Získat a udržet kvalitního pracovníka je problematické
Máme projekt, máme investora, máme všechno, jen nabereme lidi. Tak zřejmě vypadá zdánlivě snazší fáze podnikatelského záměru. V době vysoké nezaměstnanosti by se podle ekonomických klasiků měly za branami firem tísnit tisíce snad ke všemu ochotných a kvalitních pracujících. Ti posledně jmenovaní tam však chybějí. Sociální zabezpečení dovoluje i nezaměstnaným si vybírat, držet určitou osobní kvalitativní laťku a nebrat cokoliv.
Nejlepší je doporučení.
Z praxe víme, že účinným způsobem získání kandidáta je doporučení od vlastních zaměstnanců. Pak následuje pátrání za pomoci personálních agentur, dále vlastní inzerce a pracovně zaměřené webové servery. Ale v informačním věku má i druhá strana slušný přehled, kam nastoupit a kam jen v nouzi nejvyšší.
Právě proto dostávají nejlepší zaměstnavatelé v průměru o 50 procent více žádostí o zaměstnání na jedno volné místo než ostatní. Lépe se jim daří získané lidi udržet, mají nižší fluktuaci nově přijatých zaměstnanců v prvním i druhém roce trvání pracovní smlouvy. Dobrovolně od nejlepších zaměstnavatelů odchází o více než sedm procent méně lidí než od průměrných.
Dejte jim výhody.
Zaměstnanecké výhody (benefity) lze v podniku poskytovat dvěma různými způsoby. První je poskytuje všem, je pouze na nich, zda budou čerpat či nikoliv. Druhým způsobem je takzvaný cafeteria systém, kdy si zaměstnanec volí v rámci stanoveného limitu pro sebe nejpotřebnější benefity. Získá ze svého pohledu více, i když je celkový rozpočet stejný, nebo dokonce nižší.
Máme dávno po transformaci ekonomiky, běžců krátkých tratí ubylo, ke slovu mohou přijít i benefity dlouhodobé. Například životní spořicí pojištění s příspěvkem zaměstnavatele.
Cafeterií většinou vyčerpají všichni zaměstnanci sto procent rozpočtu výhod. Plošné systémy zaujmou zpravidla necelou polovinu lidí, někdy jen 30 procent z nich. Vyčerpají zpravidla 80 procent rozpočtu.
Úsporu chystá nyní i vláda. Pokud budou firmy hradit svým pracovníkům cestu do práce a také ubytování, mohou si tyto náklady připočítat do svých výdajů. Hrazení ubytování by se týkalo pouze zaměstnanců dojíždějících z jiných krajů a bude omezeno částkou asi 3500 korun na člověka. Jde o ucelený a pro všechny přehledný systém čerpání.
Zda je váš systém dobrý, napoví anketa s jednoduchou otázkou: Doporučili byste přátelům hledajícím práci svoji firmu?
Outsourcing, pomoc v začátku.
Evidence rozpočtů zaměstnaneckých výhod a vyřizování objednávek pro jednotlivé zaměstnance znamená navýšení pracovní agendy personalistů. Pro mnohé firmy je to důvod zamítnout koncept vcelku. Naštěstí v České republice existuje již několik firem, které dodají systém benefitů v téměř instantní podobě. Tedy nasypat, zamíchat a používat.
Jim nastávají zlaté časy, protože držet krok s konkurencí bez dobrovolné kreativity zaměstnanců nelze. Za své hovoří loňské údaje. Celkem 62 procent společností užívá jednorázové odměny za nadstandardní výkon a přidává je k tradičním variabilním položkám mzdy. Zatímco loni nové nápady pracovníků oceňovalo 28 procent společností, letos je jich už 36 procent.
Trend je zřejmý.
Stejně tak s absencemi se dá bojovat dvěma způsoby. Buď vyhazovat marody z práce preventivně v duchu kapitalistů 90. let, nebo zavést zaměstnaneckou výhodu. Asi 30procent firem se vydalo touto cestou. Kromě častějších kontrolních návštěv u nemocných (ze 36 na 41 procent) zavádějí zdravotní dny volna bez lékařského potvrzení (s plnou náhradou mzdy) nebo dovolenou navíc za nulovou absenci.
Celkově se více sází na prevenci v podobě nadstandardní zdravotní péče. Tu nabízí asi polovina větších společností. Na očkování letos přispělo 56 procent z nich. Loni pouze 35 procent.
Ze světa.
Kde se to zastaví? Těžko říci. V USA například zavádějí i benefit opravdu duchovní – lze využít kněze, který v případě potřeby poskytne duchovní podporu přímo na pracovišti. K čemu pak služební vůz a nadstandardní životní pojištění, že?
Japonci se projevují materialisticky. Mohou dostat benefit v hodnotě pěti měsíčních platů, dále příspěvek na svatbu, narození potomků, úmrtí v rodině a cestu do práce absolvují na účet podniku rychlíkem Shinkansen. Ve sdělovacích prostředcích pláčou moudré hlavy nad línými Čechy, co se nechtějí stěhovat za prací. Japonští zaměstnavatelé často hradí veškeré náklady na stěhování, a to kdykoliv si zaměstnanci pořizují nový byt. Pokud víme, levice u nich nevládne a hloupí nejsou. Že by se nešetřit na lidech nakonec vyplácelo?
Radek Mokrý
Vodítko při výběru zaměstnavatele Zaměstnanecké výhody dostupné v České republice
Pojištění a spoření:
Penzijní připojištění a připojištění
Úrazové skupinové pojištění
Životní skupinové pojištění
Individuální životní pojištění kapitálové
Individuální životní pojištění investiční
Stavební spoření
Zdraví:
Zdravotní péče (včetně členů rodiny)
Speciální balíčky zdravotních služeb
Masáže, rehabilitace
Poukázky na očkování a vitamíny
Kultura a volný čas:
Příspěvek na kulturu
Dny dovolené navíc
Příspěvek na dovolenou
Sportovní aktivity
Další:
Vzdělávání i nesouvisející s prací
Jazykové vzdělávání
Služební auto pro soukromé účely
Příspěvek na dopravu (palivo i MHD)
Výrobky zaměstnavatele
Sleva na jiné výrobky
Mobilní telefon k soukromým účelům