Hypermarketům se daří čím dál lépe. Zejména v krajích s vysokou nezaměstnaností a nízkou mzdou. Jde jen o zdánlivý protimluv. Do obřích prodejen se u nás jezdí hlavně kvůli nízkým cenám. A tak čím chudší obyvatelstvo, tím horší je postavení malých prodejen v souboji s obry.
NA TAPETĚ
Drobnější obchodníci se mohou udržet jen tam, kde je poptávka po specializovaných službách, po lepším zboží a kvalifikovanějím personálu. To jsou vlastnosti lidí ze střední třídy, kteří preferují kvalitu před kvantitou. Právě tahle skupina obyvatel, do níž patří sami obchodníci, je však u nás hodně úzká - a vládní zásahy ji dále proletarizují. To nevěští menším obchodním firmám dobrou budoucnost. Tam, kde se konkuruje pouze cenou, musí velké řetězce logicky vždy zvítězit. Trend masové spotřeby vede ke koncentraci maloobchodu všude ve světě. Pokud je však společnost zdravě strukturovaná a střední třída zabírá v sociální pyramidě solidní místo, zbývá dost velký koláč trhu pro menší prodejny, které se umějí lépe přizpůsobit zvláštním choutkám náročnějších zákazníků. Tam, kde existuje pouze široká masa lidí s podprůměrnou mzdou a pak úzká smetánka, se vedle masových hyperspotřeben uživí jen pár luxusních obchodů. Ty už u nás existují, zato nabídka pro střední vrstvy se buduje jen velmi pomalu. Je to začarovaný kruh. Čím méně středostavovských zákazníků, tím hůře se daří drobným a středním podnikatelům, tím více ztrácí střední vrstva své příslušníky a tak pořád dál v sestupné spirále. S trochou nadsázky můžeme říci, že fronta v hypermarketech začíná na úřadu, kde se vyplácejí sociální dávky. Tam, kde je nezaměstnanost a chudoba masová, jsou tito lidé jako celek dobrými zákazníky, navzdory své individuálně slabé kupní síle. Stačí, že jich je dost. Navíc se dají snadněji nalákat na „výhodné“nabídky a nakupují více než potřebují i než si mohou dovolit. Hypermarkety bezpochyby zůstanou i pro movitější zákazníky místem nákupu základních potravin či třeba pracích prášků. Masový nákup elektroniky, oděvů nebo vybavení domácnosti však svědčí o nezdravé struktuře společnosti. Směřování od kvality ke kvantitě se totiž zdaleka netýká jen nakupování, ale úplně stejně i správy věcí veřejných. Hypermasová civilizace je snadněji manipulovatelná, ať už jde o nákup laciných triček, nebo politických programů.