Menu Zavřít

Hvězda s hvězdou

3. 4. 2007
Autor: Euro.cz

Dojem z jízdních vlastností poněkud kazí vyšší cena

bitcoin_skoleni

Japonské automobily s hvězdami ve znaku se řadí do top ten automobilových značek. Člověk ani nemusí řídit Imprezu STI, a přesto má s nimi k dispozici slušný výkon, perfektní jízdní vlastnosti, a navíc ještě každodenně použitelné auto. O tom jízda s Legacy Combi je. Pominu-li superznačky, jako jsou Maserati nebo Jaguar, v kvalitě nastavení podvozku a v jízdních vlastnostech se Subaru dokáže rovnat snad jen BMW. S relativně tvrdým podvozkem, umožňujícím jezdit v zatáčkách agresivně, a přesto s jistotou, stačí i stopětašedesát koní z dvoulitrového boxeru na pořádnou zábavu.
Zmiňovaný dvoulitr Subaru používá snad ve všech modelech. V případě sedanu a kombi je naladěn na maximum výkonu ve vysokých otáčkách, v SUV Forester byla dána přednost optimálnímu průběhu točivého momentu, který se hodí v terénu. Moderní celohliníkový motor s protiběžně uloženými písty má nejvyšší výkon k dispozici v 6800 otáčkách za minutu a motor ochotně překračuje i sedmitisícovou hranici. Průběh točivého momentu má navíc takřka konstantní maximum mezi 3000 a 4500 otáčkami. Ani ve vyšších otáčkách ale jeho hodnota výrazně neklesá a prakticky již od volnoběhu je připraveno více než 150 Nm. Všechna Subaru, s výjimkou modelu Justy, jsou dodávána se symetricky uspořádaným pohonem všech kol. Ve spojení s plochým boxerem je výhodou tohoto konceptu rovnoměrné rozložení hmotnosti i nízko a ve středu vozu položené těžiště. Pohon všech kol testovaného Legacy je tvořen dvěma nápravovými a jedním mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou, která pracuje podobně jako uzávěrka. K přímo řazené pětistupňové převodovce lze přiřadit také redukční převod. Poslouží ve chvíli, kdy ani jednička není dostatečně silná pro zdolání překážky nebo rozjezd do kopce. Mezi kombíky, které často tahají velké porce nákladu uvnitř vozu i na vozíku, je to ojedinělá, ale o to cennější vychytávka.
Když zrovna se zařazenou redukcí nevezete železobetonový panel na Sněžku, což by asi chtělo nějaký systém tankování za letu z cisternového vozu s palivem, spotřeba Legacy se při cestovní rychlosti na dálnici pohybuje kolem mírně podprůměrných devíti litrů na sto kilometrů. Mimo obec na okreskách lze s lehkou nohou jet i za sedm litrů, a to je na poměrně velké kombi slušná hodnota. Pochvalu zaslouží i brzdy, které dokážou velké auto spolehlivě zkrotit na poměrně krátké dráze. Přes větší převisy se ani v zatáčkách neprojevuje chuť vozu roztančit se při nuceném zpomalení, což je u rodinného auta jedině dobře. Rozdíl mezi spotřebou ve sto třiceti a devadesáti, který činí dva litry na sto kilometrů, napovídá, že v další generaci vozu se konstruktéři asi zaměří na aerodynamiku a s ní spojený vnější design.
Ten je velmi povedený z estetického hlediska. Světlomety sice poněkud napodobují Eagle Eye od BMW, ovšem není to kopie pro kopii. Do koncepce masky zapadají velmi povedeně a vůz je příjemný i při pohledu z boku. Vysoká míra bezpečnosti posádky plyne z uspořádání pohonu. Uvnitř vozu je dostatek prostoru jak na místě řidiče, tak i vzadu pro cestující. Tradičně příjemné jsou i sedačky s dobrým bočním vedením těla.
Aktuální generace Subaru Legacy patří rozhodně k tomu lepšímu, co lze ve třídě manažerských vozů pořídit. Tomu však odpovídá i cena, která je na poměry třídy o něco vyšší, než by se slušelo. Přesto je vůz poměrně oblíbený. Ve statistice svazu dovozců figuruje na třináctém místě z jednatřiceti vozidel ve střední třídě. Této pozice dosáhl se 165 prodanými kusy. Hegemonii octavie, jíž se prodalo přes čtrnáct tisíc vozů, sice neohrozí, zato ale dobře připravuje půdu pro nástupce, který bude na trhu co nevidět.
tabulka
Subaru Legacy Combi
motor: zážehový čtyřválec
výkon 165 koní, 121 kw
objem 1,994 ccm
převodovka pětistupňová manuální
zrychlení 10
nejvyšší rychlost: 214 km/h
spotřeba: 9,8
cena 803 800 Kč základní
klady:
• výkonný motor
• průběh točivého momentu
• dobré jízdní vlastnosti,
• redukční převod
• bohatá výbava
zápory:
• vyšší cena
• chybí diesel

  • Našli jste v článku chybu?