Nošovická továrna Hyundai začala nedávno produkovat model i30 s ekologickým systémem Stop&Go. Profit vyzkoušel, zda tato vymoženost, která vypíná při zastavení auta automaticky motor, funguje i v letošních mrazech.
Autor: Hyundai
Hyundai začal vyrábět i30 v roce 2008. Jde o vůz nižší střední třídy, který v Česku soutěží hlavně s vozy Škoda Octavia, VW Golf, Ford Focus nebo Opel Astra. Korejci se nedávno rozhodli zatraktivnit auto vznětovým motorem 1,6 CRDi vyvinutým v rámci ekologické iniciativy Blue DriveTM. Ten je vybaven systémem Stop&Go, který automaticky vypíná motor při čekání a zase jej startuje při rozjezdu.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
model - Hyundai i30 1,6 CRDI Blue typ vozu - pětidveřový hatchback motor - naftový čtyřválec objem válců - 1,6 litru max. výkon - 94 kilowattů max. rychlost - 197 km/h zrychlení 0-100 km/h - 11 sekund spotřeba - 4,4 l/100 km kufr - 340 litrů cena - 479 900 Kč |
Náš ekologický i30 se na první pohled nelišil od běžného kusu, jen na zádi měl malý chromový nápis „Blue“. Při startování a krátce po něm jsme nezjistili žádný rozdíl od klasiky. Systém Stop&Go zřejmě nefunguje u studeného motoru. Až když se agregát zahřál, inteligentní systém samočinně vypnul motor, jakmile jsme zastavili na křižovatce. Okamžitě jej spustil, když řidič projevil sešlápnutím pedálu spojky úmysl znovu se rozjet. K vypnutí čtyřválce došlo vždy při poklesu momentální rychlosti pod 5 km/h na neutrál. Nastartování následovalo nejen po sešlápnutí pedálu spojky, ale také při překročení rychlosti 5 km/h, manuálním zapnutí větráku ventilace na nejvyšší stupeň nebo po minutě provozu klimatizace.
I v únorových mrazech to fungovalo bezvadně. Jak dlouho ale motor stálé starty a vypínání vydrží? A co baterie? Podle výrobce používá agregát nový startér s životností více než 300 tisíc cyklů propojený s řídicí jednotkou motoru. Jakmile se kapacita akumulátoru sníží pod 75 procent stavu plného nabití, nedovolí elektronika vypnutí motoru a umožní dobití akumulátoru.
Stop&Go je užitečný pro hustý městský provoz, v němž vozidla často zastavují a následně se rozjíždějí. Podle výrobce dokáže zaručit v kombinovaném režimu o 7 procent nižší spotřebu paliva i emise CO2. Úsporu paliva náš test potvrdil. Horší je to s pořizovací cenou vozu. Nejlevnější i30 lze pořídit za 269 900 korun, náš naftový 1,6 CRDI ale začíná až na 479 900 korunách. K tomu ještě zájemce připlatí 7000 korun za zmíněný úsporný systém.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ |
Hyundai i30 je typickým referentským autem do firmy, nepohrdnou jím ani autopůjčovny nebo kurýři. Má ale v krátké verzi jen 340 litrů velký kufr, takže taxíkáři, rozvážkové služby nebo řemeslníci by měli uvažovat spíše o verzi kombi. |