Důraz na kvalitní materiály a ekologii. To je současný trend, který představily nábytkářské společnosti na únorovém veletrhu Pragointerier New Design 2010. Návštěvníci pražského výstaviště se mohli seznámit i s luxusními „kousky“.
Autor: www.kozene-koberce.cz
České i zahraniční nábytkářské firmy sázejí i v době krize především na kvalitní materiály. Pohovkám vévodí kůže, nechybějí klasické bílé a černé soupravy, stoly a skříně jsou ze dřeva. V moderních kolekcích najdete i pestrobarevné plastové židle nebo třeba houpací závěsné sítě. Ukázal to i 23. ročník mezinárodního veletrhu nábytku Pragointerier New Design. Necelé tři stovky firem na pražském výstavišti předvedly to nejlepší a nejmodernější z nábytku, koberců, podlahovin, osvětlení, bytového textilu a doplňků.
Jako každý rok přinesl veletrh inspiraci pro zařízení domu od půdy až po sklep, a to jak v moderním, tak i v retro stylu.
Ekologie a design
Ve středu zájmu byly letos ekologie, přírodní materiály, ale i pestrost a funkčnost. Návštěvníci se mohli vedle levnějších kusů seznámit i s luxusním zbožím, například se sedacími soupravami, jejichž ceny přesahují sto tisíc korun, či s obrazy Pavla Mikoláška. Mezi lákavé exponáty patřily také kožené a vlněné koberce od francouzského módního návrháře Pierra Cardina, které předvedla společnost Ziggurat Fashion.
Návrh celkového řešení interiéru i s výrobou nábytku představila například firma Klvaňa – nábytek. Žhavou novinku, potisk nejen dlažby, ale i nábytku či koberce, prezentovala společnost H.Q. Trend. Kvalitní postele si mohli návštěvníci vyzkoušet u firmy Divian Dream. Český výrobce, firma Jitona, se představil se širokou nabídkou kvalitního nábytku s modely designové i klasické kolekce. K vidění byla mimo jiné novinka této společnosti, ložnice v divokém dubu Piano.
Lidé si mohli na pražském výstavišti vyzkoušet také postele, zdravotní matrace a různé relaxační pásy, čehož využívali hlavně starší návštěvníci. Součástí veletrhu byla umělecká sekce, kde nabízeli svá díla výtvarníci, malíři, sochaři a výrobci keramiky.
Ceny pro nejlepší výrobce
V rámci veletrhu Pragointerier se konal také třetí ročník soutěže o nejlepší svítidlo s názvem Top Light. Porotu nejvíce zaujalo nástěnné svítidlo Altrove od společnosti Artemide Praha. Jeho cena se s příslušenstvím pohybuje okolo 75 tisíc korun.
V soutěži o nejlepší kancelářskou židli zvítězila firma Comvest s exponátem Dvera. Jedná se o všestranně nastavitelnou kancelářskou židli s vysokým opěradlem, opěrkou hlavy a područkami, jejíž předností je podle poroty to, že vyhovuje přísným ergonomickým, hygienickým a provozním nárokům.
Oceněny byly také nejlepší salon novinek a designu a nejlepší expozice. V první jmenované kategorii zvítězila společnost Corha Jihlava se svým stolem a židlemi IQR. Nejlepší expozici na veletrhu měla letos firma ABB, která podle komise dlouhodobě udržuje vysoký standard prezentace svých výrobků určených pro klasickou i inteligentní elektroinstalaci.
Budoucnost je v luxusu
Současnou ekonomickou situaci českých výrobců přiblížila na tiskové konferenci v rámci veletrhu Asociace českých nábytkářů. Hodnota výroby nábytku v Česku se podle ní loni meziročně snížila o šestnáct procent na 47 miliard korun. Pokles vykázaly i vývoz a dovoz nábytku a firmy se nevyhnuly propouštění. I přes obtížnou situaci na trhu ale vykáže podle asociace za loňský rok přibližně 67 procent firem zisk. „Je zřejmé, že těžké časy nejsou pro nábytkářský průmysl zažehnány, nicméně výsledky výzkumu ukazují, že čeští výrobci dokázali situaci velmi dobře vyhodnotit a na pokles poptávky se dobře připravili,“ tvrdí tajemník asociace Tomáš Lukeš.
Pokles nábytkářské výroby nastal v celé Evropské unii, nejvíce v Bulharsku. „Propadem je poškozen export nábytku z Evropské unie, objemově velké propady jsou do Ruska i USA. Zasažen je i import nábytku do Unie včetně dovozu z Číny,“ konstatuje Lukeš. Budoucnost tuzemského nábytkářského průmyslu je prý hlavně ve výrobě dražšího nábytku pro náročnější zákazníky.
Cena je až za designem
Při výběru nábytku jsou pro Čechy nejdůležitější design a kvalita zpracování. Cena je důležitý faktor, není však rozhodujícím důvodem, který určuje výběr zboží. Vyplývá to ze studie Furniture 2010 společnosti Incoma GfK.
Průměrné výdaje českých domácností, které za poslední tři roky nakoupily nábytek či doplňky do bytu, činí téměř sedmnáct tisíc korun ročně. V průměru jdou dvě třetiny z této částky na nákup nábytku a zbývající třetina připadne na nákup bytových doplňků. Nejvíce českých domácností za poslední tři roky nakoupilo nábytek do ložnice, následují sedací soupravy, šatní skříně a nábytek do koupelny. Češi nákup nábytku pečlivě připravují a 75 procent nakupujících srovnává nabídky v různých prodejnách. Více než dvě třetiny spotřebitelů studují katalogy.