LZE PODNIKAT V ČERNÉM ŘEMESLE S KOMBÍKEM NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDY? MIROSLAV TRYZNA, JEDNATEL FIRMY, KTERÁ SE ZABÝVÁ VELKOOBCHODEM S TOPENÁŘSKÝMI POTŘEBAMI, HLEDAL PŘED NECELÝMI TŘEMI ROKY VÝKONNÉ AUTO, KTERÉ BY ZVLÁDLO OBTÍŽNÝ PODKRKONOŠSKÝ TERÉN A UVEZLO ALESPOŇ DVA PLYNOVÉ KOTLE.
S ČÍM PODNIKÁM Ale nesměla to být dodávka, vůz musel sloužit zároveň jako rodinný kočár. Volba padla na Škodu Octavia Combi. „Koupil jsem si verzi s 4×4, tedy s pohonem všech čtyř kol. Původně stála přes 800 tisíc korun, ale já ji jako již ojeté referenční auto koupil přímo ze Škody Auto za 610 tisíc korun. Bylo to i tak dost peněz, ale bydlím v Krkonoších a často potřebuji jezdit do kluzkých stoupání,“ říká Tryzna. A vyplatilo se. „Už jsem také zavážel zbožím restauraci, ke které nevyjely ani bavoráky. Pohon všech čtyř kol je v horách k nezaplacení. Vůz nemá montážní přepážku, a tak jsme nežádali zpět DPH, je to čistě civilní verze,“ dodává. Jak jde s octavií podnikání? „Dozadu lze naložit spoustu věcí, dva kotle se tam skutečně vejdou. Auto slouží většinu času pro převážení pasažérů, těžké věci vozíme v dodávce, ale když je třeba, naházím materiál do kombíku a jede se. Výhodou octavie oproti užitkovému autu je její rychlost a spotřeba. Jednou jsme jeli skoro přes celé Německo průměrnou rychlostí dvě stě kilometrů. Spotřeba? Osm litrů nafty na sto kilometrů. To žádný van neumí.“ Octavia, na jejímž počitadle kilometrů je nyní 93 000 kilometrů, ale má i své chyby - porouchanou elektroniku. „Centrální zamykání dveří se z ničeho nic spustí a zámky zaklapnou. Auto jde sice bez problémů odemknout, ale kdo může vědět , že se také neumí samo otevřít? To aby se ho člověk bál nechat stát na ulici,“ stěžuje si Miroslav Tryzna. Podle jeho slov také přestala fungovat signalizace zapnutých světel. TECHNICKÉ PARAMETRY A CENA**
Škoda Octavia TDI, 4×4
Typ vozu kombi Typ motoru naftový turbodiesel Průměrná spotřeba 7,1 l/100 km Stav tachometru 93 000 km Zjištěné nedostatky zlobí elektronika Pořizovací cena 890 000 Kč Zůstatková cena 250 000 Kč