Díky přesné práci automatické převodovky S tronic se bílé Audi rychle šplhá na obzor. Ještě předtím se ale v poměrně velkém panoramatickém zpětném zrcátku řidiče „objeví“ několik chladicích věží vzdálené počeradské elektrárny.
Tím necháváme severočeskou pánev za sebou a volnoběhem, který mild-hybridní pohon bílé Audi A6 využívá k dobíjení akumulátoru, sjíždíme kvinařství rodiny Váňových pro zdejší vynikající Rulandské šedé.
Šest litrů
Zvlněné silnice Českého středohoří klikatící se mezi různě vysokými vyhaslými sopkami jsme si pro redakční test nového Audi A6 Avant nevybrali náhodou.
Cílem bylo ověřit, jak si téměř pět metrů dlouhý a dva metry široký kombík poradí s ostrými zatáčkami úzkých okresek, kde neustále kličkujete mezi traktory a nákladáčky místních sadařů.
Ještě než jsme ale u Lovosic sjeli z dálnice D8, dvoulitrový turbodiesel s pohonem předních kol ukázal, že obrovité auto se dobře popasuje s autostrádami i neplynulým městským provozem.
Ať už jedete padesátkou od semaforu k semaforu, nebo na dálnici předjíždíte v levém pruhu, spotřeba se drží ve velmi příjemných hodnotách. V městě jsme se nejčastěji pohybovali kolem hodnoty 6,1 litru na sto kilometrů, na dálnici pak spotřeba dosahovala 5,9 litru.
Při každém brzdění či sundání nohy z plynu začal mild-hybridní pohon rekuperovat energii a shromažďovat ji do lithium-iontového akumulátoru pod zavazadlovým prostorem, čímž se nejen snižuje spotřeba nafty (podle výrobce prý až o sedm deci na 100 kilometrů), ale především se příjemně zvyšuje dojezd vozidla. Systém nazvaný BAS (Belt Alternator Starter) umí nepostřehnutelně vypnout motor v rychlostech mezi 55 a 160 kilometry v hodině, čímž se snižuje spotřeba, a v těch chvílích navíc palubní přístroje pohání jen elektrická energie z akumulátoru pod kufrem.
Ve vyšších rychlostech se také naplno projeví výhody přehledného virtuálního kokpitu, který po levém a pravém okraji lemují zřetelné stupnice teploty motoru, respektive hladiny nafty v nádrži. Kokpit skvěle funguje po zapnutí navigace, která se při nižších rychlostech rychle zazoomuje, takže i ve městě získá řidič pohledem přes volant rychle přehled.
K autodromu
Audi A6 Avant, které na dálnici sedělo jako přikované a i ve vyšších rychlostech panovalo uvnitř vkusně zpracovaného interiéru téměř naprosté ticho, nezměnilo své chování ani na silnicích mezi vesnicemi Ústeckého kraje. Až tam se naplno ukázala síla mild-hybridního turbodieselu.
Přestože šel motor častěji do vyšších otáček, žádný hluk do prostorného interiéru nepronikal a jízda byla stále velice pohodlná. Příjemné bylo i dobrzďování na častou padesátku, kdy motor začal rekuperovat kinetickou energii.
Přestože může Audi působit trochu neforemně a každý pohled přes dlouhou přední kapotu hned upozorní, že člověk řídí skutečně velké auto, má dobře promyšlenou aerodynamiku.
S vozem jsme dojeli až na parkoviště mosteckého autodromu, na jehož čerstvě položeném asfaltu se právě testovalo několik speciálů evropské série Nascar, hlučný a čoudící kamion Adama Lacka i několik rakouských sportovních prototypů. My jsme tu ale kvůli závodům nebyli, na dohled od vrchu Hněvín bylo dost času auto prozkoumat ze všech stran a pořádně jej prolézt. Nejvíc času jsme strávili v zavazadlovém prostoru, jehož základní objem činí 565 litrů. Pokud se ale sklopí zadní řada sedadel, vyskočí objem kufru na úctyhodných 1680 litrů.
Zábava pro řidiče i rodinu vzadu
I dobře přístupný zavazadlový prostor je jedním z důvodů, proč může být nové Audi A6 Avant ideálním parťákem pro delší rodinné cestování. Zadní řada sedadel se sklopnou opěrkou nabízí komfortní svezení, večer potěší ambientním osvětlením a díky délce vozu není ani pro cestujícího s dlouhýma nohama problém uvelebit se v jakékoliv pozici.
Nový kombík z továrny v německém Ingolstadtu je tak dobrou kombinací těch nejmodernějších technologií, minimalistického designu a rodinného auta. Stovky kilometrů, které jsme s ním najezdili, ukázaly, že technologicky i komfortem udělalo Audi s modelem A6 dobrý posun a že mild-hybridní pohon může být jedním z mála řešení, jak vrátit dieselové motory do hry.
Audi A6 Avant Design 40 TDI
Objem motoru 1968 cm3
Výkon 150 kW
Průměrná spotřeba 5,9 litru/100 kilometrů
Převodovka S tronic, sedmistupňová
Maximální rychlost241 km/h
Základní cena 1 550 900 Kč
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz