ZATÍMCO VE ŠKOLÁCH SE VÝPOČETNÍ TECHNIKA POUŽÍVÁ PŘEDEVŠÍM PRO VÝUKU, V DOMÁCNOSTECH PRO ZÁBAVU A KOMUNIKACI S BLÍZKÝMI, VE FIRMÁCH, (A V POSLEDNÍ DOBĚ STÁLE VÍCE I VE STÁTNÍ SPRÁVĚ) FUNGUJÍ POČÍTAČE JAKO PRACOVNÍ PROSTŘEDEK.
Roli počítačů a informačních technologií v dnešním světě již nezpochybňuje zřejmě nikdo. Vliv informačních a komunikačních technologií (IT) na konkurenceschopnost, rozvoj, ale i běžný chod firem je nesporný. Většina manažerů, podnikatelů a živnostníků dnes ví, že pomocí IT je možné levněji, pohodlněji a rychleji komunikovat, pracovat s informacemi a tedy efektivněji řídit vztahy se zákazníky idodavateli. Zhruba za dva měsíce vstoupí naše země do Evropské unie, kde budou muset české firmy čelit novým výzvám z řad konkurence ať už v rozvinutých evropských zemích, nebo na tuzemském trhu.
ROZHODUJÍ KVALITNĚ ZPRACOVANÉ INFORMACE Není možné se donekonečna spoléhat na nízké ceny zboží vyprodukovaného v Česku nebo zdejší levnou pracovní sílu. Konkurenceschopnost firem je nutné hledat uvnitř společností, ve zvyšování efektivnosti, vyhledávání rezerv nebo např. snižování ztrát z nevýnosných aktivit. K tomu všemu je potřeba zpracovat obrovské množství relevantních informací, což je bez využití počítačů zdlouhavé, složité a často nepřesné. Vstup do EU tento proces zřejmě urychlí. Rčení „správné informace rozhodují“ bude platit dvojnásob. POČÍTAČ MÍSTO PAPÍRU Pomineme-li téměř pionýrské začátky počítačů v době před rokem 1989, kdy se k výpočetní technice s možnostmi současné více vybavené kalkulačky dostala jen hrstka fanatiků a občanů s tuzexovými bony, tak se počítače v Československu a později v České republice začaly masivně rozšiřovat v 90. letech minulého století. Věta „mám ve firmě počítač“ zněla v té době podobně „in“ jako „mám mobilní telefon“ o několik let později. Téměř nikoho však už nezajímalo, že autor takové věty často neví jak s počítačem pracovat a především - jak mu může být užitečný v podnikání. Během několika let se pozice počítačů, respektive celého oboru informačních technologií, výrazně změnila. Zakódované jedničky a nuly, tedy digitální podoba informací, stále více vytlačují papír, tužku ipsací stroje. Počítače však již nesuplují jen zmiňované základní komunikační prostředky, ale dostávají svému názvu a počítají, přemýšlí a usnadňují život firem. STŘEDNÍ A MALÉ FIRMY NAKUPUJÍ NEJVÍCE Vloni bylo podle společnosti Dataquest prodáno na českém trhu 505 tisíc nových počítačů, z čehož téměř 23 procenta, tedy přes 115 tisíc, tvořil prodej přenosných počítačů - notebooků. N ejvětší poptávka po osobních počítačích (PC) pochází ze segmentu středních a malých firem (SME), kam se podle odhadů umístí zhruba dvě třetiny komputerů. Dvouciferný podíl mají ještě domácí uživatelé (zhruba 13 procent), o zbytek poptávky se dělí školství (7 %) velké firmy (přibližně 6 %), a státní správa společně s největšími korporacemi (4 %). Zatímco prodej klasických stolních počítačů v loňském roce příliš nerostl (negativně se na prodeji PC projevilo ukončení, respektive mezera, v dodávkách projektu Internet do škol), více než 55procentní nárůst zaznamenal trh notebooků. V České