Firma letos investovala 250 milionů korun
Největší domácí zpracovatel fotografií Fotolab letos dokončil investici za čtvrt miliardy korun. Na nové adrese na pražském Jižním Městě sídlí od května nejenom ústředí firmy, ale je tu i nová fotografická laboratoř. Fotolab, který za loňský rok zpracoval pětapadesát milionů fotografií, nyní kraluje čtvrtině domácího trhu. V pomyslném žebříčku je na druhém místě Kodak a bronzová příčka patří německé společnosti FotoStar Südcolor. Garáž na začátku. Počátky firmy spadají do roku 1989. Tehdy, hned jak to politická situace umožnila, si Michal Bayer a Daniel Mikšovský pořídili oprávnění, aby mohli podnikat, a začali doma v garáži vyvolávat černobílé fotografie. O rok později založili společnost s ručením omezeným s názvem Fotolab a pronajali si prostory v Krči. Za dvoumilionový úvěr od České spořitelny koupili první minilab. Pak začala nová společnost podepisovat smlouvy s trafikami a drogeriemi v Praze a v jejím nejbližším okolí, a ty začaly fungovat jako sběrná místa Fotolabu. V srpnu roku 1993 se společnost přeměnila na akciovku a expandovala po území České republiky. Novým vlastníkem akciové společnosti se kromě původních zakladatelů stala ještě První investiční. Obchodní zastoupení (v každém kraji jedno) se během roku přeměnila na dceřiné společnosti. Ačkoliv investiční společnost přinesla do firmy peníze, na další rozvoj to nestačilo. Proto představitelé firmy hledali silného partnera a dohodli se s firmou CeWe Color z německého Oldenburgu, která v roce 1995 odkoupila od původních majitelů 66,7 procenta Fotolabu. Německá společnost má nyní laboratoře téměř po celé Evropě, z postkomunistických zemí nejdříve pronikla do Polska. „Kromě peněz němečtí partneři přinášejí nové technologie. Důležité byly jejich zkušenosti z oblasti logistiky, protože dopravní náklady jsou vysoké. Nenasadili německé vedení, jejich strategií ve všech zemích je dát na zkušenosti místních manažerů, zdůraznila finanční ředitelka Jaroslava Jelínková Dnes už v černých číslech. První investiční ve Fotolabu zůstala do roku 1998, kdy její podíl odkoupil CeWe Color, který ve Fotolabu drží 99 procent akcií. Zbývající procento v souladu s filozofií německého vlastníka patří nejvyššímu managementu. Investiční majetek Fotolabu vzrostl za uplynulých pět let až na dnešních 430 milionů korun, počet zaměstnanců se téměř ztrojnásobil na 450, obrat se za stejnou dobu zvýšil z 300 milionů na 525 milionů korun. Letos podnik plánuje utržit 600 milionů korun. Hospodaření Fotolabu se v černých číslech pohybuje od roku 1996, čistý zisk od té doby průměrně ročně dosahuje patnácti milionů korun. „Ztráty do roku 1996 byly způsobeny vysokými investicemi, ročně to bylo okolo 30 milionů a společnost si na ně brala úvěry. Dnes jsou všechny tyto půjčky splacené, vysvětlila Jelínková. Největší propad zažila firma před pěti lety, tehdy jednorázově odepsala know-how za 183 milionů korun. Vysokou účetní ztrátu vyřešila snížením základního jmění o sto osmdesát milionů korun. Nyní dosahuje základní kapitál 250 milionů korun a položka vlastní jmění vykazuje sumu 300 milionů korun. V Budapešti také od píky. Původně dominantní fotoslužby doplnili manažeři Fotolabu v minulosti o velkoobchod a síť 95 maloobchodních prodejen s fotografickým zbožím. Nyní se ze zpracování fotografií rekrutují tři pětiny obratu, zbytek jde z prodeje zboží. K důležitým sběrným místům patří drogerijní a potravinářské řetězce, Fotolab prodává též přes firmu Rossmann. „Náš holandský majitel spolupracuje s firmou CeWe Color již dlouhodobě a všude v zahraničí. S Fotolabem panuje spokojenost, i když samozřejmě registrujeme malé procento reklamací, ale to je v rámci norem, uvedla Ivana Komárková z firmy Rossmann. Kromě tuzemských dcer (obchodních zastoupení), které se dnes zase vracejí zpět pod mateřská křídla, Fotolab v roce 1994 založil stoprocentní dceřinou společnost na Slovensku. Ta si na tamním trhu získala podobné postavení jako její matka v Česku. „Od začátku nebyli zatíženi úvěry, vedou si velmi dobře upřesnila Jelínková. Loni přibyla do rodinky další firma CeWe Color Hungaria, která stoprocentně spadá pod střechu českého Fotolabu. „Společnost jsme založili na zelené louce. Přes rok jsme o jejím vzniku jednali s německým akcionářem, protože jeho strategií není začínat od nuly, ale vždy na místním trhu zakoupit některou menší laboratoř a tu rozvíjet, říká finanční ředitelka. Prozatím se maďarské zakázky vozí ke zpracování do Bratislavy, ale od září se i v Budapešti rozběhne samostatná laboratoř. Právě od budapešťské pobočky očekává vedení Fotolabu zdroj dalšího rozvoje firmy. Plán je takový, že do tří let bude maďarská dcera hospodařit se ziskem a produkovat alespoň třetinu obratu matky. Cílem Fotolabu je založit dcery i v dalších zemích bývalého východního bloku. I na domácím trhu chce firma posílit své postavení, i když management uznává, že konkurence je ostrá. Zatím však nejde pod určitou cenovou hladinu, narozdíl například od sítě drogerií Droxi, která nabízí fotografie za korunu.