S velkým zavazadlovým prostorem a měkčím odpružením vyhoví většiněPozoruhodně odvážné mladé linie automobilu, který sice není stoprocentně plnokrevným off-roadem, ale prostoupí lehčím terénem, potěší oko nejen zvenčí. I praktický interiér vyznává zásadu: jen ne žádné strohé ostré pozdravy továrního lisu.
S velkým zavazadlovým prostorem a měkčím odpružením vyhoví většině
Pozoruhodně odvážné mladé linie automobilu, který sice není stoprocentně plnokrevným off-roadem, ale prostoupí lehčím terénem, potěší oko nejen zvenčí. I praktický interiér vyznává zásadu: jen ne žádné strohé ostré pozdravy továrního lisu.
Při prvním pohledem zaujme tvůrcův nedostatek respektu k vžitým liniím terénních vozů. Hyundai Santa Fe si s tím ale hlavu nelámal a naopak svou snahou posloužit co nejvíce běžnému člověku, který při cestě za prací nebo zábavou do terénu vjede jen příležitostně, došel až téměř ke kompromisu s SUV. Uživatelnost tomu dost nasvědčuje, podobně i jako interiér. Kokpit charakterizují pohodlná široká sedadla a vynikající výhled. Podobně jako exteriér je i uvnitř vůz tvořen přátelsky zaoblenými liniemi a důležitost řidiče nepřeceňují žádné přehnaně výrazné off-roadové ovladače. Sympatický přeplňovaný diesel s vysokotlakým přímým vstřikováním lze sice až příliš snadno přimět k vyšší průměrné spotřebě, zato hlukem neruší a zdatným a trvalým záběrem i akcelerací zaujme. Jízdní vlastnosti vozu s citelně lehčím odpružením, který ale jinak ukázkově drží stopu, jsou směřovány více na silnici, kde se chová velmi pohodlně a vzbuzuje dojem bezpečí. Samostatnou kapitolou automobilu Santa Fe je zavazadlový prostor, který je přístupný jak oklápěným zadním oknem, tak i pátými dveřmi. Uvnitř nabízí praktické boční prohlubně a dvojité dno.
Jak na DPH
I lehký terénní automobil lze dobře nakoupit s odpočtem DPH. Pro Santa Fe byl výrobcem vyvinut rám s mřížkou a pevnými „zády“ k oddělení zavazadlového prostoru - v ČR vychází na 24 tisíc korun. Mříž je sice velkými okny dobře patrná i zvenčí, ale u aut tohoto typu není nijak rušivá a vozu Santa fe s velkým zavazadelníkem dokonce celkem prospěje.
Na co to auto je?
Lehký korejský off-road do snazšího terénu nadělá mnoho spolehlivé práce každému podnikateli, který své lidi posílá do terénu nebo do odlehlých stavebních oblastí. Spolehlivá průchodnost běžných překážek mimo silnici, příznivá cena a velký zavazadlový prostor nabízí dost ideální kombinaci. Tytéž vlastnosti lze dobře ocenit při víkendovém provozu.
Potřeboval jsem přesně tohle auto
Marek Karský, majitel firmy na výškové práce
* Nabídka off-roadů je veliká, vybíral jste podle linií, nebo podle ceny?
Cena byla hodně důležitá, ale získal jsem zakázku na opravu řady konstrukcí s vysokým napětí. Lukrativní ale hůř dostupné. Potřeboval jsem vhodný vůz, a hned.
* Osvědčil se Hyundai Santa Fe do lehkého terénu?
Nemá sice průchodnost amerického Hummeru, ale já nepotřebuji dobývat Irák ani projet prales. Dovezl mne zatím všude a bez technického problému.
Hodnocení
+ KLADY
+ Příznivá cena
+ Designová osobitost
+ Hluboká sedadla
+ Živý a úsporný diesel
+ Velký zavazadlový prostor
- ZÁPORY
- Měkčí odpružení
- Méně hustá servisní síť m Prostupuje spíš jen lehčí terén
- Vyšší nástupní výška
- Slabší topení u podlahy
Zvláštní pozornost zaslouží: individuální nastavitelnost i sedadel v druhé řadě
Technické parametry a cena
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 4×4
obsah motoru 1991 ccm
Počet válců 4
Max. výkon 83 kW
Točivý moment 255 Nm
Maximální rychlost 166 km/h
Zrychlení z 0 na 100 17 s
Převodovka 5-manuální
Spotřeba ve městě 9,5 l/l00 km
Spotřeba na dálnici 6,5 l/l00 km
Spotřeba průměrná 7,6 l/l00 km
Provozní hmotnost 1718 kg
Délka 4500 mm
Šířka 1820 mm
Výška 1675 mm
Zavazadlový prostor 690 dm3
Objem nádrže 65 l
Cena 799 900 Kč
FOTO: HYUNDAI (4x)