Lidé, kteří nadprůměrně utrácejí za drogistické zboží a potrpí si na značky, chodí nakupovat do velkoprodejen. Spořivější nakupující volí spíš malé obchody.Po letech změn a rychlých expanzí mezinárodních řetězců na tuzemském trhu se preference českých nakupujících začínají stabilizovat.
Patnáct největších obchodníků má více než dvě třetiny trhu
Lidé, kteří nadprůměrně utrácejí za drogistické zboží a potrpí si na značky, chodí nakupovat do velkoprodejen. Spořivější nakupující volí spíš malé obchody.
Po letech změn a rychlých expanzí mezinárodních řetězců na tuzemském trhu se preference českých nakupujících začínají stabilizovat. Při nákupu drogerie a kosmetiky se stal nejoblíbenějším typem prodejny hypermarket, který jako své hlavní nákupní místo drogistického zboží označuje téměř třetina dotázaných domácností. Vyplývá to z výzkumu společností Incoma Research a GfK Praha Drogerie 2003. Jako hlavní důvod pro oblibu hypermarketu lidé nejčastěji uvádějí, že v něm nakoupí více druhů zboží najednou a šíři nabízeného sortimentu. Zjednodušeně řečeno, šetří čas.
Za kosmetikou do specializované prodejny
Výzkum naopak zaznamenal silný pokles obliby menších pultových drogerií. Preference diskontu mezi nakupujícími však mírně stoupají. Lidé ale dobře rozlišují jednotlivé typy prodejen a při nákupech výběrových kategorií, především kosmetiky a parfumerie, stále většinou volí specializované prodejny. V nich mají možnost svůj výběr zboží konzultovat s prodavači, zatímco anonymní velkoprodejny jim takový komfort nabídnout nemohou. Spotřebitelské šetření také ukázalo, že jednotlivé typy prodejen a dokonce i jednotlivé řetězce se do značné míry liší skladbou svých zákazníků. V malých drogistických a specializovaných prodejnách, diskontech a supermarketech nakupují hlavně spořiví lidé. V obchodních domech, hypermarketech a samoobslužných drogistických prodejnách je významně vyšší podíl nakupujících, kteří projevují silný zájem o sortiment, nakupují značkové zboží a mají nadprůměrné výdaje za tento sortiment.
Koncentrace se zpomaluje
Koncentrace maloobchodního trhu s drogerií a kosmetikou se meziročně zvýšila o tři procenta. Tržní podíl patnácti největších řetězců dosáhl vloni úrovně 68 procent, a to především díky širokosortimentním sítím. Výzkum nicméně prokázal, že růst míry koncentrace se zpomaluje. Obrat patnácti našich největších distributorů přitom pokrývá více než polovinu trhu. Jsou mezi nimi jak širokosortimentní řetězce (Makro, Ahold, Tesco Stores ČR, Kaufland, Globus a Delvita), tak specializované drogistické řetězce (dm drogeire markt, droxi, Rossmann a nákupní aliance Teta drogerie sdružená kolem velkoobchodu P. K. Solvent). Nejčastěji jmenovaným hlavním nákupním místem drogerie a kosmetiky je stejně jako v loňském roce Kaufland, ze specializovaných prodejen Droxi. Silné jsou i preference nezávislých maloobchodníků.