NOČNÍ MŮRA VŠECH MOTORŮ JE STUDENÝ START. PODLE AUTOMOBILOVÉHO ZÁVODNÍKA EMILA TRINERA JE UŽ OBDOBÍ, KDY JE V NOCI KOLEM NULY, RANNÍ STARTOVÁNÍ JE PROTO PRO KAŽDÉ AUTO VĚTŠÍM ČI MENŠÍM UTRPENÍM.
POHLED ZÁVODNÍKA
Sofistikovaná elektronika palubních počítačů studený start eliminovat nedokáže?
Motor je studený a s tím žádný počítač nic neudělá. Dokáže zařídit, že i studený motor naskočí hladce a hned. Ale zahřát se prostě musí sám.
Zahřátý motor je tehdy, když dosáhne 85 stupňů?
To už je zcela zahřátý a může jít na plný výkon. O zpola zahřátém můžeme ale mluvit už od nějakých sedmdesáti.
Jak správně motor zahřívat?
Nastartovat, tak asi půlminutu nechat na volnoběh a pak se pomalu rozjet. Nesmím ale hned na prvním kilometru točit maximální otáčky.
Je na studený start choulostivější benzinový, nebo naftový motor?
Diesely jsou samozřejmě zranitelnější. Kvůli tomu je třeba u turbodieselů zpočátku šlapat na plyn opravdu pomaleji, nespouštět hned turbo.
Co hrozí při nešetrném studeném startu?
Olejové náplně jsou tuhé a nedostanou se hned tam, kde mají mazat. Příliš se namáhá i olejové čerpadlo. Zvětšují se vůle u třecích bodů a celkově se snižuje životnost motoru.