Světlíkova firma chce vybudovat až sto pump na CNG
(bez podtitulku)
Šéf společnosti Vítkovice Holding Jan Světlík rozjíždí nový byznys. Firma Vítkovice Machinery Group, která je součástí holdingu, se hodlá razantně prosadit na trhu prodeje pohonných hmot, respektive CNG (stlačený zemní plyn). V následujících letech společnost investuje desítky milionů korun do výstavby nové sítě čerpacích stanic pro CNG. Plány podniku počítají s výstavbou padesáti až sto míst, kde je možné stlačený zemní plyn natankovat. Výše investice by se měla pohybovat v rozmezí půl až miliardy korun v závislosti na počtu stanic. „Jsem přesvědčen, že je na trhu v této oblasti stále bílé místo, proto jsem se rozhodl k výstavbě nové sítě čerpacích stanic,“ vysvětlil svoje rozhodnutí Světlík. Nově vytvořená značka „CNG vitall“ bude zahrnovat zejména plnicí stanice a přestavby vozidel na CNG. První veřejná plnicí stanice vyroste v Ruské ulici nedaleko ostravského ředitelství Vítkovic. Její výstavba začne již na začátku příštího roku.
Manažeři holdingu již vyjednávají o spolupráci v této oblasti s renomovanými prodejci klasických pohonných hmot, tedy benzínu a nafty. Zřejmě nejaktuálnější jsou rokování o možné kooperaci s firmou Benzina ze skupiny Unipetrol. „Ano bavíme se o možné spolupráci, ale nechci být zatím konkrétnější,“ potvrdil Světlík. Dle informací týdeníku EURO navíc podnik vyjednává i se zástupci konkurence Benziny - firmami Shell a OMV. S provozovateli sítě čerpacích stanic však jednají i další investoři. O strategickém partnerovi chce mít šéf Vítkovic jasno do konce roku.
Skupina Vítkovice Machinery Group rovněž přejde na ekologický pohon vozidel i části strojů na CNG. Zhruba 200 firemních aut by mělo přejít na CNG do konce příštího roku. „Nejen, že provoz bude ekologičtější, současně uspoříme šedesát procent nákladů,“ konstatoval Světlík. Návratnost této investice včetně výstavby nové plnící stanice je plánována na dva roky. Vítkovická firma současně buduje nový výzkumný tým, který by měl pracovat na vývoji paliva budoucnosti - pohonné směsi s obsahem zemního plynu, případně využití bioplynu. A především pak jeho využití pro pohon vozidel v zemědělství. „Zelený byznys považuji za velice perspektivní,“ naznačil Světlík další plány Vítkovic.
ŠKODA VYČKÁVÁ
Zájem o využití zemního plynu v dopravě v posledních letech v Česku roste. Po tuzemských silnicích sice aktuálně jezdí jen necelých dvanáct set vozidel na zemní plyn, jejich počet má však každoročně vzrůst o desítky procent. To se odráží i v rostoucím zájmu investorů o vybudování sítě CNG. V Česku by měla do roku 2020 existovat síť, která bude disponovat 350 až 400 pumpami. Na vyšší zájem o CNG reagují i některé světové automobilky. V současnosti se v tuzemsku prodávají sériově vyráběné CNG vozy značek Opel, Fiat, Renault, Volkswagen, Citroën a Mercedes. Poněkud zpět se drží v této oblasti mladoboleslavská Škoda Auto. Ta sice připravuje nový vůz poháněný zmíněným palivem, se sériovou výrobou však čeká do doby, než bude vystavěna rozsáhlejší síť plnících stanic.
ZATÍM VEDE RWE
Doposud nejrozsáhlejší budování pump na CNG v tuzemsku ohlásila společnost RWE Transgas, jež hodlá do roku 2020 vybudovat v Česku zhruba sto čerpacích stanic. Plánů, které zveřejnil Světlík, se ale neobává. „Nepovažujeme Vítkovice Machinery Group za konkurenci, naopak jsme rádi, že na trh vstupuje další významný hráč. Ukazuje se, že zemní plyn v dopravě je velmi aktuální a pro investory zajímavé téma,“ konstatoval mluvčí RWE Transgas Martin Chalupský. Rovněž dodal, že současný zájem investorů o budování sítě čerpacích stanic na CNG dokazuje atraktivnost zemního plynu pro využití v dopravě. RWE zatím zprovoznilo sedm pump na CNG, další staví v České Lípě a Semilech. Konkurent RWE, Pražská plynárenská, již vlastní v hlavním městě dvě pumpy, další tři plnící stanice zprovozní do začátku příštího roku.