Ve Fraunhoferu vynalezli MP3 přehrávač...
Německá Fraunhoferská společnost (FhG), bobtnající sdružení 56 vědeckých výzkumných institucí, hrála významnou roli při vývoji řady technologií: počínaje lékařskými skenery přes solární zařízení a airbagy konče. Ovšem jeho nejvelkolepější vynález právě teď vysílá tóny skupin U2 nebo Red Hot Chili Peppers do vašich uší.
Standard MP3 pro digitalizovanou muziku přinesl Napster, iPod a ohromný neklid do nahrávacího průmyslu. Stalo se tak zásluhou šesti výzkumníků z Fraunhoferu v období osmdesátých a na počátku devadesátých let minulého století, a rovněž soukromých organizací - jako je Bell Labs v USA. Výsledky tohoto úsilí byly uznány 22. února, když federální porota v San Diegu odsoudila Microsoft k pokutě 1,5 miliardy dolarů za používání patentů, vztahujících se k formátu MP3; ty patří společnosti Alcatel-Lucent, která duševní vlastnictví Bell Labs nyní „obhospodařuje“.
Soudní řízení je nejnovějším a nepředpokládaným důsledkem projektu z počátku osmdesátých let. Karlheinz Brandenburg byl ještě na střední škole, když začal přemýšlet o přenosu hudby prostřednictvím digitálních telefonních linek. Později nastoupil do Fraunhoferu. A po letech společné dřiny s kolegy mohl formát MP3 zvítězit nad konkurenčními technologiemi a stát se globálním standardem hudby z internetu.
Pro Němce je vynález MP3 zdrojem pýchy a… zármutku. Patent MP3 sice neziskové organizaci Fraunhofer Society přinesl desítky milionů dolarů na licenčních poplatcích, ovšem skutečně velké peníze získaly společnosti mimo Německo, které se věnují výrobě MP3 přehrávačů: například Microsoft, Sony a - samo sebou - i Apple, jenž využívá technologii MP3 v softwaru iPod a iTunes. „Pokoušeli jsme se protlačit [technologii] do německých firem, ale ty byly často velmi pomalé,“ smutní Brandenburg, dnes dvaapadesátiletý ředitel fraunhoferského Institutu pro digitální média a technologie ve východoněmeckém Ilmenau.
Nová múza.
Společně s World Wide Web (internetovým vyhledávacím prostředím vynalezeným v Ženevě, ale přisvojeným si Silicon Valley) se „empétrojka“ stala symbolem Evropou promeškaných technických možností. Ve Fraunhoferu mělo nakonec zpytování duší efekt. Společnost, založená v roce 1919 německou vládou za účelem výzkumů pro průmysl a obranu, se též začala soustředit na profit ze svých vynálezů. Fraunhofer například začal poskytovat počáteční vklad firmám, jež využívají jeho technologie. Jednou z nich je Iosono, ze čtvrtiny vlastněná Fraunhoferem. Ta vyrábí zařízení produkující hyperrealistický zvuk v kinech a divadlech.
Nejdůležitější je však nejspíš skutečnost, že se MP3 stala inspirací pro 12 500 fraunhoferských výzkumníků. Mnoho z nich pracuje na poměrně „nemódních“ úkolech, jakými jsou třeba elektrárenské technologie anebo elektronika do automobilů (jejich prací zčásti využívá Siemens a DaimlerChrysler, které zároveň poskytují finance). „Kdykoliv se objeví nějaký šampion, zvýší se motivace celé organizace,“ uvádí Ulrich Buller, člen exekutivní rady Fraunhoferu.
Fraunhofer by nyní mohl využít konjunktury. Pouze dvacet procent financí získává od spolkové vlády a zbývající prostředky si musí vydělat na smluvních výzkumech. Zisky z tantiém za MP3 zatím spadly o 45 procent za minulý rok, což představuje 78 milionů dolarů; původní potřeby společností kupujících licence, již odezněly. Přesto organizace směřuje v práci kupředu a staví na své odbornosti v MP3. V lednu představil Fraunhofer nejnovější verzi MP3 Surround, která vytváří iluzi obklopujícího zvuku i ve standardních stereo reproduktorech. Na to, že vše začalo jako školní projekt, to není vůbec špatné. „Tomu jsem nemohl uvěřit,“ říká Brandenburg. „Ovlivnilo by to stovky milionů lidí a změnilo celý hudební průmysl.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek