.

O autorovi| Adam Junek • junek@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?