Menu Zavřít

I NULA BY BYLA DOBRÁ

6. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Kontrakt na elektrárnu Šen-tchou nutí české firmy snižovat náklady

Kontrakt v hodnotě 280 milionů dolarů na postavení dvou pětisetmegawattových bloků v čínské elektrárně Šen-tchou konsorciem českých a slovenských firem má v průběhu návštěvy premiéra Miloše Zemana a ministra Miroslava Grégra v Číně podepsat česká strana tento týden. Český ministr průmyslu a obchodu tento obchod považuje za „zahájení nové etapy česko-čínských vztahů , ale dosud není jasné, zda nová éra nezačne pro české firmy ztrátou. Šen-tchou sice zajišťuje obrat kolem deseti miliard korun, avšak nic neslibuje o zisku.

Elektráren je dost.

Už v říjnu, kdy se podepisovala komerční část smlouvy, ministr Grégr přiznal, že v případě Šen-tchou zvolil „zcela mimořádný přístup , protože Čína má podle něj dostatek energetických zdrojů. Když se týdeník EURO od ministra Grégra v Poslanecké sněmovně snažil získat podrobnější vysvětlení, odmítl komunikovat.

„O tom, že Šen-tchou pro české podniky přinese zisk, nejsem zatím přesvědčen, řekl před dvěma týdny v rozhovoru pro týdeník EURO generální ředitel dodavatelského podniku, který si nepřál být v kauze Šen-tchou jmenován. „Ale pro jistotu jsem řekl odpovědnému kolegovi, že pokud kontrakt za naši firmu za stávajících podmínek podepíše, dostane okamžitě výpověď, dodal. Všichni dodavatelé v minulých týdnech hledali cesty, které by vedly alespoň k minimálním ziskům. Číňané totiž několikrát snížili cenu dodávky a českým firmám, pokud chtějí dodávat, nezbývá nic jiného než jít s náklady dolů, nebo najít levnější s ubdodavatele.

V čele konsorcia pro Šen-tchou stojí Škodaexport, na obchodu se jako dodavatelé podílejí Škoda Plzeň, Škoda Praha, ZVVZ Milevsko a slovenské SES Tlmače. O Šen-tchou minulý týden zástupci vlády a šéfové zmíněných firem vedli několik jednán í, která skončila těsně před odletem do Číny.

Na otázku týdeníku EURO, zda kontrakt přinese pro české podniky zisk, nebo ztrátu, šéfové zainteresovaných podniků buď odmítli, nebo nedokázali jednoznačně odpovědět.

Mlčení ředitelů.

Generální ředitel Škodaexportu Jan Řičica je ochoten se vyjádřit k problematice Šen-tchou až po podepsání smlouvy. „Doufám, že kontrakt nakonec bude výhodný, sdělil týdeníku EURO Stanislav Kázecký, šéf podniku ZVVZ Milevsko, který je největším akcionářem Škodaexportu.

„Zda celý kontrakt bude ziskový, ještě nedokážu říci. Pokud půjde o reálnou ztrátu a dodavatelé by to jinak neviděli, tak si myslím, že se tato slibná zakázka nemůže realizovat. Protože ještě není 16. prosince a smlouva ještě není podepsá na, tak tuto alternativu nelze vyloučit, oznámil Stanislav Svoboda, ředitel Škody Praha.

Svoboda tvrdí, že Šen-tchou jeho firmě nepřinese ani zisk, ani ztrátu. „Nulu naše společnost dokonce považuje za úspěch. Šen-tchou je pro nás zhruba po osmi letech čerstvá a důležitá reference na kompletní elektrárnu. To, co stavíme dnes v zahraničí, jsou jen části elektráren, protože v zahraničí se staví třeba 330megawattové bloky nebo 600megawattov é bloky, na které reference nemáme. Pokud nemáte referenci, tak se s vámi potenciální zákazník vůbec nebude bavit, říká Svoboda.

Společnosti Škoda Praha Šen-tchou také umožňuje udržet tým lidí, kteří mají know how. I ostatní dodavatelé věří tomu, že „český průmysl jednou začne nějakým způsobem fungovat a začnou se i u nás buď modernizovat, nebo stavět nové elektrár ny . Proto by český know how stavění elektráren měl asi zůstat. Kontrakt na Šen-tchou je pro Škodu Praha důležitý i proto, že kdyby neexistovaly zahraniční zakázky, tak už by společnost zanikla. „Naše firma realizuje 70 procent obratu v zahrani čí. Na domácí elektroenergetice, což je náš core bussines, stavět zatím nelze. Odsíření skončilo a kde se u nás staví elektrárna? ptá se Svoboda.

Poprat se s cenou.

Aby se ztráta na kontraktu alespoň snížila na nulu, vyzvala Škoda Praha dodavatele k revizi nákladů. „Zajímali jsme se o cenu některých komponentů například v Anglii a potom jsme řekli českým dodavatelům: Pánov é, vy tyto výrobky máte o dvanáct procent dražší. Jestli chcete do Číny, tak se podívejte na své náklady, řekl šéf Škody Praha Svoboda.

Svoboda se domnívá, že česká vláda nemá v úmyslu dát Číňanům dárek, ať to stojí, co to stojí. Podle něj mají výrobci stále ještě ceny tak nadsazené, že je ještě kam ustupovat. Na adresu Škody Plzeň dodal, že holding by si neměl uzurpovat takové pod íly, a pak by Škoda Energo měla větší šanci na zisk. I v Číně.

Podle informací týdeníku EURO odvádí Škoda Energo holdingu poplatky ve výši zhruba dvou procent obratu. V případě Šen-tchou to představuje dva miliony dolarů.

Nočníky vedou.

Čína dodává na český trh desetkrát víc než ČR vyváží do Číny. „Byli jsme šokováni, když jsme zjistili, že nejúspěšnější česká komodita v Číně jsou smaltované nočníky, říká Svoboda s tím, že kontrakt na Šen-tchou by tuto bilanci vylepšil.

bitcoin_skoleni

Kontrakt má jednu velikou nevýhodu. Jeho cena by nebyla tak krutá, kdyby Škoda Plzeň mohla dodat komponenty, které se dnes běžně používají. Například Škodovka dokáže vyrobit kotel o 40 milionů lacinější, ale čínský partner v Šen-tchou chce st ejný kotel, jaký se stavěl před deseti lety, to znamená několik tisíc tun oceli, protože k němu má náhradní díly. „Číňané také chtějí šetřit, říká Svoboda.

Podle něj elektrárna v Šen-tchou není případ, kdy by stát byl schopen případnou ztrátu kompenzovat. „Na druhou stranu faktem je, že naše dodavatelské firmy stále ještě nevědí, za kolik vlastně dělají. Občas se nám stane, že když se cvičně poptáme n a cenu jisté technologie, tak zjistíme, že v Německu to stojí o deset procent méně než od českého výrobce. Jde v zásadě o to, jak se cena v podmínkách českých podniků kalkuluje, jaké se kalkulují režie a jestli ta společnost , která technologii dodává, se už skutečně restrukturalizovala tak, že zaměstnává jenom správné lidi a žádné navíc, jestli jsou procesy efektivní a podobně. Bohužel to asi není případ našich firem, říká šéf Škody Praha.

  • Našli jste v článku chybu?