Menu Zavřít

Impulsivní reakce

14. 5. 2003
Autor: Euro.cz

Rádio nehodlá novému deníku tolerovat shodný název

S Deníkem Impuls, který poprvé vyšel minulé pondělí, má už jeho vydavatel Mediaprint & Kapa první starosti. Týkají se názvu nového periodika a způsobil je generální ředitel Radia Impuls Jiří Hrabák domáhající se zákazu používání značky.

Jednáme, nejednáme.

Mediaprint se o název svého listu nebojí. Jednatel společnosti Ivan Kaufmann ubezpečil týdeník EURO, že mezi majiteli obou médií došlo k dohodě. „Ředitel Radia Impuls Jiří Hrabák jednal trochu impulsivně,“ uvádí Kaufmann a dodává, že se vše již vyřešilo přímo s většinovým vlastníkem Radia Impuls, kterým je německá společnost Eurocast Rundfunk Beteiligungs. Proti tomuto tvrzení se Jiří Hrabák ohradil v den premiéry lehkého bulváru: „Prohlašuji, že žádná jednání s představiteli společnosti Vydavatelství Impuls ČR neprobíhala a neprobíhají. Rovněž považuji za pozoruhodné, že vydavatelská společnost byla do obchodního rejstříku zapsána až 28. dubna, ačkoli je zřejmé, že přinejmenším reklamní činnost byla zřejmě touto společností vyvíjena již mnohem dříve.“

bitcoin_skoleni

Smír nebude.

Městský soud v Praze zamítl v předminulém týdnu Hrabákovu žádost o vydání předběžného opatření, kterým by bylo společnosti Mediaprint & Kapa uloženo zdržet se používání ochranné známky Impuls v názvu jakékoli tiskoviny a v jakémkoli slovním spojení, zejména se zdržet vydávání, propagování, inzerce, uvádění na trh a distribuce této tiskoviny. „Soud považoval námi navržené výroky „jakákoli tiskovina“ a „v jakémkoli slovním spojení“ za nedostatečně určité. Podle jeho názoru pojem „ochranná známka“ lze použít pouze u ochranných známek již zapsaných, k čemuž dosud v případě společnosti Mediaprint nedošlo,“ vysvětluje Hrabák a pokračuje, „Naše právní kancelář zvažuje další postup. Příští kroky budou směřovat nejen vůči společnosti Mediaprint, ale především vůči nové vydavatelské společnosti.“
Hrabák má pravdu v tom, že Úřad průmyslového vlastnictví dvě nové značky Mediaprintu - Impuls a Deník Impuls - dosud nezaregistroval. Zvláště té druhé se ale bude těžko bránit, protože sám má všechny registrace včetně tiskovin pouze na slovní spojení Radio Impuls.

Evidence není registrace.

Mediaprint začal vydávat specializovaný čtrnáctidenní časopis pod názvem Impuls již před několika lety. Na slavnostní party ke vzniku deníku v pražském hotelu Ambassador tvrdil Ivan Kaufmann týdeníku EURO, že má tuto značku zaregistrovanou od roku 1996. Zřejmě se domnívá, že přihlášení periodika na příslušném odboru ministerstva kultury stačí. Odbor hromadných sdělovacích prostředků ministerstva kultury však uvádí, že zákonná registrace není žádnou ochrannou známkou. „My pouze evidujeme. To, jak se periodikum jmenuje, není náš problém. Pokud chce mít vydavatel svůj název jako jediný, musí si zaregistrovat ochrannou známku,“ uvedla pracovnice ministerstva, která si nepřála být jmenována.
Novela tiskového zákona ministerstvu ani neukládá ověřovat na žádostech o evidenci periodik pravost razítka nebo podpisu. V databázi periodického tisku časopis Impuls není, neboť jej společnost Mediaprint & Kapa přejmenovala na Puls tisku. Deník Impuls si však nechala zaevidovat hned dvakrát.
Zmíněné Impulsy nejsou v Česku jediné. Na stejný název mají licenci dvě firmy, z nichž jedna podniká v cukrovinkách a druhá vytváří stavební interiéry. Rovněž telekomunikační společnost T-Mobile zasílá svým tarifním zákazníkům čtvrtletník Impuls a má slovní označení na Úřadu průmyslového vlastnictví od roku 1996 řádně zaregistrované. Její registrace se však netýká tiskovin. Ředitele rádia Jiřího Hrabáka přesto rozhněval pouze nový deník.

  • Našli jste v článku chybu?