republice bylo vloni prodáno přes 115 tisíc přenosných počítačů, přičemž jednoznačnou jedničkou trhu je Acer (zhruba 37procentní podíl), následován společností Hewlett-Packard se značkou notebooků Compaq. Právě přenosné počítače v loňském roce výrazně táhly český trh komputerů. Nejlevnější modely notebooků se dostaly pod 25 tisícovou hranici (bez DPH), což někteří odborníci označují za psychologickou bariéru, kdy lidé sáhnou spíše po méně vybaveném notebooku než stolním počítači se stejnou cenou, byť lepší výbavou. NOTEBOOKY VÍTĚZÍ Prodej notebooků zažívá boom nejen v České republice, ale i ve „vyspělejší“ západní Evropě, kde se na celkových prodejích komputerů podílí téměř třetinou. Podle jedné z nejnovějších analýz nyní pracuje v typické firmě asi 80 procent lidí u stolního počítače, asi 15 procent používá notebooky a zbytek jiná zařízení. Již v roce 2006 by však mobilní technika měla být primárním nástrojem pro 40 procent zaměstnanců, zatímco stolní počítače bude používat asi 45 procent lidí ve firmě. Kromě poklesu cen notebooků se jedním z hlavních argumentů pro nákup přenosného počítače stává možnost bezdrátového připojení na internet prostřednictvím technologie Wi-Fi. Do prakticky všech typů notebooků lze vložit speciální kartu, která širokopásmový vysokorychlostní přístup na internet prostřednictvím „hot-spotů“ umožní. Daleko zajímavějším řešením je však čip Centrino od společnosti Intel. Tento čip má v sobě zabudovánu kartu WLAN pro komunikaci se sítěmi Wi-Fi, ale také obsahuje „inteligentní“ schopnost využívat procesor počítače jen podle potřeby aktuálně pracujících programů. Díky tomu dokáže čip šetřit energii baterií a na jedno nabití tak vydrží určité modely notebooků pracovat až šest hodin. WI-FI V ČESKU
Speciální karty a pokračující růst podílu notebooků s integrovanou WLAN kartou způsobí rozšíření Wi-Fi jako standardní možnosti připojení na internet. V České republice jsou hlavními tahouny Wi-Fi, respektive budovateli přístupových hot-spotů, především telekomunikační firmy, které je budují ve spolupráci se svými partnery. Kongresová centra, hotely, kavárny, restaurace, obchodní střediska, ale třeba ičerpací stanice mohou lákat zákazníky nejen na své tradiční služby, ale i na přístup k internetu. N ejvíce komerčních (otevřených) hot-spotů má vybudován Český Telecom (ČTc), který v rámci pilotního provozu prozatím nabízí bezplatný přístup na internet. Více než padesát přístupových bodů je vybudováno po celé České repub- lice. Nejvíce jich uživatelé najdou na čerpacích stanicích Shell a v restauracích s rychlým občerstvením KFC. Wi-Fi začali v průběhu loňského roku nabízet i dva mobilní operátoři, Eurotel a T-Mobile, zde se však již za připojení na síť platí - ať prostřednictvím předplatných kuponů či formou SMS zprávy a připočítáním na fakturu zákazníka. Certifikované přístupové body jsou většinou označeny speciální samolepkou Centrino, aby zákazníci věděli, kde internetovou konektivitu hledat. Je proto dost možné, že v budoucnu budeme na dveřích kaváren, fastfoodů, ale i běžných obchodů, vídat vedle samolepek Visa či MasterCard i logo intelovského čipu Centrino.
