JAZYKOVÉ KURZY Podnikatelům se vyplatí individuální výuka jazyků. Nejenže ji lze přizpůsobit omezeným časovým možnostem studujícího, ale umožňuje také přizpůsobení lekcí dosaženým vědomostem.
JAZYKOVÉ KURZY Podnikatelům se vyplatí individuální výuka jazyků. Nejenže ji lze přizpůsobit omezeným časovým možnostem studujícího, ale umožňuje také přizpůsobení lekcí dosaženým vědomostem. Většina lidí, kteří začali podnikat a svůj čas věnují hlavně firmě, určitě říká: Na jazykové vzdělávání a přípravu na vyučovací hodiny teď rozhodně nemám čas. Starší podnikatelé se pak vymlouvají na pokročilý věk. „Odložit jazykovou výuku na pozdější dobu rozhodně nedoporučuji,“ dodává k tomu manažer jazykové výuky agentury Channel Crossings Petr Plocek. „Na druhou stranu však ani na zahájení studia cizího jazyka například v padesáti letech stále není pozdě. Všichni jsme totiž schopni dosáhnout alespoň komunikativní úrovně jazyka,“ dodává Plocek. Jaký postup by měl podle něj zájemce o výuku zvolit? VOLBA JAZYKA Mezi nejrozšířenější a nejčastější komunikační jazyky v rámci evropského i světového obchodu patří samozřejmě angličtina. Přestože obchodujete pouze v České republice, myslete na to, že dříve nebo později budete s velkou pravděpodobností nuceni mezinárodní jazyk používat. Pokud podnikatel studuje i druhý cizí jazyk, měl by si vybírat podle své obchodní strategie - tedy podle trhů, na které se jeho firma orientuje. Řada podnikatelů v Česku proto obnovuje zejména znalosti němčiny, francouzštiny nebo ruštiny. VÝBĚR VYUČUJÍCÍHO Nejlepší vizitkou je pochopitelně osobní doporučení vašich příbuzných, přátel či kolegů. Zeptejte se jich, jaké zkušenosti s konkrétními jazykovými školami nebo s jednotlivými vyučujícími mají. Pro lepši orientaci na trhu takzvaných „jazykových dodavatelů“ doporučujeme navštívit internetové stránky Asociace jazykových škol - www.ajscr.cz. Sdružuje prověřené a kvalitní jazykové školy, které procházejí pravidelnou kontrolou poskytovaných služeb. Mezi nimi si tedy s velkou pravděpodobností lze vybrat i cenově výhodného a kvalitního dodavatele. FREKVENCE LEKCÍ, NASTAVENÍ CÍLŮ Vzhledem k časovým omezením podnikatelů doporučujeme zvolit individuální typ výuky. Je více efektivní, flexibilní a umožní snížit délku vzdělávání. Běžná frekvence lekcí u začátečníků činí dvakrát týdně 90 minut. Průměrný počet hodin ke zvládnutí jedné úrovně jazyka činí 140 hodin, přičemž vyučovací „hodina“ představuje 45 minut. Podnikatel, který se vzdělává v cizím jazyce, by měl vše konzultovat s jazykovým poradcem. Po něm by měl požadovat sestavení individuálního studijního plánu včetně nastavení požadovaných cílů a termínů, do kdy je reálné dané úrovně dosáhnout. „Vždy však mějte na paměti, že nelze činit zázraky do druhého dne. Nepomohou tomu ani speciální jazykové metody, které nemají dlouhotrvající efekt,“ zdůrazňuje Plocek. Pokud jste začátečník, požadujte od lektora již od počátku větší důraz na praktickou komunikaci. Tu budete v rámci své podnikatelské praxe potřebovat nejvíce. Studijní plán musí lektor pravidelně ověřovat tak, aby cíle byly úspěšně plněny. KOMBINACE VÝUKY V ČESKU A ZAHRANIČÍ Pokud jste již získali alespoň základní nebo mírně pokročilou znalost v cizím jazyce, můžete urychlit svůj postup k požadovanému cíli prostřednictvím kurzu v zahraničí. Návazný studijní pobyt lze zprostředkovat v mnoha zemích světa. Častými místy takového vzdělávání jsou pro naše podnikatele zejména Velká Británie, Německo, Rakousko, Francie, Itálie, Španělsko, Portugalsko, Kanada, USA, Rusko, Japonsko, Austrálie či Nový Zéland. Prověřené jazykové agentury spolupracují v zahraničí pouze s akreditovanými výukovými centry zaměřenými na intenzivní výuku jednotlivců i skupin v oblasti všeobecného i odborně zaměřeného jazyka. Na studijních pobytech lze zajistit také tematicky zaměřené kurzy, například na oblast financí, marketingu, pojišťovnictví a podobně. PEVNÝ ŘÁD KURZŮ Základem úspěchu je pevný řád výuky. Nesnažte se tedy neustále „flexibilně“ měnit termíny výuky s lektorem. Podnikatel, který si jen trochu umí organizovat vlastní čas, by jistě měl být schopen vhodně zvolit den a čas pro výuku tak, aby se mu tento termín dařilo pravidelně dodržovat. N epodceňujte domácí přípravu. Padesát procent úspěchu ve výuce cizích jazyků je podmíněno právě pravidelnou domácí přípravou. Jde zejména o opakování slovní zásoby, tvorbu domácích úkolů a podobně. * MODELOVÝ PŘÍKLAD Student: podnikatel Současná úroveň: mírně pokročilý Požadovaná úroveň: středně pokročilý Časový horizont: 4 měsíce (rychlé tempo - snaha co nejvíce zvládnout) Typ výuky: individuální Lektor: kombinace českého lektora a rodilého mluvčího Frekvence: dvakrát až třikrát týdně po 90 minutách Výuka v Česku: 3 měsíce Výuka v zahraničí: 3-4 týdny Celková doba vzdělávání pro dosažení dané úrovně: 4 měsíce Orientační cena: od 55 000 Kč (bez DPH) * DESATERO KVALITNÍ JAZYKOVÉ ŠKOLY **
1. POSKYTUJE PRAVDIVÉ A DOSTATEČNÉ INFORMACE (pravdivost a úplnost propagačních materiálů, informace o spektru služeb, velikosti a právní formě školy….)
2. DISPONUJE ODPOVÍDAJÍCÍM PROSTŘEDÍM A ZÁZEMÍM (vybavení centrály školy a učeben)
3. ZAMĚSTNÁVÁ VYUČUJÍCÍ S ODPOVÍDAJÍCÍ KVALIFIKACÍ
4. NABÍZÍ VSTUPNÍ TESTY S ADEKVÁTNÍM ZAŘAZENÍM POSLUCHAČŮ (forma, závaznost a validita testů)
5. DEFINUJE JASNĚ STUDIJNÍ PROGRAMY (sylabus, užívané materiály)
6. VYDÁVÁ ZÁVĚREČNÁ HODNOCENÍ (mezinárodní zkoušky, výstupní certifikát)
7. DEKLARUJE, CO CENA KURZU OBSAHUJE (co přesně cena (ne)zahrnuje, velikost výukové skupiny, skutečná hodinová sazba)
8. GARANTUJE ŘÁDNÉ VEDENÍ A ORGANIZACI VÝUKY (logistika, práce se zpětnou vazbou, nahrazování hodin)
9. PŘEDKLÁDÁ REFERENCE (posluchači, firemní klienti…)
10. ŘEŠÍ STÍŽNOSTI A PŘIPOMÍNKY POSLUCHAČŮ (klientský servis, řešení nestandardních situací)
pramen: Asociace jazykových škol ČR