PRAHA (zdf) – Bouřlivý vývoj tuzemského maloobchodu nahrazuje stabilizace pozic jednotlivých sítí. Potvrzuje to nová společná studie Shopping Monitor 2002/03, kterou zveřejnily realizátorské firmy Incoma Research a GfK Praha.
Hypermarkety jsou již suverénně vítězným prodejním formátem – představují hlavní nákupní místo pro třicet procent českých domácností. Podruhé tak obří velkoprodejny obhájily svoji pozici jedničky. Zastavil se pokles preferencí malých samoobsluh, kterým teď patří dvaadvacetiprocentní podíl: vedou především v domácnostech starších lidí a u zákazníků z menších měst a obcí. Naopak pozice supermarketů klesá a v současnosti jim s jednadvaceti procenty patří až třetí příčka – v hlavním městě však stále zůstávají nejoblíbenějším místem nákupu. Cenově citlivé diskonty preferuje osmnáct procent domácností.
Kromě toho, že se hypermarkety staly jednoznačně dominantním konceptem maloobchodu ukázalo poslední šetření také stabilní obsazení v pomyslných „kategoriích“. Stejně jako loni zůstává pro zákazníky cenově nejlépe hodnoceným řetězcem Makro, nejširší sortiment nabízejí hypermarkety firmy Tesco Stores a nejlepší nákupní prostředí nabízejí prodejny Carrefour. Družstevní sektor vede ve dvou oblastech: samoobsluhy Tip a Tuty jsou nejdostupnější a mají nejkvalitnější personál, prodejny Terno nabízejí nejčerstvější zboží.