KOMBINOVANÁ SPECIALITA
Zcela novým typem počítače je MyRoom PC Media Center, produkt společnosti First International Computer (FIC). Sama firma jej označuje jako praktickou kombinaci výkonného multimediálního počítače, domácího kina aaudiosystému. Komputer umožňuje nahrávání televizních programů do paměti a následné „vypalování“, poslouchání hudby z CD, MP3 či rádia a také samozřejmě sledování DVD záznamů na sedmnáctipalcovém širokoúhlém displeji. To vše bez omezení funkčnosti vlastního PC. MyRoom PC má v sobě integrovaný 3 GHz procesor, dále 120gigabajtový pevný disk, 512 RAM operační paměti či DVD mechaniku. Přístup na internet umožňuje modem, síťová karta nebo integrovaná Wi-Fi karta. Tuner umožňuje poslech rádiových stanic v pásmu FM a televizních programů vysílajících v kanálu NTCS. Nechybí ani čtečka osmi druhů paměťových karet. S
ledování televize či videa, stejně tak samotná práce na PC, jsou na 17palcovém širokoúhlém LCD displeji velice příjemné. Produkt je navíc díky bezdrátové klávesnici, myši a dálkovému ovládání audio/video funkcí kompletně bezkabelový. FIC jako výrobce počítačových komponent zatím nehodlá tento produkt uvádět pod svým jménem, proto zatím není známa ani přibližná cena. O MyRoom PC však projevilo zájem několik firem, jako jedna z prvních by ho měla nabízet společnost Gateway pod svým obchodním jménem.
BEZ SOFTWARE TO NEJDE
Počítač sám o sobě (hardware) bez programů a aplikací by byl takřka k ničemu. Nedílnou součástí činnosti IT firem je správa softwaru, tedy programového vybavení. Základem všeho je operační systém. Pomineme-li zastaralý MS-DOS, je na výběr buď nejrozšířenější Microsoft Windows, nebo méně komerční Linux, případně Solaris. Dominantní postavení na trhu operačních systémů mají „okna“ od Microsoftu. Řada počítačových začátečníků v Česku začínala na Windows 3.1, postupně se objevily verze 95, 98, 2000, Millennium edition nebo profesionálnější NT. Nejnovější verzí je W indows XP. Operační systém je možné koupit na CD disku téměř v kterémkoliv hypermarketu či obchodě s výpočetní technikou. V ýhodnější je však takzvaný OEM software, tedy programy distribuované s nově prodávaným počítačem. Sleva oproti „krabicovému softwaru“ je v řádech desítek procent. Ještě levněji firmu vyjde, pokud si pořídí multilicenci na několik počítačů najednou.
KANCELÁŘSKÉ PROGRAMY Pro práci používá většina uživatelů také kancelářské programy. Základem je textový editor (například Microsoft Word nebo Lotus N otes) a tabulkový procesor (např. Microsoft Excel). Dalšími programy jsou produkty pro tvorbu prezentací (Microsoft PowerPoint), správu databází (Microsoft Access) či tvorbu webových stránek (Microsoft FrontPage). S rozmachem e-mailů jsou stále využívanější programy pro elektronickou komunikaci a plánování času (například Microsoft Outlook či Outlook Expres). Více či méně těchto programů je obsaženo v balíku kancelářských programů pod názvem Microsoft Office, jehož nejnovější verze s označením Office 2003 byla na český trh uvedena vloni v listopadu. Balík Standard, se od kompletu Professional liší šířkou nabízených produktů (viz tabulka). Kancelářské programy však na českém trhu nenabízí jen Microsoft. Naprostá většina uživatelů počítačů začínala v 90. letech na textovém editoru T602 od společnosti Software602, přičemž řada uživatelů tento produkt vzhledem k jednoduchému ovládání používá dosud. V současnosti nabízí uvedená firma textový editor pod názvem 602Text, který je plně kompatabilní s Microsoft Word, navíc s ohledem na velmi podobné ovládání i vzhled není pro uživatele problémem přecházet z jednoho programu do druhého. Alternativou k Microsoft Excel je tabulkový procesor 602Tab. LEVNĚJI, NEBO ZADARMO?
