Prodej klesá, ztráty narůstají a...
Celý podtitul: Prodej klesá, ztráty narůstají a světová automobilka číslo jedna zoufale nabízí slevy
Jak se pozná, že je automobilový průmysl opravdu v úzkých? Když má potíže i mocná firma Toyota Motor. V listopadu prudce poklesl prodej této japonské automobilky v USA o 34 procent, navzdory tomu, že společnost naservírovala obrovské slevy. Jako kdyby vytrhla stránku z marketingové příručky firmy General Motors, Toyota nabízí financování s nulovým navýšením u dvanácti modelů a slevu 5000 dolarů z ceny pick-upu Tundra a SUV Sequoia. „Vidíme, že pobídky vedou k určitému zvýšení,“ říká Bob Carter, americký šéf značky Toyota. „Nejsou ale tak účinné, jak bychom si přáli.“ Masivní zlevňování hrozí tím, že vyvolá závislost spotřebitelů na takových obchodech – což ke svému velkému zklamání zjistila společnost GM – i když srazí zisky. Ve čtvrtletí končícím 30. září Toyota přišla v Severní Americe o 330 milionů dolarů. A analytici hovoří o tom, že v nadcházejících měsících by tyto ztráty mohly růst kvůli příšerným tržním podmínkám, velkému snižování cen a posilování jenu vůči dolaru. Problém Toyoty je do značné míry výsledkem agresivní expanze zahájené před několika lety v Severní Americe, kde firma prodává téměř třetinu vozů. Od roku 2006 společnost otevřela dvě továrny a další má být uvedena do provozu v roce 2011. V současnosti vyrábí v USA a Kanadě přibližně 1,6 milionu vozů ročně a dalších 1,2 milionu jich dováží z Japonska. Na rozdíl od Hondy – svého nejbližšího soupeře – produkuje Toyota kompletní řadu vozidel, od subkompaktů typu Yaris až po robustní podkupy, jako je Tundra. Teď, když se odbyt automobilů propadá, veškerá tato dodatečná produkce zvětšuje množství neprodaných zásob. Toyota podnikla některé kroky, aby vyráběla méně aut. Letos zavřela na tři měsíce svou dva roky starou továrnu na pick-upy v San Antoniu a výrobu tam znovu spustila v listopadu jen na jednu směnu. Toyota však uvádí, že i přes snížení výroby v Severní Americe o dvacet procent a dovážení menšího počtu vozů z Japonska má u dealerů neprodané osobní vozy v množství odpovídajícím 73 dnům výroby a nákladní automobily v počtu představujícím 87 dnů výroby. Dává přednost tomu, aby neprodané zásoby odpovídaly čtyřiceti až šedesáti dnům výroby. „Když chcete být jedničkou za každou cenu,“ říká Maryann Kellerová, nezávislá analytička, která je členkou správních rad sítě autopůjčoven Dollar Thrifty Automotive Group a dealerského řetězce Lithia Motors, „postavíte příliš mnoho továren.“ Je výmluvné, že Toyota odsunuje své plány expanze. Dne 4. prosince otevřela jeden závod v ontarijském Woodstocku, ale uvádí, že tam prozatím bude jen jednosměnný provoz. Oddálila také otevření plánovaného podniku na výrobu modelu Prius v Mississippi. Řídící pracovníci Toyoty tvrdí, že společnost bude po hospodářské krizi stejně silná jako dříve. Není důvod jim nevěřit. Toyota má úžasných 40 miliard dolarů hotovosti. A dealeři mají důvěru v sílu značky a modelovou řadu. Mike Jackson, šéf megadealerské firmy AutoNation, říká, že automobilka zpřísnila úvěrové podmínky, což uškodilo podnikání v jeho dvaceti prodejnách vozů Toyota. Jakmile však společnost vybředne z úvěrové krize, Jackson ujišťuje, že „se uskuteční odložené prodeje. Toyota toho dokáže využít“.
Tabulka:
Bolestivá soutěž
Průměrné náklady na pobídky pro jeden vůz
GM 4956 USD
Toyota 4705 USD
Honda 3172 USD
Pramen: CNW Marketing Research
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jiří Kasl