Jedna ze dvou nejprestižnějších aukčních síní světa, britská Sotheby‘s, nabízí 13. června k prodeji dvě stovky děl nejzvučnějších jmen české moderny, symbolismu a abstraktního umění. Poprvé v historii nejsou tato díla součástí Impressionist And Modern Sale, ale jsou nabízena jako Významné české umění z kolekce rodiny Hascoe. Nákladný dvousetstránkový katalog, v jakých jsme zvyklí vídat díla Picassa, Chagalla Giacommetiho a dalších velikánů světového výtvarného umění, se najednou pyšní díly Kupky, Čapka, Filly a Guttfreunda.
Skutečnost, že se Sotheby‘s rozhodla uspořádat aukci ryze českého umění, je možná významnější než případná prestižní zahraniční výstava. Je nutné si uvědomit, že aukční síň Sotheby‘s tento krok činí ne proto, že by chtěla podporovat české umění ve světě, ale protože chce vydělat peníze. A tato „přízemní“ pohnutka je pro naše umění nesmírně důležitá z jednoho neméně „přízemního“ důvodu. V současném světě umění se čím dál více prosazuje zjednodušený pohled na kvalitu a význam daného díla. Hlavním parametrem se stává cena. Trh s uměním ovládaný několika málo hvězdnými galeristy a dvěma neméně vyhlášenými aukčními síněmi je čím dál více zaměřen na „hodnotu“ díla a jeho autora. Velice zjednodušeně řečeno, když jsou práce nějakého výtvarníka drahé, tak přece musí být jeho tvorba kvalitní. Vydařená aukce českého umění v Londýně s cenovými rekordy může zvednout vlnu zájmu o české umělce, a to nejen o jejich prodej, ale i o vystavování.
O tom, že padnou cenové rekordy děl minimálně několika autorů z této kolekce, se nezdálo být pochyb. Zájem o aukci byl v Česku obrovský a nenašel se jediný vážný sběratel, který by o ní nevěděl či se jí nechtěl zúčastnit. Kvalitou děl nabízených v jeden den na jednom místě je totiž s českými aukcemi nesrovnatelná.
Naprosto dechberoucí je kolekce jednoho ze zakladatelů abstraktního uměni Františka Kupky: pět olejů na plátně a čtrnáct prací na papíře. Sběratele a investory do umění však čeká velká konkurence. Kupka je „světové“ jméno a jeho obrazy jsou vzácné. Naposledy se obrazy Kupky v tomto množství a v této kvalitě dražily v roce 1999 v New Yorku u Sotheby’s a v síni druhého největšího hráče na aukčním trhu Christie’s. Z těchto dvou aukcí ostatně také pochází i čtyři z pěti obrazů nabízených na londýnské dražbě. Jedna z nejvyšších částek se očekává od abstraktního díla Pohyb vytvářeného v letech 1913 až 1919. Síň Sotheby’s předpokládala, že za něj dostane půl milionu až 700 tisíc liber.
Konkurence ze světa by se nicméně nemusela koncentrovat pouze na Kupku. Sotheby’s investovala nemalé prostředky na propagaci sbírky a mimo Prahu vystavila vybraná díla v New Yorku, Vídni a Moskvě. Můžeme proto očekávat, že se dostaví klienti, kteří dosud netušili, že nějaký Filla či Černý vůbec existují. Budou si chtít doplnit kolekci třeba o díla kubistická nebo o Foltýnovy abstraktní malby. Cena Fillova Zátiší s dýmkou odhadem z roku 1912 by mohla překročit 150 tisíc liber. Pro nadšeného sběratele motorek ale může být třeba i Švecův Motocyklista krásnou dekorací do zahrady. Odhadní cena tohoto více než dvoumetrového bronzu je až směšně nízká a srovnatelná například s patnácticentimetrovým bronzovým odlitkem od Henryho Moora.
Prezident Židovského institutu pro národní bezpečnost (JINSA) Norman Hascoe (1929–2007) se svojí ženou Suzanne si k českému umění našli cestu díky lásce k Praze, kterou po roce 1990 navštěvovali. Sbírku vybudovali v neuvěřitelně krátké době – největší část nakoupili na českých aukcích v období mezi lety 1996 až 2006. Na těch je tehdy zastupovala drobná dáma v kloboučku, jejíž přítomnost v sále naháněla husí kůži všem zájemcům o kvalitní díla. Ve většině případů neměla vážnou konkurenci, takže pravidelně z aukční síně odcházela jako vydražitelka toho nejlepšího, co bylo k mání.
Fascinace Hascoeových českou plastikou byla uspokojena výjimečným kontraktem s Národní galerií, která svolila k odlití velkého množství těch nejdůležitějších bronzů ze svých sbírek. Největší a nejcennější klenoty sbírky, kolekce Kupků, byla koupena na již zmiňovaných aukcích v New Yorku.
Nedlouho po smrti Normana Hascoea začaly prosakovat zprávy o tom, že přinejmenším část sbírky bude na prodej. Nakonec se v dražbě ocitla celá. Ani v nejmenším bych se nedivil, kdyby některý z významných a finančně silných českých sběratelů umění projevil o kolekci vážný zájem. Finanční představy dědiců ovšem zůstaly nejspíše neuspokojeny, a tak se kompletní sada dvou set děl dostala na stojany aukční síně Sotheby’s.