Šimon Mastný
Outsourcing se s postupující konsolidací velkých firem stává velmi diskutovaným tématem. „Pro firmu je lepší, když se věnuje svému byznysu a přenechá vedlejší činnosti odborníkům. Ušetří tím finanční prostředky a zvýší kvalitu takových služeb,“ říká Šimon Mastný, divizní ředitel firmy LogicaCMG. Týdeník EURO s ním hovořil o trendech v outsourcingu a otvírání nových trhů.
EURO: LogicaCMG je významným hráčem v oblasti outsourcingu. Jaké trendy se v něm v současnosti prosazují? MASTNÝ: Stále důležitějším trendem je konsolidace firem do velkých skupin. Trh se mění a my se přizpůsobujeme. Poptávka se obrací ke komplexnímu portfoliu služeb od konzultací a implementace informačních systémů, přes externí project management až po outsourcing třeba mzdové agendy. Outsourcing je módní téma, které má svůj smysl. Věřím tomu, že každá firma má dělat především to, co umí nejlépe. Stejně, jako si sám nespravuji auto a maluje mi doma malíř, si firma poskytující třeba finanční služby může nechat outsourcovat fleet nebo své informační technologie. V marketingu a PR je to už řadu let běžné. Firma zadává celé kampaně od kreativních počátků až po nákup třeba vysílacího času nebo prostoru v médiích. Podobné je to třeba u bank, kterým často outsourcujeme IT. Je to trend, který se snažíme spoluvytvářet, protože vidíme diferenciaci mezi námi a zákazníky a prostor pro vytvoření přidané hodnoty.
EURO: V čem konkrétně? MASTNÝ: LogicaCMG je velká nadnárodní firma, operující po celém světě. Můžeme tedy přenášet technologie, postupy a znalosti třeba ze Spojeného království nebo Kanady do Česka. V tom je krása nadnárodní společnosti. Konsolidované holdingy mohou mít jednoho partnera po celém světě, jednu smlouvu, jedny podmínky. Tento trend se snažíme zachytit a rozvíjet. Konsolidace totiž pokračuje rychlým tempem. Právě probíhá druhá akviziční vlna v bankovním sektoru, kde vznikají ještě silnější a větší skupiny. Pak můžeme přijít a říct, že naše dosavadní spolupráce se může ještě více prohloubit, protože jsme přítomní na všech nových trzích, které banka akvizicí získala.
EURO: Je pro vás nutné expandovat rychleji než vaši zákazníci, nebo spíše dobře odhadnout jejich budoucí vývoj? MASTNÝ: Obojí. Česko, kde má LogicaCMG centrálu pro střední Evropu, bude brzy sloužit coby výchozí bod pro expanzi firmy na Balkán. Zejména v Rumunsku a Bulharsku vidíme opravdu silný potenciál pro typ služeb, které nabízíme. Ať už jde o outsourcing mzdové agendy nadnárodních kolosů i malých firem o deseti zaměstnancích, či implementaci informačních systémů nebo třeba project management.
EURO: Zakládáte v nových destinacích přímo centra sdílených služeb, anebo spíše pouze obchodní zastoupení a zakázky se fakticky zpracovávají jinde? MASTNÝ: Obě varianty přicházejí v úvahu, záleží na povaze klientů. Jsou firmy, které sice mají nadnárodní strukturu, ale zachovávají decentralizovaný systém. Pro ty je vhodnější nabízet služby a jejich zpracování přímo na jejich trhu. Konsolidované skupiny naopak potřebují regionální služby pouze drobného rozsahu. Daleko větší podíl služeb se pak poskytuje centrále, což už se může dít odkudkoliv.
EURO: V souvislosti s outsourcingem bývá nejčastěji zmiňována Indie. Jak dokážete konkurovat tamním nízkým mzdám? MASTNÝ: Módní vlna převodu všeho do Indie už končí. Mzdy tam rostou a existují objektivní potíže vyplývající z několika faktorů. Ideální stav je outsourcovat aktivity typu zpracování úkolu a předání výsledku, tedy typicky vývojový úkol. Pokud se ale podíváte na poskytování kontinuálních služeb, jako jsou podpůrné aplikace typu callcentra, narazíte jednak na potíže s časovým posunem mezi Asií a Evropou nebo Amerikou a také na výrazné právní a kulturní rozdíly. To je konkurenční výhoda Česka, které by se dalo popsat jako fyzické, technické i kulturní rozhraní mezi východem a západem, akceptovatelné pro obě strany.
EURO: Loni jste vstoupili do oblasti zpracování karetních transakcí. Není trh v této oblasti už dostatečně saturovaný? MASTNÝ: Co se týče bankovních produktů, je skutečně dostatečně naplněný. Jiná situace je ale v oblasti přesahu finančních služeb, kam pronikají třeba retailové obchodní řetězce. Jde o úvěrové nebo věrnostní karty, jejichž agendu někdo musí zpracovat. Tyto služby poskytujeme například pro Shell. Jinou rozvojovou oblastí a novým trendem jsou karty vydávané městy, které slouží pro placení v MHD, restauracích, muzeích, zoo, v knihovnách a podobně. Pomalý rozvoj těchto služeb třeba v Praze je spíš politický problém než omezení technologií. Ty už jsou k dispozici několik let. Je to problém státní správy, kde chybí lidská kontinuita a i kvalita lidí je na dlouhou diskusi. Přesto se věci mění. Jednáme s pražským dopravním podnikem a určitý projekt by se časem mohl vyvinout.