Rakouské pojišťovny zavádějí biometrický podpis i další moderní technologie
Pojišťovnictví je z principu konzervativní byznys.
Přesto i zde dochází k řadě inovací. K významným inovátorům na českém trhu patří velké pojišťovny s rakouskými kořeny - společnosti ze skupiny Vienna Insurance Group (VIG) a Uniqa pojišťovna.
Šestinásobné zrychlení První zmíněná skupina VIG, jejímiž členy jsou Kooperativa pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna a Pojišťovna České spořitelny, spustila již vloni pilotní projekt na zavedení biometrického podpisu smluv. Jeho podstatou je nahrazení podpisu „papírové“ smlouvy podpisem dokumentu na speciálním tabletu. „V dnešní digitální době se, kromě samotného aktu podpisu papírové smlouvy, vše děje elektronicky. Dokument na papíře ale musíme zkontrolovat, uložit a poté jej převést do elektronické podoby. Přijetí smlouvy do systému nám trvá devět dní, smlouvy podepsané elektronicky jsou zpracovány do 1,5 dne, tedy šestkrát rychleji. Zároveň ročně ušetříme až pět milionů listů papíru,“ vypočítává významné úspory Jindřich Skrip, vedoucí projektu biometrického podpisu v Kooperativě, s tím, že v prvním čtvrtletí obdržela všechna obchodní místa Kooperativy potřebná zařízení umožňující nasazení této technologie.
Spolehlivá identifikace Zrychlení přijetí smluv není jediným přínosem biometrického podpisu. Navíc zcela odpadá i případná chybovost při zadávání dat z papírových smluv do informačního systému pojišťovny. „Kromě výše uvedených výhod díky elektronickému podpisu získáme jednoznačnou časovou identifikaci sjednání smlouvy. Nebude tedy možné antedatovat smlouvu, což byla velká nevýhoda sjednání smlouvy v papírové podobě,“ doplňuje Skrip. Biometrický podpis rovněž zaručuje spolehlivou identifikaci podepisující osoby. Vlastnoruční digitální podpis v sobě skrývá biometrické charakteristiky. Tyto charakteristiky (tlak, rychlost a zrychlení v čase během podpisu) jsou individuální pro každého člověka a jejich zfalšování je nemožné, jak potvrzují i specializované znalecké posudky.
Zájem poradců Zájem o biometrický podpis hlásí i další pojišťovny ze skupiny VIG. Například Pojišťovna České spořitelny (PČS) sjednala první smlouvy bezpapírově již vloni v červenci.
„Naši poradci reagovali na možnost elektronického podepisování smluv nadšeně, musejí se sice naučit pracovat s novým zařízením, vše klientovi vysvětlit, ale nový způsob podpisu jim šetří čas i náklady na tisk a další manipulaci s papírovou nabídkou,“ říká projektová manažerka oddělení rozvoje obchodu PČS Karolína Bachová a dodává, že i klientům se nový způsob podpisu líbí. „Nesouhlas s poskytnutím biometrických údajů podpisu a e-mailu pro zaslání všech podkladů jsme zaznamenali v zanedbatelném počtu případů,“ doplňuje Bachová. Zájem o biometrický podpis potvrzuje o i rostoucí počet takto podepsaných smluv v rámci PČS. „Za šest měsíců pilotního provozu do konce roku jsme takto podepsali 1500 smluv a do konce března toto číslo narostlo na dvojnásobek,“ popisuje zájem o novinku Bachová s tím, že aktuálně tak poradci PČS podepisují 11 procent nově uzavíraných smluv a tento podíl narůstá.