Oba tyto produkty nabízí Software602 v rámci balíku programů 602PC Suite s omezenou funkcionalitou zdarma pro domácnosti nebo pro firmy s maximálně třemi licencemi. Balík navíc obsahuje editor digitálních fotografií a program pro správu fotografií, jakési fotoalbum. Program je často distribuován na CD se specializovanými počítačovými časopisy (Computer, PC World apod.) nebo rovnou stáhnutelný z internetových stránek Software602 ( www.software602.cz ). Plná verze 602PC Suite přijde na necelých 1500 korun. Další alternativou k Microsoft Office je společný produkt společnosti Sun Microsystems a nezávislých vývojářů s názvem OpenOffice.org. Tento balík programů obsahuje textový editor Writer, tabulkový procesor Calc, kreslicí nástroj Draw a program na tvorbu prezentací Impress. Podobně jako předešlý balík, je i OpenOffice.org plnohodnotnou náhradou Microsoft Office, s jejímiž programy je i kompatibilní. Je plně lokalizovaný do češtiny, obsahuje funkce jako například kontrola pravopisu, dělení slov nebo slovník synonym. Jeho výhodou je možné používání v několika operačních systémech - kromě nejrozšířenějších Windows běží i na Linuxu či Solarisu. Nejnovější verzi OpenOffice.org je možné stáhnout z internetu ( ftp.linux.cz ) nebo podobně jako 602PC Suite získat na CD při koupi odborného časopisu.
EFEKTIVITU IT JE MOŽNÉ MĚŘIT Ačkoliv si počítače a IT vybavení nalézají v českých firmách své místo, někteří manažeři a podnikatelé vliv IT a komunikační techniky stále podceňují nebo spíše odmítají investovat do technologického vybavení. Počítač není soustruh a změřit efektivitu investice do IT je totiž pro řadu organizací velice složité nebo téměř nemožné. Ve světě však existuje několik společností, které vyvíjejí software pro optimalizaci využití podnikových informačních technologií (tzv. Business Technology Optimalization). Jedničkou na tomto trhu je společnost Mercury Interactive, která na konci loňského roku otevřela svou kancelář v P raze. Hlavním produktem je software, který umožní řízení priorit, lidských zdrojů a postupů spojených s využíváním podnikového IT. Prostřednictvím specializovaných nástrojů je možné na IT nahlížet jako na celek, ale zároveň získávat klíčové informace pro chod firmy. Pomocí speciální analýzy se tak lze například dovědět, co vše je potřeba udělat v otázce pracovních sil a investice do IT, aby se zrychlil proces zpracování faktury v době měsíční uzávěrky z půl hodiny na deset minut. Manažer pak na displeji svého počítače zjistí, kolik ho celá změna bude stát v nákladech na lidské zdroje, hardware i software. Konkrétně je možné přesně určit, kolik lidí je nutné kam posadit, jak posílit firmu počítači a softwarem a za jak dlouho se taková investice podniku vrátí. n PR1807691 Operační systémy Microsoft Windows (v češtině)
program cena
Windows 98 OEM 3 355 s DPH
Windows Millennium Edition OEM 3 353 s DPH
Windows 2000 Professional OEM 5 133 s DPH
Windows XP Professional OEM 5 138 s DPH
Windows Millennium Edition (na CD) 6 703 s DPH
Windows 2000 Professional (na CD) 10 358 s DPH
Windows XP Professional (na CD) 10 562 s DPH
Pramen: www.proca.cz
**Kancelářské programy Microsoft Office 2003 (v češtině)
program cena
Office Basic OEM 6 900 s DPH
Office Professional OEM 11 296 s DPH
Office Standard student+učitel 3 454 s DPH
Office Standard (Word, Excel, Outlook, PowerPoint) 13 725 s DPH
Office Professional (navíc Publisher, Access) 16 325 s DPH
Pramen: www.proca.cz