Menu Zavřít

Inovační zlatokopové Česko míjejí

13. 5. 2019
Autor: Euro.cz

„Elektřina je obecně velmi podceňované médium – a přitom k tomu není jediný důvod, protože fakticky jsme na ní extrémně závislí,“ říká Tomáš Bělohoubek, jednatel společnosti E. ON Česká republika, který se společně s Danielem Frühaufem věnuje mladým firmám a startupům.

Energetika je často vnímaná jako velmi tradiční, konzervativní a tak trochu nudný obor. Jde to vůbec dohromady s inovacemi a startupy, které se vyvíjejí rychle a dynamicky?

Tomáš: Na začátku je podle mě třeba říct, že energetika aktuálně prochází obrovskými změnami, největšími za posledních 50 let, po kterých už nebude toto odvětví nikdy fungovat jako dřív. Takže nuda to rozhodně není.

Je pravda, že energetika je o dlouhodobém plánování, takže ve finále musíme být schopni relativně rychle implementovat takové technologie a služby, které po nás klienti chtějí nejen v současné době, ale které budou očekávat třeba i za pět deset let. A to rozhodně není jednoduché. I proto teď cítíme potřebu být v kontaktu s firmami, které jdou rychle dopředu a můžou nám pomoci taková řešení najít a podpořit nás v našem vlastním rozvoji.

Daniel: V energetice se pohybuji několik posledních let a nudná mi rozhodně nepřijde. Mám na starost tým externích inovací, naším úkolem je kooperace se startupy a mladými firmami. Témat máme v podstatě neomezené množství – od těch distribučních přes obchodní až po zákaznickou zkušenost či zjednodušení procesů uvnitř firmy. Někdy mám spíš pocit, že se kolem děje tolik zajímavých projektů, že je těžké stanovit priority a vybrat ty s největším potenciálem či dopadem.

Proč se E. ON a jemu podobné korporace zajímají o startupy?

Tomáš: Motivace je vlastně čistě sobecká. Potřebujeme vědět, co se děje na trhu, a včas zachytit disruptivní změny, které nám můžou pomoci najít právě mladé společnosti, jež se na obor dívají zcela jiným úhlem pohledu, a mají tak větší šanci všimnout si věcí, které my v korporátu nevidíme. Startupy jsou pro nás takovými průzkumníky, kteří mapují terén. Další obrovskou devizou je lidský kapitál.

Spousta lidí, kteří mají odvahu jít za svou myšlenkou a něco postavit od nuly, má v sobě drive.

Podle mě je dobré s takovými lidmi spolupracovat. Skvěle to rozšiřuje obzory na obou stranách.

Daniel: Je to oboustranně výhodné spojení. Nás zajímá především jejich inovační potenciál a fakt, že jsou schopni ho rozvíjet na společných projektech za rozumné peníze. Na oplátku jim dáváme příležitost a platformu otestovat si své nápady v praxi. Důležitou roli hraje i nadšení a loajalita – mladé firmy na nás můžou vyrůst a my můžeme růst s nimi.

V čem vidíte největší přidanou hodnotu spolupráce se startupy?

Tomáš: Přiznejme si, že inovační potenciál v korporátu je značně omezený. Podle mě nás spolupráce s mladými firmami učí se na věci dívat jinak, v jiných souvislostech. Koneckonců přelomové inovace vůbec nemusejí stát na nových zásadních objevech – často je to jen šikovné poskládání věcí, které už existují.

Daniel: Přínos spočívá jednoznačně v inovativních nápadech a v originalitě, se kterou přistupují k řešení problémů. Určitě významná je i rychlost, s jakou dokážou přetavit své nápady do praxe.

Co byste naopak označili jako zásadní bariéry spolupráce? Tomáš: S inovačním byznysem se vždy pojí i jistá míra rizika, že vynaložené prostředky přijdou vniveč. Ale právo na to, aby se projekt nepovedl, je nedílnou součástí tohoto modelu. Takže problém spíš vidím v tom, že občas se stane, že mladé firmy jsou příliš přemotivované, chtějí uspět za každou cenu. Ale abyste byli skutečně úspěšní, nestačí vám jenom skvělá myšlenka, musíte mít také spojení s realitou a racionální byznys plán.

Daniel: Na naší straně bychom potřebovali zvýšit flexibilitu, to je Achillova pata všech velkých společností. Na straně startupů často řešíme nedostatečné know-how o energetice. Některé zajímavé nápady na tom bohužel ztroskotaly. Myšlení a fungování lidí ve startupech a ve velké korporátní společnosti bývá diametrálně odlišné. Jak těžké je tyto dva odlišné světy sloučit dohromady? Tedy pokud to vůbec jde.

