Ministerstvo dopravy chce odřezat na 400 černých billboardů
Razantní zásah proti nepovoleným billboardům u českých dálnic a silnic připravuje ministerstvo dopravy. Zhruba čtyři stovky těchto reklam čeká krutý konec: nejdříve budou zakryty igelitem a poté případně odřezány od podstavců. První billboardy by měly zmizet již do konce března. „Počítáme, že nás akce bude stát zhruba pět milionů korun a poslední z poutačů budou odstraněny do půl roku,“ říká ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy František Baroch. Upřesňuje, že operace se bude týkat okolí dálnic a silnic první třídy, jejichž údržba spadá do kompetence státu. Ministerstvo dopravy (po dobrozdání ministerstva vnitra) je také jediným orgánem, který může poutače u komunikací povolit.
Konec řádu.
Stovky neschválených billboardů stojí u dálnic a silnic v Česku už dlouhá léta. Výnosy z jejich pronájmu unikají státní kase a jejich konstrukce jsou často problematické vzhledem k bezpečnosti provozu. V loňském bylo přitom zakryto pouhých patnáct reklam. Proč se záležitost začala řešit až nyní?
„Proces odstraňování reklam podléhal až do začátku letošního roku správnímu řádu a byl kvůli tomu strašně zdlouhavý,“ říká ředitel Baroch. „Především jsme nejdříve museli zjistit vlastníka poutače, což bylo často nemožné. Poté následovaly výzvy k odstranění reklamy, a když ani to nepomohlo, mohli jsme teprve zahájit akci.“
To potvrzuje i poslanec parlamentu Miroslav Kapoun: „Majitelé se často ke svým billboardům neznali. Když se našel vlastník, začalo zhruba půlroční správní řízení, během kterého viník vesele vydělával dále. Po šesti měsících zaplatil pokutu a posunul reklamu o sto metrů dále. A vše mohlo začít znovu,“ řekl před časem Kapoun. Netajil se ani názorem, že ministerstvo dopravy nedělalo pro nápravu vždy vše, co bylo v jeho silách.
To ale František Baroch odmítá: „Mohl za to správní řád, kterým se až od letošního roku nemusíme řídit a můžeme postupovat rychleji.“
Šťára jako řemen.
Jak bude zátah proti černým reklamám vypadat? „Začneme nejdříve na dálnicích, které jsou z hlediska bezpečnosti ožehavějším problémem,“ říká František Baroch. Tamní černé billboardy budou nejprve zakryty plachtou a když se jejich majitel nepřihlásí nebo odmítne poutač odstranit, bude konstrukce na jeho náklady odřezána a odvezena. „Počítáme pochopitelně s tím, že nám majitelé reklam budou plachty strhávat nebo nám budou klást překážky v přístupu ke konstrukci,“ říká Baroch. „Jenže do vzdálenosti 250 metrů od dálnice nesmí podle zákona stát žádná nepovolená stavba, a tak si Ředitelství silnic a dálnic musí přístup vynutit,“ tvrdí ředitel. Upřesňuje, že tato instituce nebude na akci najímat zvláštní pracovníky, na všechno postačí dosavadní personál.
Po dálnicích pak přijdou na řadu nepovolené reklamy u silnic první třídy, tedy jak u rychlostních komunikací typu trasy Praha – Turnov, tak běžných dvouproudých silnic. „Tady to bude samozřejmě složitější, protože silnice na rozdíl od dálnic vedou zastavěným územím, kde majitelé poutačů povolení nepotřebují,“ konstatuje Baroch. Ředitelství silnic a dálnic proto bude mít více práce se sestavováním seznamu nepovolených reklam. „Do šesti měsíců by ale mělo být vše hotovo,“ potvrzuje.
Nebezpečné reklamy.
Týdeník EURO napočítal letos v lednu u všech šesti tuzemských dálnic přesně 138 „černých“ billboardů, jejichž majitelé neoprávněně vydělávají na pronájmu reklamních ploch. (EURO 6/2002). Údaje ministerstva dopravy uvádějí, že u státních komunikací stojí na čtyři stovky černých poutačů. Jejich majitelé neplatí státu žádné poplatky, odhaduje se, že státní kasa tím přichází zhruba o miliardu korun. Kromě toho experti upozorňují, že množství reklam u rychlostních komunikací vážně ohrožuje bezpečnost jízdy. Nejenže odvádějí pozornost řidičů od řízení, ale při větrných poryvech hrozí riziko pádu často amatérsky instalovaných konstrukcí do jízdní dráhy. U dálnic nainstalovala své billboardy načerno zhruba desítka reklamních agentur. Nejčastěji se v této souvislosti objevují jména firem AG bulldog, Avenir, BigBoard, Magnum a Mega Screen. Neschválené reklamy má v ochranném pásmu dálnice D 2 ve směru na Bratislavu dokonce známý švédský obchodní dům IKEA. Tyto firmy soupeří u svodidel se dvěma společnostmi, které si licenci na reklamní činnost u dálnic koupily – s americkou agenturou ACE Media Ventures a českou společností QUO.
Problémy se schvalováním reklamních ploch neexistují jen u dálnic a silnic. Stejné potíže s reklamou jsou i na dalších veřejných místech. „Trhem pro venkovní reklamu je celé území České republiky,“ uvádí se v časopise Marketing a Media. Tento odborný časopis usuzuje, že načerno je v Česku postaveno kolem 30 procent všech billboardových ploch.