Díky mírnému podnebí, rozsáhlé dálniční síti a laxním předpisům se Texas stal jedním z hlavních zkušebních míst pro kamiony bez řidiče. V druhém největším americkém státě vůbec se zboží pohybuje po dálnicích v autonomních vozech už několik let, leč v ulicích měst zatím řízení přebírají skuteční řidiči. Nedávno přitom počet texaských samořiditelných kamionů opět vzrostl. Společnost Kodiak Robotics v nich totiž začala převážet výrobky švédského řetězce IKEA.
Nábytek a další zboží přepravuje Kodiak od letošního srpna, až dosud probíhalo testovací období. Nyní obě firmy oznámily, že spolupráce splnila jejich očekávání a chtějí v ní pokračovat i v následujících letech. Trasa samořiditelných kamionů vede z distribučního centra IKEA ve městě Baytown u Houstonu do 460 kilometrů vzdáleného obchodu ve Friscu, jež se nachází severně od Dallasu. Téměř celá cesta vede přímo po dálnici I-45.
Zákazníků přibývá
Stejně jako předchozí samořídící kamiony mají vozidla Kodiaku na palubě řidiče. Ten ráno vyzvedne naložené návěsy v distribučním centru a dojede s nimi na dálnici, kde se zapne autonomní režim. Nutno však podotknout, že řidič může v případě potřeby vozidlo ovládat sám. Celá cesta trvá necelých šest hodin, takže do cílového obchodu kamiony většinou dorazí pozdě odpoledne.
Kodiak funguje už od roku 2018 a zaměřuje se na technologie speciálně uzpůsobené pro nákladní vozy jezdící na dlouhé vzdálenosti. Společnost používá modulární hardware, který zahrnuje snadno instalovatelné ,zrcadlové moduly‘ s kamerami a lidarem (metoda dálkového měření vzdálenosti za pomoci laserového paprsku).
Firma v posledních letech uzavřela partnerství pro autonomní doručování zboží třeba se společnostmi CEVA Logistics a U.S. Express, v srpnu pak oznámila dohodu s Pilot Companies na vývoji služeb pro samořídící nákladní vozidla – Kodiak bude provádět kontroly, údržbu, doplňování paliva a nakládku i vykládku zboží. Součástí kontraktu je také vybudování prvního komplexu pro autonomní kamiony poblíž Atlanty v americkém státě Georgie.
Řidičů kamionů je nedostatek
Společnost věří, že její technologie může zlepšit bezpečnost silničního provozu a pracovní podmínky řidičů, kterých je dlouhodobě málo. Situaci navíc zhoršila pandemie covidu-19, kdy se kvůli opakujícím se lockdownům výrazně zpomalilo či dokonce zastavilo školení a testování nových kamioňáků. K jejich nespokojenosti pak přispělo i uzavření restaurací a dalších míst pro odpočinek či hygienu na dlouhých cestách. Mnozí z nich tak během pandemie opustili svá zaměstnání a do práce už se nevrátili.
Právě autonomní kamionová doprava má zajistit, že o toto zaměstnání budou mít lidé větší zájem. Řada z nich se jej totiž obávala právě z důvodu jeho náročnosti.
Současná technologie sice zatím řidičům neumožňuje, aby si na dlouhých úsecích dálnice mohli zdřímnout, v budoucnu by se tak ale stát mohlo. Koneckonců již dnes podle zastánců samořiditelných systémů existují situace, kdy si za volantem dokážou alespoň částečně odpočinout, neboť už nemusejí dávat tak velký pozor na okolní provoz.
Zakladatel a generální ředitel Kodiaku Don Burnette doufá, že pilotní projekt IKEA povede k dlouhodobému vztahu mezi oběma společnostmi a následnému rozšíření dodacích tras. „Až dosud jsme spolupracovali pouze s jinými přepravci. Nyní poprvé převážíme zboží přímo pro firmu, která ho vyrobila. Je to pro nás opravdu dobrá příležitost lépe pochopit jejich provozní potřeby a vybudovat vzájemný vztah,“ řekl Burnette pro Forbes.