HUDEBNÍ AGENTURY, KTERÉ NABÍZEJÍ PRODUKCI MIMO HLAVNÍ PROUD POP-MUSIC, JSOU ČASTO VE FINANČNÍ TÍSNI. NEUSTÁLE PROTO HLEDAJÍ SPONZORY. VE SROVNÁNÍ SE SPORTOVNÍMI KLUBY SE JIM TO VŠAK PŘÍLIŠ NEDAŘÍ.
Styl interiéru Hanzlíkovy Agentury AMP odpovídá stylu hudebního proudu, který manžersky zastupuje především.
Manažer několika kapel Romek Hanzlík vsadil ve svém podnikání především na kvalitu
PROFIL FIRMY
NÁZEV FIRMY: HUDEBNÍ AGENTURA AMP
FORMA PODNIKÁNÍ: FYZICKÁ OSOBA, ŽIVNOSTNÍK
ZAČÁTEK PROVOZOVÁNÍ ŽIVNOSTI: 1996
PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: AGENTURNÍ ČINNOST
KLÍČOVÁ OSOBNOST: ROMEK HANZLÍK
CÍL SPOLEČNOSTI: UDRŽET A ROZVÍJET TO, CO FIRMA DOKÁZALA, TJ. NABÍZET KVALITNÍ HUDBU A SNAŽIT SE ZÍSKAT DALŠÍ PŘÍLEŽITOSTI NA TRHU.
Živnostník Romek Hanzlík původně pracoval jako úředník v pojišťovně. Je bývalým kytaristou hudební skupiny Už jsme doma (UJD), která se jako jedna z mála českých rockových kapel ocitla v posledním desetiletí v rozhlasových hitparádách po celých Spojených státech amerických. Částečně je to i jeho zásluhou. Hlavní těžiště manažerské práce pro Hanzlíka ale spočívá především v České republice. Práce hudebního manažera spočívá vedle pořádání koncertů převážně v klubech i ve spolupráci s médii a ve snaze dostat málo známé hudebníky do širšího povědomí. „Dostat je ale do komerčních rádií a televize je téměř sisyfovská práce, přestože se české kapely, vzhledem ke své kvalitě, těší čím dál tím více velkému respektu v Evropě i v Americe,“ uvedl Hanzlík. Vedle UJD exkluzivně zastupuje také jiné skupiny a jednotlivé umělce. Patří mezi ně například pražští Echt!, kteří hrají originální směs irské a české hudby, Ducháčkova undergroundová Garage, Nahoru po schodišti dolů band, MCH Band Mikoláše Chadimy či jeden z našich nejoriginálnějších bubeníků Pavel Fajt. Přestože všichni plní sály klubů a jeviště mnoha festivalů u nás i v zahraničí, nejsou v televizi a rozhlase téměř vidět ani slyšet.
VĚČNÝ PROBLÉM - HLEDÁNÍ SPONZORŮ Za vystoupení inkasují takové kvalitní skupiny často až desetinásobně menší honoráře než známé popové hvězdy, zpívající dvě nebo tři písničky z playbacku. Z nízkých příjmů je proto mnohdy velmi těžké zaplatit náklady spojené s vystoupením. To se týká zejména vystupování českých skupin v zahraničí. Skupina Už jsme doma, která pořádá každý rok turné v USA, třeba horko těžko shání peníze hlavně na to, aby mohla do Ameriky vůbec odletět. Tam už si hraním na náklady spojené s pobytem v USA vydělá. Bez sponzorů je podnikání v oblasti nezávislé hudební scény, jejíž reprezentanti se pohybují mimo zájem velkých gramofonových firem, skutečně těžké. Jistým řešením jsou poskytované dotace a granty od státu. „Bez financování zvenku se to nedá udělat dost dobře. Rozpočet na jeden středně velký festival se pohybuje kolem půl milionu korun. Cestovní náklady na turné po Evropě dosahují řádově několika statisíců.“ VÍCE AKTIVIT S MINIMÁLNÍMI NÁKLADY
„Je to pořád to samé. Náklady jsou příliš velké a sponzoři se moc nehrnou. V oblasti našeho podnikání se skutečně horko těžko shání,“ poznamenává Hanzlík. Podle něj jsou v „nekomerční“ hudbě peníze vždy až na druhém místě. Přesto ani v této podnikatelské oblasti nelze profesionálně existovat bez přiměřeného zisku. „Říkám to nerad, ale i nezávislá rocková hudba je určitý druh zboží,“ zdůraznil představitel hudební agentury. On sám se dostal před několika lety v podnikání do krize, když u nás citelně poklesl zájem lidí o návštěvy rockových klubů nabízejících nezávislou hudební scénu. V té době musel přistoupit k radikálnímu snížení nákladů. Souvisel s tím i pokles počtu zaměstnanců. „Původně činnost agentury zajišťovali tři lidé. Teď jsem na to sám. Nedalo se ale nic jiného dělat. Šlo o přežití,“ říká živnostník. Příprava hudebních festivalů nezávislé rockové scény však vyžaduje celoroční tvrdou práci, kterou by úplně sám v agentuře nezvládl. Proto si příležitostně najímá brigádníky. Prožitá podnikatelská krize byla ale pro Hanzlíka impulzem, aby se jí v budoucnu snažil vyvarovat. Současně se snižováním nákladů se proto rozhodl rozšířit své manažerské aktivity. „Teď už mám několik rezerv. Tehdy jsem neměl žádnou.“ Vedle klubových koncertů a exkluzivního zastupování některých představitelů nezávislé hudební scény produkuje agentura AMP tři velké tuzemské rockové festivaly ročně a kromě toho pořádá každý týden pravidelné hudební koncerty v jednom pražském divadle. V zahraničí, hlavně v evropských státech, se snaží propagovat českou rockovou hudbu pomocí turné s několika kapelami pod názvem Czech Music on The Road. „Díky rozšíření činnosti se celkem daří. Teď jsem již poučen a mnohem více připraven na případnou krizi, které se nikdy nevyvarujete,“ zdůrazňuje Romek Hanzlík. Hodně si také slibuje od našeho členství v Evropské unii, protože bude velmi pravděpodobně celá řada věcí týkající se pořádání koncertů v zahraničí mnohem snazší.
**PROFIT DOPORUČUJE
* Na trhu je stále dost místa na zřízení hudební agentury. Nezbytným předpokladem pro její vznik a úspěšnou činnost jsou kontakty a dobrá znalost české hudební scény. Kromě nadšení je potřeba mít jasnou vizi, kterou je nutné naplnit v praxi.
* V kultuře jde především o kvalitu hudební produkce. Nicméně i tady platí, že se nedá podnikat bez přiměřeného zisku.
* S produkcí hudební tvorby je velmi úzce spojeno získávání finančních prostředků od různých donátorů na pokrytí nezbytných nákladů. Nepříliš velký zájem podnikatelů o sponzoring se dá někdy doplnit žádostí o poskytnutí grantů či jiných dotací od státu nebo radnice v příslušném regionu.