Tomáš: Je pravda, že korporát a startup jsou dva naprosto jiné světy. Ale i tyto dvě rozdílné entity můžou žít v užitečné symbióze. Nepokoušíme se mladé firmy infiltrovat do naší společnosti, nechceme je zabíjet procesy a pravidly. Naopak je držíme venku, aby se nezkazily a udržely si svůj drive.

Daniel: Se startupy pracujeme na bázi partnerství, do kterého každý přináší různé kvality. Občas to zajiskří, ale v zásadě spolupráce oběma stranám dává cennou zpětnou vazbu, co je třeba na cestě za společným cílem změnit.

Jak si vybíráte partnery, se kterými chcete spolupracovat?

Daniel: Vybíráme si startupy, které už mají nějakou historii, „garážovky“ postavené jenom na atraktivních nápadech bez praktických zkušeností pro nás zajímavé nejsou. Hledáme partnery, kteří mají nejen super nápady, ale i tah na branku a dokážou vymyšlené věci realizovat v praxi.

Inovace jsou aktuálně hodně v kurzu a konkurence je mezi startupy i velkými firmami, které s nimi chtějí spolupracovat, veliká. Proto máme strategické partnerství s některými startupovými agregátory, které jsou obecně známé. Zároveň aktivně hledáme na trhu, skautujeme nejen v ČR, ale i v evropském kontextu.

Myslíte si, že tento enormní zájem o startupy a inovace je do budoucna udržitelný? Nepřijde brzy vystřízlivění?

Tomáš: Myslím, že popularita startupů může polevit v dobách krize. Bude se měnit i byznys model jejich fungování a financování. Nicméně inovace a dobré nápady budou velmi žádané i v budoucnu, protože představují šanci na zásadní změnu a konkurenční výhodu. Česko je v tomto ohledu relativně malý trh, ale i tak se na inovacích dá postavit slušný byznys. Ti praví inovační „zlatokopové“ ale míří jinam. A stejně jako při zlaté horečce tu funguje i sociální dynamika – pokud máte dost odvahy a sebedůvěry, vydáte se do těch nejvyhlášenějších lokalit a budete doufat, že se na vás usměje štěstí.

Česko k takovým lokalitám nepatří. Proč?

Tomáš: Vlak nám opravdu ujíždí a rozdíly se zvětšují. Těch důvodů je víc – investice do inovačního ekosystému tu nejsou dostatečné, podpora ze strany státu je relativně malá a podle mě velkou roli hraje i mentální nastavení a kultura.

Ne nadarmo jsou špičková inovační centra uprostřed pouště – dává vám to pocit obrovského prostoru, který můžete zaplnit svými nápady, je to spojeno s velkou otevřeností a nezatížeností. My tu obecně moc otevření novým věcem nejsme, jsme někdy zbytečně skeptičtí a máme strach dělat chyby. Jenže bez těch se nikdy nemůžete posunout dál.

Nemáte problém přilákat do firmy nové mozky, které se na věci budou dívat jinak a měnit je? Je energetika vůbec pro mladé lidi zajímavá?

Tomáš: Elektřina je obecně velmi podceňované médium – a přitom k tomu není jediný důvod, protože fakticky jsme na ní extrémně závislí. Dřív energie, třeba ve formě páry, nahrazovala především „svaly“, dnes elektřina čím dál více přebírá funkci „mozku“. Žádné chytré technologie a řízení se dnes bez elektřiny neobejdou. A to v mých očích dělá tento obor extrémně zajímavý – a to i pro mladé lidi. I když samozřejmě připouštím, že mezi studenty jsou mnohem populárnější IT nebo kybernetika.

Daniel: Navíc atraktivní věci můžete v tomto oboru dělat, i když nemáte energetiku zrovna vystudovanou. Právě proto, že elektřina zasahuje do tolika různých oblastí, je i práce, kterou tu můžete dělat, hodně variabilní. Rozvoj distribuční sítě, elektromobilita, vývoj aplikací, měření, digitalizace – je toho opravdu spousta.

Spoléháte v inovacích jen na externí nápady?

bitcoin_skoleni

Daniel: Myslet si, že zásadní inovace přijde zevnitř, je naivní. Samozřejmě ale využíváme i interní zdroje a tento směr velmi podporujeme. Nicméně nejvíce se nám osvědčilo spolupracovat na tomto poli s externími firmami, posouvá to nejen nás, ale i je.

  • Našli jste v článku chybu?