Úspěch v soutěži Manažer roku vnímám jako ocenění celého úřadu, říká Martina Děvěrová z pražského magistrátu
Vyhlášení výsledků soutěže Manažer roku 2016 se týkalo i Magistrátu hlavního města Prahy. Jeho ředitelka Martina Děvěrová zvítězila v kategorii veřejné správy. Od roku 2015 stojí v čele instituce, jejíž náplní je poskytovat veřejné služby ke spokojenosti občanů i k všestrannému rozvoji metropole. Kromě toho je také sekční ředitelkou -odboru komunikace a marketingu.
* Magistrát se pod vaším vedením pravidelně umisťuje v soutěži rovných příležitostí s názvem Úřad roku Půl na půl, kde vloni obsadil druhé místo. Které úspěchy v pozici ředitelky vám, podle vašeho názoru, přinesly manažerské ocenění?
Vítězství v soutěži Manažer roku 2016 mi udělalo opravdu velkou radost. Úřad ale může být úspěšný jen díky svým zaměstnancům. Mé poděkování tedy patří celému týmu. Za své největší úspěchy považuji zavedení systému benefitů, zřízení práce z domova a přípravu vzniku školky pro děti zaměstnanců.
* Je nějaká hlavní myšlenka, kterou se při své práci řídíte?
Mé životní krédo vychází z Konfucia a zjednodušeně znamená: Když nevíš, tak se zeptej. Nikdo nejsme geniální, každý známe jen určitou oblast a je potřeba se nebát zeptat. Konfucius dokonce říká, že je lepší se zeptat a být pět minut za hlupáka než se nezeptat a být hlupákem celý život. A pro naplnění tohoto kréda je strašně důležité mít kolem sebe lidi, kterých se můžete zeptat. Proto se snažím obklopovat těmi, ve které mám důvěru a o nichž vím, že jsou odborníci, což se mi, myslím, daří.
* V čem spočívá vaše manažerská práce?
Magistrát tvoří cca 2300 zaměstnanců začleněných do 36 odborů. Činnost úřadu je rozsáhlá a rozmanitá, vedle výkonu státní správy plníme úkoly zadané Radou hlavního města Prahy nebo Zastupitelstvem hlavního města Prahy. Jednotlivé odbory také napomáhají členům rady v plnění jejich úkolů. Jednou z mých nejdůležitějších rolí je skloubit naplnění požadavků volených orgánů hlavního města Prahy a jejich členů právě s výkonem státní správy. Zajišťuji také, aby obdobné agendy (např. správní řízení) byly vykonávané jednotně všemi odbory magistrátu. To vše se děje na pravidelných týdenních poradách se zástupci ředitele magistrátu, čtvrtletních poradách se všemi řediteli odborů, na jednáních pracovních skupin (stálých či dočasných) anebo na tematických schůzkách ke konkrétní záležitosti. V neposlední řadě je pak nutné zmínit i vydávání vnitřních předpisů.
* Jaká byla vaše profesní dráha na magistrátu?
Život mne na magistrát přivedl rovnou dvakrát. V roce 1994 j s em odpověděla na inzerát v novinách, který právníkům nabízel možnost získání služebního bytu. A protože jsem v té době měla čtyřletou dceru a bydleli jsme v pronajatém bytě, zúčastnila jsem se pohovoru a od ledna 1995 nastoupila na odbor dopravy jako právník nově zřízeného drážního správního úřadu. Za 12 let působení na magistrátě jsem prošla několika odbory i různými řídicími úrovněmi a měla jsem pocit, že bych potřebovala změnu. Odešla jsem proto z pozice ředitelky odboru legislativního a právního na ministerstvo vnitra jako zástupce ředitele kabinetu ministra. Po volbách v roce 2010 mě oslovil tehdejší primátor Prahy pan Svoboda, zda bych mu nevedla primátorskou kancelář. A protože je Praha mou srdeční záležitostí, nabídku jsem přijala a vrátila se.
* Práce úředníka jako by byla synonymem pro stereotyp. Určitě mi toto tvrzení vyvrátíte.
Je to přesně naopak, i v samosprávě je potřeba být kreativní. Chceme-li být moderním úřadem, musíme se stále rozvíjet. Aktomu jsou potřeba nápady, ať již vlastní, nebo kolegů z jiných krajských úřadů. Například na zavádění myšlenek z firemního prostředí je založený princip new public managementu. Nedávno jsem navštívila Archiv hlavního města Prahy a viděla jsem úžasnou práci našich restaurátorů. Napadlo mne, že takové skvělé lidi můžeme najít v každém odboru, ale málokdo o nich ví. A tak jsme se s kolegy z odboru komunikace a marketingu dohodli, že v našem newsletteru, který vydáváme elektronicky, zavedeme rubriku „Chlubíme se…“. V každém čísle budeme představovat jeden odbor ajeho jedinečné pracovníky.
Chceme-li být moderním úřadem, musíme se stále rozvíjet. A k tomu jsou potřeba nápady, ať již vlastní, nebo kolegů z jiných krajských úřadů.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz