Indický gigant TCS vydělává...
Celý podtitul: Indický gigant TCS vydělává většinu peněz v USA, zatímco „Big Blue“ uskuteční většinu obchodů v cizině
Rychlý kvíz: Která společnost je „američtější“ – Tata Consultancy Services (TCS), která sídlí v Bombaji, nebo IBM z Armonku ve státě New York? Vyhodnoťte to na základě uskutečněných prodejů a odpověď bude překvapivá. TCS, největší indická technologická a servisní společnost, nasbírala v posledním čtvrtletí 51 procent svých zisků v Severní Americe, zatímco 65 procent výdělku IBM pocházelo ze zámoří.
Tento paradox pomáhá vysvětlit reakce investorů na poslední výsledkové zprávy. Akcie TCS klesly o více než deset procent, když společnost 21. dubna ohlásila, že výdělky za čtvrté fiskální čtvrtletí poněkud klesly proti očekávání. Naopak IBM 16. dubna překonala odhady. Od té doby její akcie stouply o tři procenta a celkově od poloviny února o 25 procent.
Příběh dvou strategií se odehrává uprostřed změn podmínek globální ekonomiky. TCS se podobně jako jiné špičkové indické servisní podniky v oboru technologií dlouhodobě zaměřuje na velké britské a americké korporace. Nyní, když USA sklouzly do recese, jsou indické společnosti zranitelné. TCS přesto trvá na tom, že její finanční pokles nesignalizuje fundamentální slabost. Říká, že hrstka klientů z USA zrušila expanzivní plány na čtvrté čtvrtletí, navíc společnost souhlasila s odložením platby u dvou velkých zákazníků. „Nejde o žádné ochabování poptávky,“ říká výkonný ředitel společnosti N. Chandrasekaran, „potrubí je v pořádku. Pouze se pohybujeme ve specifických podmínkách.“
DVOUKOLEJNÁ TRAŤ
Silné výsledky IBM pramení ze strategie rozložení rizika na rozvíjejících se trzích, kam pronikají její servisní společnosti. Ty reprezentují asi polovinu veškerých výnosů. Finanční ředitel Mark Loughridge říká, že IBM má dvoukolejný přístup. V USA, kde se klienti snaží ušetřit, jim asistuje při krácení nákladů, zatímco na rozvíjejících se trzích společnost pomáhá zákazníkům vybudovat technologickou infrastrukturu.
V Indii, kde je nyní IBM v oboru technologických služeb prodejcem číslo jedna, narostly výnosy za poslední čtvrtletí o 41 procent. „Náš úspěch spočívá v tom, jak jsme globální. A to je záměr,“ říká Virginia Romettyová, která v IBM vede globální podnikové služby.
TCS je nejvíce geograficky diverzifikovaná z hlavních indických společností poskytujících technologické služby. Jiné jsou závislé na prodejích v USA ze šedesáti až sedmdesáti procent a všechny se snaží rozšířit podnikání. TCS, která v minulém roce vytvořila organizační jednotku zaměřenou na rozvíjející se trhy, tam za uplynulý fiskální rok registruje nárůst výnosů o čtyřicet procent. Infosys Technologies, indický hráč číslo dvě v technologických službách, 5. dubna varoval, že by mohl čelit poklesu poptávky. I tato společnost se začala iniciativně zaměřovat na Čínu, Indii, Latinskou Ameriku a na Střední východ. Výkonný šéf firmy Kris Gopalakrishnan upozorňuje, že Infosys se drží na úrovni s takovými kolosy, jako jsou IBM a Accenture. „Zabere tři roky vytvořit významný rozdíl v našich výnosech,“ říká.
Indické společnosti ovšem nejsou v tak hrozivé situaci. Jejich služby jsou zaměřeny na to, aby pomáhaly klientům zjednodušit obchody a ušetřit peníze. Dokud se ekonomika USA nedostane z recese, budou muset prodávat agresivněji a plánovat opatrněji. Mohly by se totiž dostat do situace, že budou mít nadbytek zaměstnanců, což by stlačilo marže.
Steve Hamm
Foto
IBM je v Indii prodejcem číslo jedna v oblasti technologických služeb, v posledním čtvrtletí zde firma vzrostla o 41 procent
Tab
TATA - KLESAJÍCÍ AKCIE
RUPIE
1300
1100 CENY AKCIÍ TATA CONSULTANCY SERVICES
900
700
0 13. Březen 2007 22.duben 2008
Pramen: Bloomberg Financial Markets
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marjánka Růžičková