Jednotný systém dopravních informací pro Českou republiku by v budoucnu měl výrazně zkvalitnit poskytování informací řidičům. Nyní probíhá jeho takzvaná konsolidace, tedy shromažďování dostupných dopravních informací na jednom místě.
Systém dopravních informací
Jednotný systém dopravních informací pro Českou republiku by v budoucnu měl výrazně zkvalitnit poskytování informací řidičům. Nyní probíhá jeho takzvaná konsolidace, tedy shromažďování dostupných dopravních informací na jednom místě.
polečný projekt ministerstev dopravy, vnitra, Ředitelství silnic a dálnic a dalších subjektů se začal budovat před dvěma roky pod názvem Jednotný systém dopravních informací (JSDI). „Cílem projektu je soustředit na jednom místě dopravní informace o všech důležitých událostech, které mají vliv na plynulost a bezpečnost silničního provozu. Například o dopravních nehodách, objížďkách, kolonách, sjízdnosti komunikací a řadě dalších věcí,“ ozřejmuje koordinátor realizace JSDI Jaroslav Zvára.
Pokud se podle něho podaří projekt uskutečnit, je Česká republika na dobré cestě poskytovat z jednoho místa – Národního informačního centra – potřebné údaje všem řidičům. A to prostřednictvím rozhlasových stanic, služeb mobilních operátorů, navigací, internetu, televize a podobně.
Informace zkvalitní
„Naším cílem je co nejdříve dospět ke zkvalitnění poskytování informací řidičům. Je třeba si uvědomit, že dopravní nehody a ostatní problémy vždy byly a budou a neexistuje způsob, jak se těchto aspektů zbavit,“ konstatuje Zvára. V první fázi se projekt zaměřil na policii, hasiče, krajské úřady a další subjekty, aby pochopily, že tento systém je důležitý.
V současnosti končí konsolidace systému. Policie a hasiči mají přehled o situaci na silnicích a JSDI potřebuje tyto informace dostávat, proto nastalo zapojení informačních technologií. „Lze konstatovat, že veřejností jsou již dopravní informace využívány. Nyní se řeší například možnost zapojení vysílání Českého rozhlasu, aby poskytoval informace pro navigační systém. Vzniká také dopravní portál České republiky,“ pokračuje koordinátor. Podle jeho slov se informace nabízejí i dalším subjektům, například mobilním operátorům, aby je využívali v rámci svých dopravních informačních služeb. Tento proces je velmi složitý a nelze ze dne na den vytvořit síť, která by poskytovala v celém Česku informace o provozu. Na vytvoření sítě se podílejí tisíce lidí, musejí se instalovat dohledové kamerové systémy, detektory a další zařízení.
V následujících měsících mají řidiči postupně pocítit, že se jejich informovanost zlepšuje. Jednou z částí, kterou telematické systémy řeší, je sledování charakteristik dopravního proudu, jeho rychlosti a sčítání hustoty dopravy. „Abychom se dozvěděli, jak se dopravní proud pohybuje, musí být instalována zařízení, která jej sledují a vyhodnocují. Například ve Vídni má každý taxík GPS modul, jenž pravidelně po dvaceti vteřinách vysílá zprávu o pozici,“ doplňuje koordinátor. Na serveru se v řídicím středisku na tomto základě zobrazí zátěžová mapa.
Smyčky pomohou dopravě
Na tuzemských dálnicích vznikne systém indukčních smyček (detektorů), které přesně určí momentální dopravní situaci. Podle toho se stanoví liniové řízení dopravy, což znamená snížení či zvýšení rychlosti tak, aby byla dodržena plynulost provozu. „V nejbližším období nás čeká osvětová činnost, aby si lidé zvykli svědomitě sledovat tyto informace,“ uzavírá Zvára.