Menu Zavřít

Hypotéky po zlaté éře

5. 11. 2018
Autor: Euro.cz

Omezení dostupnosti hypotečních úvěrů zvyšuje význam kvalitního finančního poradenství, říká šéf Fincentra Filip Duchoň

Pro hypoteční trh v Česku možná v těchto týdnech končí jeho zlatá éra. Roky ekonomického růstu a nízkých úrokových sazeb přilákaly do bank širokou škálu klientů, jejichž chuť investovat do bydlení a nemovitostí opakovaně pokořila několikrát historické rekordy. Od začátku října však platí přísnější pravidla ČNB pro poskytování úvěrů, takže vše může být jinak. Řada klientů i při nejlepší vůli na financování formou hypotéky prostě nedosáhne. Filip Duchoň, generální ředitel a předseda představenstva finančně-poradenské společnosti Fincentrum, největšího hráče na trhu, přesto krok regulátora vítá.

* Fincentrum je jedním z největších zprostředkovatelů hypoték na českém trhu. Nedotkne se omezení dostupnosti hypoték vašeho byznysu?

Ano, úvěry na bydlení jsou pro nás velmi významným produktem. Jen vloni zprostředkovalo Fincentrum v Česku a na Slovensku hypotéky v objemu 33 miliard korun. To odpovídá produkci středně velké banky. Ale role kvalitního finančního poradce nekončí se zprostředkováním úvěru na bydlení - řešíme dlouhodobý finanční plán rodiny, pojistnou ochranu, investice a spoření… Právě s ohledem na omezení dostupnosti hypoték role dobrého finančního poradce poroste, naspořit dvacet procent hodnoty průměrně drahého bytu není žádná legrace.

* To je pro poradce velká výzva, pokud stále dominují v produkci zprostředkovatelů úvěrové a pojistné produkty.

Každý obor prochází čas od času zásadními změnami. Když přišla v roce 2008 finanční krize, řada firem v oboru zaznamenala pokles obchodů, ale Fincentrum rostlo dál dvouciferným tempem. Lidé začali v krizi více přemýšlet o svých financích a hledali kvalitní rady od zkušených odborníků. Podobná situace nastává nyní. Nedostatečná nabídka bytů vyšponovala ceny nemovitostí na úroveň, kdy i povinná dvacetiprocentní částka představuje minimálně několikasettisícovou sumu. Právě pomoc s naspořením této sumy bude v příštích letech pro zákazníka významnou přidanou hodnotou dobrého finančního poradce.

* Není ale dnes na trhu podstatně kvalitnější konkurence než před deseti lety?

Fincentrum vsadilo od startu svého podnikání na vysokou kvalitu poradenství. Když jiné firmy v oboru najímaly brigádníky a nezkušené mladíky, Fincentrum nabízelo nejlepší finanční odměnu i podmínky pro další profesní růst těm nejzkušenějším poradcům na trhu. Je pro nás důležité, aby se naši finanční poradci věnovali poradenství na plný úvazek. Jen tak mohou splnit vysoké požadavky na kvalitu poradenství, které jsou v naší poradenské síti standardem.

* Nové omezení hypoték není jediným zásahem do podnikání finančních poradců. Od začátku prosince začne platit nový zákon o distribuci pojištění, který mimo jiné vyžaduje od zprostředkovatelů složení zkoušky a poplatek za udržení oprávnění. Jak to vnímáte?

Fincentrum tento zákon jednoznačně vítá. Očekáváme, že přispěje ke zvýšení kvality služeb zprostředkovatelů, za které dlouhodobě bojujeme. Navíc je Fincentrum jediným zprostředkovatelem, který má akreditaci na provádění zkoušek zprostředkovatelů na prodej spoření na penzi a úvěrů, a plánujeme ji rozšířit i na oblast investic a pojištění. I na tento zásah regulátora jsme dobře připravení.

* Antimonopolní úřad nedávno potvrdil akvizici Fincentra švýcarskou skupinou Swiss Life. Co se ve Fincentru změní?

Na první pohled nic zásadního, obě společnosti si ponechají na českém trhu své zavedené značky, obchodní strukturu i portfolio služeb. Samozřejmě ale budeme hledat cesty, jak spojit know-how a zkušenosti společností skupiny švýcarské mateřské společnosti tak, abychom dále zlepšili servis pro naše finanční poradce a přinesli něco nového i v nabídce pro klienty. Švýcarská Swiss Life je jednou z vedoucích skupin v oboru finančního poradenství i investic v rámci celé Evropy. Fincentrum má podle mého názoru nejkvalitnější tým zkušených poradců v České republice, navíc podpořený týmem jedné z největších realitních kanceláří, naší Fincentrum reality. Potenciál obou firem je obrovský, protože přidaná hodnota pro zákazníka stále roste. Nedávný výzkum mezi spotřebiteli v sousedním Německu ukázal, že i přes rozvoj informačních technologií - nebo možná právě proto - chce mít osm z deseti zákazníků svého vlastního finančního poradce. Řekl bych, že v České republice je situace velmi podobná. A naši poradci jsou připraveni se o zákazníky postarat.

MM25_AI

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?