* » Kolik pro společnost Mattoni 1873 na maďarském trhu pracuje lidí, jaké tam máte tržby?
Mattoni 1873 působí v Maďarsku prostřednictvím své pobočky Szentkirályi Hungary. Ta má více než 600 zaměstnanců a vyrábí ve dvou závodech. Loni se nám podařilo dosáhnout rekordních prodejů a posílit na maďarském trhu naši vedoucí pozici v segmentu minerálních vod. Prodeje loni dosáhly 17,2 miliardy forintů. Meziročně to znamená růst téměř o deset procent. Abychom vyhověli rostoucí poptávce, zdvojnásobili jsme v závodě Szentkirályi kapacitu.
* » Jak s odstupem hodnotíte úspěšnost investice vaší společnosti v Maďarsku?
Vstup na maďarský trh byl jednoznačný úspěch. Ukazuje, že rodinné firmy dokážou nejen úspěšně konkurovat silným globálním korporacím, ale že se dokonce mohou stát i lídry trhu. Je to už čtyři roky, kdy naše rodina spojila síly s rodinou maďarského podnikatele Levente Balogha, a toto partnerství přineslo ovoce. V průběhu let jsme investovali téměř deset milionů eur do dvou maďarských závodů – Kékkút a Szentkirályi. Rozvíjíme lokální značky, uvedli jsme na trh ochucené varianty přírodních minerálních vod a také do Maďarska úspěšně exportovali některé české značky. Věřím, že náš příběh, který jsme společně s Leventem začali psát v roce 2015, poslouží jako příklad pro současnou i budoucí generaci podnikatelů ve střední Evropě.
* » Které lokální maďarské značky vod v současnosti spadají pod křídla Mattoni 1873?
Pečujeme o tři významné místní značky přírodní minerální vody. Jedničkou na trhu je Szentkirályi, jež velkou měrou podporuje zdravý životní styl a sport. V rámci talentového programu Szentkirályi spolupracuje s maďarskou olympijskou komisí, a podporuje tak mladé atlety. Další minerální voda – Theodora – pochází z jedinečné a nedotčené přírody Balatonské vysočiny. Tato značka má z maďarských minerálních vod nejvyšší obsah vápníku. A třetí značkou, populární u veřejnosti, je minerální voda Emese.
* » V čem jsou maďarský trh nápojů a zvyklosti tamějších spotřebitelů odlišné od Česka?
Vidím dva podstatné rozdíly ve spotřebitelských zvyklostech. Maďarsko je země velice bohatá na zdroje přírodní minerální vody, a její spotřeba na hlavu je tedy více než dvojnásobná oproti České republice. To nám samozřejmě dává velký prostor pro rozvoj podnikání a růst. Češi jsou zase v Evropě jedineční svou oblibou ochucených variant přírodní minerální vody. Zkusili jsme ochucený produkt zavést i v Maďarsku do portfolia značky Theodora a dopadlo to úspěšně. Obě země sdílejí snahu o zdravé životní prostředí. Naše zaměření na udržitelnost, zodpovědný přístup k podnikání a důraz na zavádění principů oběhového hospodářství jsou tak v obou zemích stejné. V Maďarsku i v Česku usilujeme o zavedení zálohového systému na nápojové PET lahve a plechovky.
* » Jaké máte další plány pro expanzi v Maďarsku, případně dál směrem na Balkán?
Společnost Mattoni 1873 se v posledním roce významně rozrostla. Po získání licence a aktiv společnosti PepsiCo v Česku, na Slovensku a v Maďarsku v loňském roce jsme letos s PepsiCo vytvořili společný podnik v Srbsku. Jeho prostřednictvím jsme získali tamějšího lídra trhu minerálních vod a energetických nápojů, firmu Knjaz Miloš. Tento čerstvý přírůstek do naší skupiny ukazuje směr, kterým chceme jít – do jižní Evropy.
Češi jsou v Evropě jedineční svou oblibou ochucených variant přírodní minerální vody. Zkusili jsme ochucený produkt zavést i v Maďarsku do portfolia značky Theodora a dopadlo to úspěšně.
O autorovi| Tomáš Stingl, stingl@mf.cz