Při dlouhodobých zdravotních problémech trápí žáky a studenty kromě zameškání probírané látky i sociální izolace. Norská společnost No Isolation ale nabízí řešení, a to v podobě malého robota AV1, který funguje jako avatar a sedí v lavici místo nich. Pomáhá jim tak udržovat kontakt s učiteli i spolužáky.
Robot AV1 vypadá jako zjednodušené lidské torzo s hlavou a trupem. Dokáže se otočit o 360 stupňů a je vybaven kamerou, mikrofonem a reproduktory. Dá se tedy jednoduše umístit na lavici, přičemž nemocní žáci ho ovládají přímo z domova pomocí aplikace a unikátního hesla.
„Školáci mohou přejet prstem po obrazovce a podívat se do různých koutů třídy,“ objasnila pro CNN Florence Salisburyová, marketingová ředitelka No Isolation. A dodala, že ústní kontakt probíhá právě prostřednictvím reproduktoru a pomocí zmíněné aplikace je možné i „zvednout ruku“, což se projeví rozsvícením světla na hlavě robota.
Roboti frčí hlavně v Británii a Německu
Už nyní podle Salisburyové funguje na tři tisíce těchto zařízení. Rozmístěné jsou v sedmnácti zemích světa, ale většinu z nich využívají britské a německé školy, kde je dohromady asi tisícovka robotů. Ve Spojeném království si školy mohou AV1 pronajmout za přibližně 150 liber (přes 4500 korun) měsíčně nebo si ho rovnou koupit, což vyjde na 3700 liber, tedy asi 112 tisíc korun. Balíček souvisejících služeb pak stojí dalších 780 liber (necelých 24 tisíc korun).
Za největší výhodu této technologie považuje jeho výrobce schopnost udržovat sociální vazby, což dokazuje i případ patnáctiletého studenta z města Warwickshire v Anglii. Robot se totiž neúčastní jen výuky, ale spolužáci ho s sebou berou i na obědy.
Školit učitele a chránit data
Dlouhodobé absence nejsou u žáků a studentů žádnou výjimkou. Vloni na podzim je jen v samotné Anglii registrovali u takřka pětiny z nich. Vyloženě kvůli nemoci takto absentovalo na 7,8 procenta žáků, což jsou vyšší čísla, než jaká úřady evidovaly ještě před covidovou pandemií, během níž se výuka na dálku stala standardem. Řečeno jinak, pro některé školáky byl návrat do lavic psychicky náročný, přičemž AV1 tu má být právě proto, aby jim s takovými věcmi pomáhal.
A není na to sám. Letos v červnu byly v časopise Frontiers in Digital Health zveřejněné výsledky výzkumu z Německa a Japonska, kde se používá podobný robot, nazvaný OriHime. Dostupná data přitom dokazují, že vliv technologie na výchovu i společenské interakce dětí je příznivý.
Aby však mohla být tato zařízení uplatňována zeširoka, je zapotřebí proškolit pedagogické pracovníky. I na tom tedy společnost No Isolation pracuje – vloni za tímto účelem například spustila takzvanou AV1 Academy, což je knihovna se školicími materiály zaměřenými na lepší využití robota.
Jeho největším právním problémem je především práce s osobními údaji. No Isolation každopádně podle Salisburyové data neshromažďuje, ba naopak disponuje řadou funkcí, jejichž smyslem je soukromí chránit. I proto na rozdíl od jiných robotů nemá ani obrazovku a nepořizuje její záznamy. Což může být současně výhodou i pro samotné uživatele. „Viděli jsme, jak absence kamery snižuje společenský tlak a zvyšuje pravděpodobnost, že robot bude vyhovovat studentům, kteří se vyhýbají škole kvůli duševním problémům,“ uzavřela Salisburyová.