Stále více automobilek obohacuje nabídku o modely s pevnou stahovací střechou
Hledání volných míst na trhu patří ve všech světových automobilkách mezi nejčastější způsob, jak zvýšit počet prodaných vozů. Téměř jako posedlost vypadá tato strategie u mnichovské BMW, která počet pokrytých segmentů zvyšuje neuvěřitelnou rychlostí. Poté, co se s X5 a nejnověji s X3 vyšvihla mezi sportovně užitkové automobily, zamířila s řadou 1 do nižší střední třídy. Kabriolet s pevnou skládací střechou jí ale dosud chybí a zatím to nevypadá, že by bavorské vedení okouzlil. Mnozí z ostatních výrobců však s tímto rozrůstajícím se podsegmentem do budoucna vážně počítají.
Ve vleku Peugeotu.
O vymýšlení dalších tříd automobilů se výrobci snaží téměř s každým novým modelem. Sebevědomě o něm prohlašují, že vybočuje ze segmentu sportovnějším charakterem, prostornější kabina jej posouvá o třídu výše nebo je díky ergonomičtějšímu rozmístění ovládacích páček na volantu kompletně revoluční. Vlastně to chce jen správný odhad, za co by tak zákazníci mohli chtít v příštích letech utrácet své peníze.
Strategii pokrývání co největšího množství segmentů svou nabídkou si vzalo za své vedení koncernu PSA Peugeot Citroën se šéfem Jeanem-Martinem Folzem stejně jako Bernd Pischetsrieder ve Volkswagenu. Zatímco německý výrobce byl dosud aktivnější v dražších třídách a v minulých letech svou řadu obohatil o sportovně užitkový Touareg či luxusní Phaeton, Peugeot jako první zareagoval na mezeru týkající se malých kabrioletů. S pevnou skládací střechou jezdily tyto vozy již dávno předtím, ale jejich ceny začínaly nad milionem korun. V roce 2000 Peugeot přišel s tím, že by mohly stát o polovinu méně. Prodejně velmi úspěšný Peugeot 206 posloužil jako základ pro kabriolet s elektrohydraulicky ovládanou střechou. Jelikož se 206 cc na trhu dařilo a loni se celosvětově prodalo šedesát tisíc exemplářů, rozhodl se koncern postavit podle stejného principu kupé-kabriolet i na větším podvozku modelu 307.
Chystané nástupy.
Zajímavá šance, jak zvýšit zisky, však zaujala také ostatní automobilky, zvláště když efektní tvary hrají ve prospěch jejich image. Jen o málo později, než letos na trh přišel Peugeot 307 cc, Renault uvedl konkurenční Mégane Coupé-Cabriolet. Do podsegmentu se chystá razantně vstoupit Opel hned se dvěma modely: malou dvoumístnou Tigrou Twin Top a příslušnou karosářskou variantou nové Astry. První model by se měl prodávat již od letošního léta, na druhý se bude čekat do příštího roku. Ve stejné době jako Astra přijde na trh rovněž model od Volkswagenu, postavený na bázi studie Concept C. Tu automobilka představila letos v březnu v Ženevě a setkala se s velmi pozitivním ohlasem. Přemírou aktivity zatím nehýří pouze tradičně konzervativní Japonci. Výrobu malého čtyřsedadlového kupé s pevnou skládací střechou zahájí najisto pouze Nissan, který pro ně zvolil název Micra C+C a bude ho prodávat od příštího podzimu.
Pevný důvod.
Kabriolety s pevnou střechou pro mnohé vypadají jako módní vlna, ale ta nemusí brzy dospět ke svému vrcholu. Cenově konkurují vozům, na jejichž základě vznikly. Renault Mégane v provedení sedan stojí v nejlepší výbavě 670 tisíc korun, kabriolet je v cenách od 660 do 775 tisíc. Již v základu je ovšem seznam doplňků velmi bohatý. Sedan pohodlně sveze pět cestujících a vejde se do něj 520 litrů zavazadel, kabriolet je pro čtyři a zavazadel pojme se střechou nahoře 459 litrů.
