Prodej nových aut s hybridním pohonem v Česku výrazně roste. Zatímco za loňský rok stoupl o polovinu na 1541 vozů, letos do března zaznamenal růst o 94 procent. Celkově ale hybridní vozy stále tvoří 0,9 procenta z celkového počtu nových aut prodávaných v Česku. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Nejúspěšnějším prodejcem a dlouhodobým průkopníkem kombinace konvenčního spalovacího motoru a elektromotoru je Toyota. Loni prodala v Česku 441 hybridních aut a její prémiová značka Lexus dalších 123 vozů. Mezi ně se vklínil pouze Peugeot s 218 prodanými hybridy.
„Už téměř pětina prodaných modelů Toyota v České republice má hybridní pohon, u značky Lexus je to dokonce více než 80 procent. Hybrid je pro nás základní technologii 21. století a dnes již naprosto běžná alternativa ke konvenčním pohonům,“ uvedl ředitel českého zastoupení Toyoty a Lexusu Martin Peleška.
Hybridní pohon je lehčí, má jednodušší motor složený z méně dílů, čímž se podle odborníků snižuje pravděpodobnost, že se některý z nich porouchá. Záruka na baterie bývá přes deset let a mnohdy může přežít auto i majitele, dlouhou životnost zaručuje vlastní chladicí systém.
V současnosti jsou na trhu jak klasické hybridy, u kterých se baterie dobíjí hlavně při brzdění, tak plug-in hybridy s dobíjením z elektrické zásuvky. Elektromotor slouží hlavně pro rozjezdy a pomalé průjezdy měst, spalovací motor pro dopravu na delší vzdálenosti.
Toyota prodala celosvětově deset milionů hybridů a v ČR více než 3 000 vozů. Prodeje hybridních Toyot v Evropě se za první čtvrtletí v meziročním srovnání zvýšily o 50 procent na 106 tisíc vozidel. Hybridní modely tvoří okolo 40 procent celkových prodejů Toyota Motor Europe. K úspěchu hybridních modelů přispěly i vozy značky Lexus, u nichž 65 procent zákazníků volí hybridní pohon, v zemích západní Evropy dokonce 99 procent.
Přečtěte si také: