Menu Zavřít

Hyde Park: Personalizuj a gamifikuj

29. 4. 2020
Autor: Vojtěch Velický

Rok 2019 v Česku se nesl ve znamení investic do zaběhlých FinTech startupů. Kam se budou muset firmy posunout, aby zůstaly konkurenceschopné?

Trendem na české FinTech scéně v roce 2019 byla především podpora již úspěšných startupů ze strany velkých investičních hráčů. Startup Mutumutu, zaměřující se na inovativní přístup k životnímu pojištění, získal investici ve výši 30 milionů korun od stávajícího investora Société Générale na další rozvoj.

V podobném duchu se nesla investice Rockaway do BudgetBakers,
která má podpořit jejich další expanzi, investice Erste Group a Air Bank do
společnosti Dateio
či založení Smart Solutions od Komerční banky pro rozvoj a scouting FinTech
příležitostí. Jedná se tak o třetí vlnu významnějších investic v českém FinTech
prostředí, nastupující po předcházejících investičních obdobích v roce 2013 a
2016.

Podobný vývoj je patrný u našeho západního souseda Německa, kde digitální
banka N26 získala dodatečnou investici, která ji dostala mezi takzvané
jednorožce, tedy privátní startupy s valuací přes jednu miliardu dolarů.
Ostatní významné investice směřovaly do Deposit Solutions a Wefox Group
(pojišťovna).

Tato konsolidace investic jen potvrzuje závěry studie „Startupy v ČR: State
of Play“ z roku 2017, která tvrdí, že české nově vznikající startupy získávají
prvotní investice velmi obtížně. A když je získají, tak většinou v nižších
částkách, než které by potřebovaly pro rychlejší rozvoj. V průměru to činí pět
milionů korun. To brání rychlejšímu rozvoji a vstupu nových hráčů na FinTech
trh.

Česká FinTech scéna pokrývá většinu z hlavních finančních kategorií od
půjček přes správu financí, plateb, faktur, pojištění, investic, nemovitostí a
hypoték až po Blockchain. Výjimkou jsou kapitálové trhy a RegTech (startupy
zaměřené na finanční regulatoriku).

Co chtějí spotřebitelé

Češi jsou konzervativnější než například Němci, co se týče způsobu ukládání
peněz. Nejčastější variantou zůstává hotovost, běžné účty a spořicí účty,
zatímco akcie a podílové fondy zůstávají na okraji. V porovnání s Německem má
Česko menší zadluženost vůči HDP, danou především nižším podílem spotřebitelských
úvěrů a zásahy České národní banky do sazeb a pravidel hypoték.

Vzhledem k platbám v online prostředí Češi nejčastěji využívají bankovní
převod nebo kartu. Virtuální peněženky jako například Apple Cash jsou využívány
ve srovnání s Německem minimálně, ačkoli penetrace internetem a chytrými
mobilními zařízeními je obdobná.

V oblasti pojištění má Česko dvakrát nižší penetraci propojištění, a to i
přes nižší průměrné pojistné. Vzhledem k distribuci je český trh většinově
závislý na třetích stranách, jako jsou makléři.

Na behaviorální potřeby klientů se zaměřila studie Accenture provedená
centrem The Dock. Odhalila, že lidé si cení takzvaného finančního populismu,
tedy zdarma dostupného poradenství, slev nebo kuponů (aplikace Portmonka). Lidé
navíc oceňují pomoc s plánováním a dodržováním svých finančních cílů za pomoci
gamifikovaných nástrojů.

Co se týká neočekávaných položek ve výpisech, pak lidé oceňují prediktivní
přístup k předpovídání vyšších finančních nákladů (např. dovolená, svatba,
narození dítěte) či transparentní zobrazení měsíčních výdajů. Případně pak také
online finanční úkolovníky.

Velmi zajímavým zjištěním studie bylo, že domácnosti mívají, tak jako
společnosti, své finanční ředitele. Tito finanční ředitelé se liší ve své lásce
k financím.

Jsou tací, kteří se vyžívají v práci s Excelem, a naopak jsou tací, již tuto
funkci mají za trest. Těm je potřeba pomoci se správou rodinných financí.

V neposlední řadě dotazovaní vyjádřili fakt, že Customer Experience už dávno
není možností, ale nutností. Všichni očekávají možnost přizpůsobení si
aplikací, gamifikovaný zážitek a líbivý design.

Budoucí vývoj

Na základě výše uvedených dat lze konstatovat, že česká ekonomika má sklon
ke konzervativním investičním produktům.

I přes mírný růst zadlužení je velmi opatrná, co se týče dluhu, nemá kladný
vztah k pojištění a stále preferuje bankovní transfery a užívání klasických
karet pro platby. Na druhé straně má ale dostatek kvalifikovaných IT
profesionálů a vysokou internetovou penetraci, společně s rozšířením chytrých
mobilních zařízení. Klienti navíc očekávají personalizovanou nabídku a
analytickou pomoc s celistvou multiproduktovou správou svých či rodinných
financí v gamifikované podobě.

Proto by se měl český FinTech začít zaměřovat na konsolidaci funkcionalit a
produktů do uživatelsky přívětivých prostředí. Inspirací může být vývoj v Asii,
kde takzvané super aplikace, jako například Alipay v Číně nebo Paytm v Indii,
sdružují produkty od plateb, půjček, hypoték či investičních produktů až po
dovoz jídla nebo půjčení kola. Spotřebitelé tak nemusejí přepínat z jedné
aplikace do druhé a zároveň jim aplikace může pomoci s předvídáním vyšších
výdajů v momentu, kdy je nejvíce potřebují. Lze zde hovořit o „trzích okamžiku“
neboli identifikaci obchodních příležitostí v reálném čase za pomoci dat a
omnikanálového ekosystému.

Z produktového hlediska se vývoj bude ubírat následovně. Na poli
investičních produktů se budou stále více dostávat do popředí ESG produkty
neboli Environmental, Social, Governance, které kladou vyšší nároky na
společnosti s ohledem na jejich přístup k udržitelnosti a společenské
odpovědnosti. V pojištění se bude stále více dbát na zdravý životní styl a
vytváření komunit. V půjčkách bude docházet ke zjednodušení produktu a snížení
počtu požadovaných informací za pomoci volně dostupných dat. Navíc se bude
nabídka přizpůsobovat doposud ne plně pokrytým sektorům, jako jsou startupy a
OSVČ.

A zároveň do tohoto produktového segmentu budou stále častěji vstupovat
nefinanční hráči jako například Alza, Mall, IKEA či Tesco. V oblasti hypoték se
bude schylovat k boji o zjednodušení procesu refinancování a k poskytnutí těch
nejobjektivnějších cen o nemovitostním trhu.

Z uživatelského hlediska by se pak mělo dbát na personalizaci, gamifikaci,
využívání osobních asistentů, a to jak hlasových, tak virtuálních. Navíc se
budeme stále častěji setkávat s jinými formami přihlašování jako například
plánované jednotné Bank ID neboli SONIA.

Vývoj českého FinTechu čeká zajímavých pár let, během kterých lokální malí
hráči, mající výhodu znalosti konzervativního českého trhu, budou stále více
vyzýváni zahraničními FinTech jednorožci.

Bude tedy záležet, zdali budou schopni spojit síly a vytvořit konsolidovanou
nabídku pro spotřebitele, která zaujme, nebo budou v budoucnu nahrazeni
superaplikacemi.

MM25_AI

Autor je manažerem finančních služeb ve společnosti Accenture

  • Našli jste v článku chybu?