Důraz na IT Inovace se u pojišťoven skupiny VIG neomezují jen na zavádění biometrického podpisu, jak ukazuje příklad České podnikatelské pojišťovny (ČPP). Vloni ČPP začala nahrazovat vybranou papírovou korespondenci elektronickou, kdy klienti, kteří souhlasili, obdrželi místo standardního dopisu informaci k platbě pojistného do své e-mailové schránky nebo formou SMS. Pojišťovna také již tři roky nabízí majitelům chytrých telefonů a tabletů aplikaci s názvem Smart ČPP. „Aplikace v případě nutnosti zásahu asistenční služby zajistí přímé spojení a odeslání souřadnic nepojízdného vozidla. Také lze jejím prostřednictvím přímo z místa nehody nahlásit škodu, zaslat doklady a fotodokumentaci a sledovat stav vyřízení škody,“ vysvětluje tisková mluvčí ČPP Renata Čapková s tím, že aplikace poskytuje i řadu užitečných informací. „Zejména čísla tísňových linek, jak postupovat při nehodě u nás i v zahraničí, přehled ambasád a základních mezinárodních silničních pravidel,“ vypočítává Čapková a dodává, že pojišťovna má i aplikaci MojeČPP, která funguje podobně jako internetové bankovnictví. „Klienti tak mají rychlý a bezpečný přístup k aktuálním informacím o pojistných smlouvách a likvidovaných škodách. Navíc zde lze provádět změny osobních i kontaktních údajů a vkládat požadované dokumenty nutné k vyřízení škody,“ doplňuje Čapková. Pro úplnost dodejme, že podobnou aplikaci s názvem KOOP Asistent má pro své klienty i Kooperativa pojišťovna. Telematické řešení Zajímavé inovace přinesla v posledních letech na tuzemský trh i česká dcera rakouského pojišťovacího koncernu Uniqa, která rovněž začala letos se zaváděním biometrického podpisu. „Začali jsme v únoru pilotním projektem a po ověření pozitivního výsledku nyní nastávají další etapy, proces bude trvat určitě ještě celý tento rok,“ vysvětluje tisková mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová.
Nicméně inovace se v Uniqa pojišťovně neomezují jen na biometrický podpis, společnost například v roce 2012 nabídla pod názvem Uniqa SafeLine první telematické pojištění na českém trhu. „Produkt kombinuje satelitní ochranu před odcizením vozu, nárazové čidlo a nepřetržitou asistenci,“ říká Svobodová a dodává, že díky nárazovému čidlu na vozidle se asistenční centrála dozví o nehodě vozu ihned, aniž by ji někdo musel nahlásit. Nezdaří-li se asistenci kontakt s řidičem, posílá na přesně lokalizované místo okamžitě záchranáře. „Dosud jsme řešili asi 280 případů, kdy si vozidlo samo přivolalo pomoc po nehodě. Většina byla následně dořešena telefonátem s posádkou, ale měli jsme i čtyři situace, kdy se asistenčnímu centru nepodařilo řidiči dovolat. Jednalo se například o nehodu muže s dítětem, kteří se převrátili s vozidlem do příkopu. Muž byl sice při vědomí, ale zraněný a zaklíněný bez možnosti uvolnit se, přičemž mobilní telefon při převrácení zapadl mimo jeho dosah,“ objasňuje Svobodová s tím, že každý měsíc si toto pojištění pořídí stovky řidičů. Zajímavost produktu Uniqa SafeLine potvrzuje jeho ocenění v soutěži Nejlepší pojišťovna 2013, kde pojištění zvítězilo v kategorii Pojišťovací inovátor. „V létě nabídneme i další cenově výhodnou a zjednodušenou verzi Uniqa SafeLine spojenou s aplikací na chytrém mobilu,“ doplňuje Svobodová.
Včasné varování Další zajímavou inovací z dílny Uniqa je služba MeteoUNIQA.
„Služba prostřednictvím SMS nebo e-mailu informuje klienty naší pojišťovny o blížícím se větším výkyvu počasí s přesností pro zadané PSČ. Naši klienti tak dostávají včasná varování před blížícími se lokálními vichřicemi, bouřkami spojenými se silným deštěm či krupobitím, intenzivními prudkými dešti, přívaly sněhu a namrzajícími dešti,“ popisuje Svobodová produkt s tím, že zprávy mohou dorazit s předstihem jednoho dne nebo několika hodin, v případě náhlého obratu ve vývoji ale třeba jen několik desítek minut před vypuknutím nepohody. V současnosti tato varování od Uniqa pojišťovny odebírá 80 tisíc jejích klientů a služba funguje na základě informací od specializované meteorologické společnosti, která nepřetržitě vyhodnocuje data z více než 14 tisíc meteostanic.
Zároveň Uniqa podobně jako její výše zmínění konkurenti nezanedbává ani elektronickou komunikaci, takže rovněž má pro klienty s chytrými telefony mobilní aplikaci umožňující využívat služby této pojišťovny i bez nutnosti návštěvy pobočky. „Lze tak například uzavřít cestovní pojištění, nahlásit škodu z pojištění vozidel a majetku, lokalizovat naše nejbližší obchodní místo či nalézt rady, co dělat při nehodě, při poškození majetku,“ uzavírá Svobodová.