PRAHA (ČTK, oh) – Téměř čtyři sta tisíc osobních počítačů a 350 tisíc tiskáren se vloni prodalo v České republice. Nárůst obou položek proti roku 2001 činí více než dvanáct procent. Hodnota prodaných počítačů podle analytické společnosti IDC meziročně vzrostla o pět procent na třináct miliard korun, za tiskárny utratili Češi více než dvě miliardy korun.
Jedničkou českého trhu „pécéček“ zůstala společnost Hewlett-Packard (HP), druhé místo patří českému assemblerovi, společnosti Autocont, následují Dell a Acer. Jednoznačně nejprodávanější značkou tiskáren jsou zařízení HP, která ovládají téměř 60 procent trhu. O další pozice se dělí Epson, Lexmark a Canon.
Na růstu prodejů se v loňském roce pozitivním způsobem projevil projekt Internet do škol (Indoš), který sám o sobě představoval více než 25 tisíc nových komputerů. Bez Indoše by byl růst českého trhu zhruba poloviční. Nejvíce počítačů vloni nakoupily střední a menší firmy - přibližně dvě třetiny, tedy přes čtvrt milionu „pécéček“. Každý sedmý počítač si Češi koupili do domácnosti.
Trh s tiskárnami se v loňském roce zvětšil o 40 tisíc, přičemž tři čtvrtiny všech prodaných tiskáren byly inkoustové stroje, jedna pětina připadá na laserové a jen pět procent na jehličkové tiskárny. Analytik IDC Libor Minichbauer předpokládá pro letošní rok mírné ochlazení nárůstu. „Mělo by se prodat o devět procent tiskáren více než za rok 2002, zhruba tedy 380 tisíc kusů. Poroste především podíl barevných tiskáren,“ tvrdí Minichbauer. Celková hodnota výdajů na IT vloni v České republice stoupla o dvanáct procent na 65 miliard korun, růst v letošním roce by se podle odhadů IDC měl pohybovat zhruba na poloviční úrovni.
Box:
Každý pátý notebook
(počet prodaných počítačů v Česku)
Stolní počítače 300 tisíc
Notebooky 80 tisíc
Servery 15 tisíc
Pramen: IDC
(popisek)
POTÁHNE BARVA: „Letos se v Česku prodá zhruba 380tisíc tiskáren, především poroste podíl barevných,“ říká analytik IDC Libor Minichbauer