Menu Zavřít

Hyundai zrychlil, přesto vyrobí méně

26. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Nošovická automobilka Hyundai vyrobí letos pouze 160 tisíc vozů. Přitom nelegálně urychlovala výstavbu továrny a za to nasbírala celkem osm vysokých pokut.

Autor: Profit

Hyundai letos v Česku vyrobí jen 160 tisíc osobních vozů. Ještě loni v listopadu přitom automobilka počítala se 185 tisíci vozů. „Zahájení provozu druhé směny se kvůli poklesu objednávek posunulo z března na pozdější termín,“ vysvětluje Petr Vaněk, mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech. Loni sjelo z výrobní linky přibližně 12 tisíc vozů modelové řady i30, v lednu však továrna čtyři dny stála. Nižší prodej než loni letos očekává Škoda Auto, se stagnací zatím počítá kolínská TPCA.

Milionové pokuty

Paradoxní je, že Hyundai urychloval práce na dostavbě továrny, aby mohl co nejdříve naplno rozjet výrobu. Za nelegální výstavbu nošovického závodu dostala automobilka již osm pokut, poslední tři v minulých dnech. Stavební úřad v Dobré jí vyměřil dohromady zhruba čtyři miliony korun za budování továrny v rozporu se stavebním povolením.

Automobilce se to ale stejně bohatě vyplatí, neboť tak urychlila zahájení výroby o měsíce. „Je to ojedinělé, takovou zkušenost nemáme my ani ostatní úřady v okolí,“ komentuje situaci vedoucí úřadu v Dobré Václav Kocich. Takové problémy se nevyskytly ani při předchozí stavbě automobilového závodu TPCA v Kolíně. Hyundai se neřídil schválenými projekty v řadě případů. Naposledy „hodil za hlavu“ povolení při budování administrativní budovy, rozvodů elektřiny, plynu, kanalizace, parkoviště pro kamiony a komunikací .

„Jedna z těchto pokut již byla zaplacena, další dvě jsou ve stadiu našeho vnitřního řízení,“ podotýká Vaněk. Automobilka příslušná povolení sice získala dodatečně, to ji před povinností zaplatit prohřešky ale neochrání. „Hyundai stavební práce provedl nezákonně,“ tvrdí právník Jiří Nezhyba ze sdružení Ekologický právní servis. Možná to lze přičíst korejské mentalitě, každopádně to však nadělalo zlou krev v sousedských vztazích s úřady. V jednom případě milionové pokuty za nepovolenou stavbu Energo centra se Hyundai odvolal ke Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje, který však verdikt potvrdil. Automobilka proto podala na kraj žalobu. Krajský soud v Ostravě zatím nerozhodl. „Žaloba je u soudu, Moravskoslezský kraj teprve minulý týden zaslal soudu spisovou dokumentaci, takže se tím soud pomalu může začít zabývat,“ dodává Vaněk. Kraj se k celé záležitosti nevyjádřil.

Inovacemi proti krizi

bitcoin_skoleni

Hyundai se proti nepříznivé situaci na automobilovém trhu snaží bránit řadou inovací. „V dubnu začneme vyrábět auta s motorem Hyundai U2, což je dieselový motor nové generace o objemu 1,6 litru, a v květnu pak auta Hyundai i30 se zabudovaným systémem ISG, který šetří v průměru sedm procent paliva,“ vyjmenovává Vaněk. Letos se má v severomoravském závodě začít vyrábět též velko-prostorový vůz N°3 mateřské automobilky Kia. Přes čtyři metry dlouhý automobil s panoramatickou střechou a zlatavým interiérem vznikal v evropském designerském centru automobilky.

Březnovou novinkou je pak zahájení produkce modelu i30 cw, tedy kombi verze dosavadního hatchbacku. Společnost nyní údajně zaznamenává rostoucí poptávku, a proto oživila nábor pracovníků do dělnických, technických i administrativních pozic pro druhou směnu. „Cílem je co nejrychleji naplnit personální stavy a připravit vše pro brzké zahájení druhé směny v souvislosti s trvale rostoucí poptávkou po osobních vozech, vyráběných v závodě Hyundai,“ poznamenává mluvčí. Vaněk se nevyjádřil, zda zprovozní druhou směnu už v dubnu nebo až v květnu, manko však do konce roku již automobilka nevymaže.

  • Našli jste v článku chybu?