Větší skromnost v otázce využitelného místa nadchází až se stažením střechy, která zavazadlový prostor zmenší zhruba na polovinu u všech vozů v této třídě. Volkswagen však již přišel v conceptu C s průvlakem uprostřed zadních opěradel určeným k převozu delších předmětů, jako jsou lyže. Dá se předpokládat, že využitelný prostor se budou výrobci dále snažit zvětšovat.
Pevná střecha má oproti plátěné výhodu v tom, že se vůz při jejím zatažení co se týče komfortu jízdy chová jako kupé. Ve vyšších rychlostech posádku neruší hluk proudícího vzduchu díky lepším aerodynamickým tvarům, populární se tyto automobily stávají i kvůli odolnosti proti počasí. Pevná střecha totiž na zákazníky působí přece jen spolehlivěji a solidněji. Stáhnout ji trvá mezi dvaceti a třiceti vteřinami a většinou jediné, co je potřeba udělat, je odjistit dvě aretační páky (někdy ani to ne) a podržet příslušné tlačítko. Plátěná střecha zabírá v kufru méně místa než kovová a vůz je s ní o pár kilogramů lehčí, ale to nejsou tak dramatické kompromisy.
U malých vozů, jako je Peugeot 206 cc, představuje méně prostoru daleko větší omezení. Přestože jde o čtyřmístný automobil, na zadní sedadla si dospělý člověk průměrného vzrůstu za řidiče nesedne. Značná část zákazníků, kteří si vybírají v segmentu malých vozů, však jezdí sami nebo ve dvou, případně s dítětem, které se dozadu pohodlně usadí. Také proto Opel u Tigry TwinTop vypustil zadní sedadla zcela a prostor věnoval pro přepravu většího množství zavazadel. Trend, kdy je malý vůz zároveň jediným automobilem v rodině, se drží dosud pouze v Česku a na ostatních rozvíjejících se trzích. Přesto na nich stále více ustupuje a se zvyšující se kupní silou budou dva vozy v rodinách přibývat.
Zatím hlavně odjinud.
Jelikož svou cenou stojí kupé-kabriolety na vrcholu nabídky modelů, z nichž vznikají, montují do nich výrobci výkonnější motory. Peugeot 307 cc dostal pod kapotu dva benzinové agregáty (šestnáctistovku a dvoulitr) o výkonu od 110 do 180 koní. Příspěvek Renaultu k obohacení třídy se týká rozšíření agregátů o turbodiesel, protože do kupé-kabrioletu Mégane montuje jako první automobilka i úsporný vznětový motor. Ten je však rovněž se svými 120 koňmi na špičce těchto agregátů v nabídce automobilky.
Pevné skládací střechy pro automobilky zatím vyrábějí speciální karosářské firmy, jako je německý Karmann v případě Renaultu Mégane Coupé-Cabrio a Nissanu Micra či francouzská Groupe Henri Heuliez u Opelu Tigra TwinTop. Koncern General Motors se však rozhodl ohlášený kupé-kabriolet Astra kompletovat sám v továrně Opelu v Antverpách. Důvodem je, jak automobilka uvedla, bezprostřednější možnost kontrolovat a řídit produkci a lepší vytížení výrobní kapacity.
Snižování nákladů při výrobě kabrioletů s pevnou střechou se stane ještě aktuálnější poté, co se na trhu objeví v příštím roce ohlášená konkurence. Další výrobci se přitom určitě v příštích letech ještě přidají. Spekuluje se o tom, že v roce 2006 by měl přijít Ford s novým Focusem s pevnou střechou, očekává se také výraznější nástup Japonska, kde zatím Nissan zůstává osamocen. Automobilkám z Jižní Koreje by podobné modely mohly zase pomoci zbavit se nálepky výrobců levných vozů.
Jsou tady
(kabriolety do milionu korun na českém trhu)
Peugeot 206 cc od 565 tisíc korun
Peugeot 307 cc od 689 tisíc korun
Renault Mégane Coupé-Cabriolet od 660 tisíc korun
a bude jich ještě víc
Opel Tigra Twin Top od konce léta 2004
Nissan Micra od podzimu 2005
Opel Astra od roku 2005
Volkswagen Concept C od roku 2005