Menu Zavřít

I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut

10. 3. 2017
Autor: čtk

Lodní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší. Většinu lidí to netrápí, protože emise vypouští na volném moři. Problém nastává u výletních lodí, které vozí bohatou klientelu. I zde začínají vznikat první "eko" lodě na hybridní pohon. Další alternativou je stlačený plyn.

Výletní lodě ročně využije 25 milionu lidí. Většina z pasažérů se vůbec nepozastaví nad tím, kolik škodlivin během plavby nadýchají. Například jeden šestnáctiválcový dieselový motor největší výletní lodi Harmony of the Seas za hodinu spotřebuje 5212 litrů nafty, uvedl deník The Guardian.

Loď má takové motory dva. Za den to je 250 tisíc litrů paliva, které může obsahovat až 3500krát více síry, než používají dieselová auta. Lodní motory navíc neobsahují filtry pevných částic.

„Tyto lodě spálí tolik paliva jako celé město. Využívají mnohem více energie než kontejnerové lodě,“ tvrdí Bill Hemmings, odborník na lodní dopravu bruselské organizace Transport and Environment. Ekologická organizace uvedla, že emise lodní dopravy způsobí jen v Evropě 50 tisíc předčasných úmrtí ročně.

Axel Friedrich, německý expert na znečištění, vypočetl, že jedna výletní loď vyprodukuje přes pět tun emisí dusíku a 450 kilogramů drobných prachových částic za den.

Produkce škodlivin jedné výletní lodi ve srovnání s auty
Oxid uhličitý 83 678 aut
Oxidy dusíku 421 153 aut
Pevné částice 1,5 milionu aut
Oxid siřičitý 376 milionů aut

Zdroj: NABU/Axel Friedrich 2012

Daniel Rieger z německé ekologické organizace Naturschutzbund Deutschland (NABU) prohlásil, že jedna výletní loď vyprodukuje tolik škodlivin, jako pět milionů aut, které by ujely stejnou vzdálenost. „Tyto lodě používají těžký topný olej, který na zemi musí být zlikvidován jako nebezpečný odpad.“

Lodní palivo
Většina nákladních lodí, zejména tankery a ostatní lodě pro přepravu velkého množství surovin používají vznětové motory které jsou schopny spalovat celé spektrum ropných destilátů - zemní plyn, alkoholy, benzín, dřevní plyn, topné oleje, motorovou naftu a dokonce i zbytková paliva. Zejména těžší frakce ropy jsou využívány jako lodní palivo. Lodní motory jsou konstruovány jako mnohem odolnější při užívání méně čistého paliva. Z toho vyplývá, že na používaná lodní paliva jsou mnohem menší kvalitativní nároky než například na motorovou naftu, což znamená především nižší cenu.
Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Lodní_palivo

Standardy pro lodní dopravu jsou podle Dietmara Oeligera z NABU velmi nízké ve srovnání s automobilovým průmyslem. „Lidé se nestarají o emise na otevřeném moři,“ řekl britskému deníku.

Emise lodí reguluje International Maritime Organisation (IMO). Od roku 2020 mají výletní lodě snížit podíl síry v palivu z 3,5 procenta na 0,5 procenta.

Některé firmy přistupují k inovacím, například využívají mořskou vodu pro vymývání výfuků. Síra se tak neuvolňuje tolik do ovzduší, ale zůstává v moři. Oeliger tvrdí, že nejlepším řešením by bylo, aby lodě přešly na čistší paliva. Na silniční motorovou naftu, případně na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Část lodních firem investuje právě do LNG. Royal Caribbean Cruises má mít takové lodě od roku 2022. Investuje také do vývoje palivových článků. LNG je lepší než nekvalitní lodní palivo, ale bezemisní také není, upozornil Tristan Smith, klimatolog na University College London. Proto by se lodní průmysl měl zaměřit na obnovitelné zdroje a biopaliva.

Norská společnost Hurtigruten si už objednala dvě hybridní lodě. Dodány mají být v roce 2018 a 2019. „Budoucnost lodní dopravy je bezpochyby tichá a bezemisní,“ řekl pro cruiseindustrynews.com ředitel Hurtigrutenu Daniel Skjelda.

Lodě mají produkovat o 20 procent méně oxidů uhlíku, pouze na elektrický pohon vydrží plout 30 minut. Hybridní pohon vyvíjí firma Rolls Royce.

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Autoprůmysl se zlobí: zácpy jsou horší než diesely

 výfuk

Nadměrné emise VW způsobí předčasnou smrt 1200 lidí, včetně 72 Čechů


  • Našli jste v článku chybu?