George Lucas chce v dalších Hvězdných válkách získat maximum
Ještě dnes to v producentovi Hvězdných válek Ricku McCallumovi při vzpomínce na cestu do Hongkongu v roce 1999 vře. Bylo pár dní po americké premiéře filmového trháku George Lucase Hvězdné války: Epizoda I - Skrytá hrozba a pouliční prodavači už nabízeli nelegální kopie na videokazetách - několik týdnů před oficiálním uvedením filmu do asijských kin. Tentokrát hodlá impérium zasadit ránu jako první. Ve smělé snaze piráty porazit budou Lucasovy netrpělivě očekávané Hvězdné války: Epizoda II - Klony útočí uvedeny do kin současně ve Spojených státech a většině zemí na celém světě v jeden den, 16. května. To znamená, že půjde o nejmasovější premiéru jediného filmu v historii Hollywoodu. „Tentokrát se už obrat nedáme,“ zařekl se McCallum.
Když přijde na ochranu práv ke „značce“ Hvězdných válek, strčí Lucas do kapsy i rytíře Jedi. V době, kdy se blížilo uvedení Skryté hrozby, popohnal Lucasův tým k soudu jednoho vydavatele knih kvůli porušení autorských práv a následně donutil internetové servery, aby odstranily ze svých stránek neautorizované fotografie. Tentokrát na to jde George Lucas stejně tvrdě. Neautorizovaným internetovým stránkám vypálil rybník tím, že si založil svou vlastní „undergroundovou“ stránku, kterou zásobil falešnými zprávami a články o jednotlivých postavách. Na správu fanklubu Hvězdných válek najal novou firmu a zájemci z řad provozovatelů kin budou pravděpodobně opět muset za uvedení zaplatit nemalou částku, a k tomu ještě přistoupit na Lucasovy striktní podmínky ohledně sálů, v nichž smějí film promítat.
V Hollywoodu, který proslul manažery posedlými snahou mít přímý vliv na děj věcí, zavádí Lucas dost možná nové normy. „Vždycky musí mít všechno po svém, ale kdo ten film chce - a chtějí ho všichni - udělá, co Lucas požaduje,“ říká Paul Dergarabedian, ředitel firmy Exhibitor Relations, která se zabývá průzkumem návštěvnosti. První čtyři filmy ze série Hvězdných válek vynesly přes tři miliardy dolarů. Skrytá hrozba, která sice u amerických pokladen zaznamenala hvězdnou tržbu 431 milionů dolarů, ale jako by přece jen ztrácela dech. Prodej doplňkového zboží k filmu zklamal očekávání. Tržba za vstupenky byla o 43 procent nižší než v případě prvního filmu z roku 1977. Těžko říci, kolik si z tržeb ukrojili padělatelé a piráti. Celkově se odhaduje, že nelegální kopie připraví Hollywood o tři miliardy dolarů ročně.
Lucas, který do výroby Klonů vložil 140 milionů dolarů ze svého, má prsty ve většině dění v projektu. Ačkoli film uvádí Twentieth Century Fox Film, Lucasovi by mělo připadnout zhruba 40 procent z tržeb za vstupné. Navíc má v rukou výrobu doplňkového zboží, videokazet a počítačových her. V roce 1999 mu výrobce hraček Hasbro vyplatil 263 milionů dolarů za licenční poplatky, a to nádavkem k 8,4 procenta akcií, podílu, na němž Lucas trval jako na podmínce podpisu smlouvy. Podle znalců poměrů může Lucas dostat za Klony útočí přes 750 milionů dolarů.
S Ewanem McGregorem v roli Obi-Wana Kenobiho by měla Epizoda II - Klony útočí podle očekávání porazit předpokládané trháky typu Spider-man od Sony Pictures Entertainment, a stát se tak největším filmovým hitem letošního léta (viz tabulka). Ovšem podle Bruce Snydera, ředitele distribuce společnosti Fox, budou muset kina jen za možnost uvedení filmu odevzdat Lucasovi a společnosti Fox, která pro něj film distribuuje, celých šedesát procent tržeb z prodeje vstupenek. Obvykle si přitom studia berou jen kolem padesáti. Navíc se budou muset zavázat k promítání filmu ve svých největších sálech po dobu dvanácti týdnů. Určitých výhod se mohou dočkat kina, která mají digitální ozvučení schválené firmou THX, divizí Lucasfilmu. THX v současné době certifikuje ozvučení v 1800 kinech ve Spojených státech a 4300 dalších po celém světě. Za roční poplatky přitom vybere odhadem 30 milionů dolarů. Tentokrát Lucas nabádá i k instalaci digitálních promítaček, které podle něj zkvalitní projekci a přitáhnou více diváků. Lucasovo THX by pak certifikovalo i zmíněné projektory. Nicméně většinu provozovatelů kin odradily vysoké náklady na jejich instalaci.
Aby lidé přišli do kina, k tomu je třeba záplava plakátů a reklam a titulní stránky několika oblíbených časopisů. Aby přišlo více mladších diváků (a o to více se vydělalo na prodeji hraček), podepsal Lucasův tým smlouvy s výrobcem cereálií General Mills a výrobcem brambůrků Frito-Lay. General Mills dokonce přichází s kukuřičnými lupínky Star Wars. „Chceme oslovit dnešní devítileté děti, které byly v roce 1999 moc mladé,“ informuje Jim Ward, zástupce marketingového ředitele Lucasfilmu. „Ti jsou dnes ve středu našeho zájmu.“
Ani Lucasův stroj na publicitu však neuhlídá všechno. Tvůrce filmu teď nemůže přijít na jméno kritikovi Harrymu Knowlesovi, který bez povolení nový film shlédl a napsal o něm chvalozpěvnou recenzi na svých internetových stránkách aint-it-cool-news.com. A teď si představte, kdyby ten film ztrhal.
Akční léto v Hollywoodu
Tržby ze vstupného by se měly letos v létě vyšplhat až na 3,5 miliardy dolarů, o celých patnáct procent výše než loni. O většinu se postarají akční velkofilmy. Co tedy v létě naplní americké kinosály?
FILM STUDIO ROZPOČET (MILIONY DOLARŮ) PREMIÉRA
SPIDER-MAN Sony 139 3. května
Trvalo dvacet let, než se tento komiksový trhák, ve kterém se leze po zdech, natočil.
HVĚZDNÉ VÁLKY: 20th Century Fox 140 16. května
EPIZODA II - KLONY ÚTOČÍ
George Lucas, rytíři Jedi, světelné meče a také milostný příběh
SCOOBY-DOO Warner Bros. 97 14. června
Počítačově animovaný pes Scooby spolu se živým hercem Shaggym zachraňují svět
MINORITY REPORT 20th Century Fox 80 21. června
Film Stevena Spielberga, v němž Tom Cruise coby futuristický polda řeší vraždy dříve, než se stanou
AUSTIN POWERS 3 New Line Cinema 63 26. července
Mike Myers si to znovu rozdá s Dr. Zlounem a jeho miniverzí, v roli spojence tentokrát „Goldmember“
Praporek:
Lucas má v rukou hry, videokazety, doplňkové zboží - a kolem 40 procent z tržeb v kinech
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jiří Vrbický