Národní státy zde byly a budou, říká budoucí eurokomisař
EURO: Po svém dnešním (10. února) rozhovoru s prezidentem Klausem jste prohlásil, že jste se v mnohém shodli. Klaus je přitom přední český euroskeptik, vy naopak míříte do Evropské komise, která má být „motorem evropské integrace“. Spíš bych čekal, že se nepohodnete… KUŽVART: Tady nebyla řeč o euroskepticismu, eurooptimismu, eurorealismu. Uvědomte si, že šlo o první setkání tohoto druhu, kdy jsme se dotkli mnoha témat, jako třeba evropské ústavy, eura… V řadě aspektů jsme nalezli podobný pohled.
EURO: Co jste si řekli o ústavě? KUŽVART: Jde o to, aby nedocházelo ke snížení váhy některých zemí, konkrétně mám na mysli Českou republiku, v rozhodovacích procedurách oproti smlouvě o přistoupení. To by bylo bez jakékoli kompenzace nesprávné. Na tom se můžeme shodnout s většinou českých politiků.
EURO: Přijetí ústavy se ale zaseklo na odporu Polska a Španělska, které chtěly větší pravomoci, větší váhu. Česká vláda – která vás teď vysílá do Bruselu - spokojena byla, prezident Klaus ne. Mám to chápat tak, že souhlasíte s prezidentem a že bychom se měli spíše přidat k Polsku a Španělsku a požadovat větší vliv? KUŽVART: V tak zásadní věci, jako je evropská ústava, by měla být snaha dosáhnout maximální míry konsenzu. Vy jste zmínil Polsko a Španělsko, které s návrhem ústavy nesouhlasily… Já myslím, že by bylo nešťastné dělat to silou. Považuji za důležité, že se otevřel prostor pro další jednání. Já vidím prvky diskuse, konsensu a podobně jako jeden ze základních momentů integrující Evropy.
EURO: Než se stanete komisařem, budete muset složit slib, že budete hájit výlučně zájmy Evropské unie. Co si pod tím termínem „zájem EU“ představujete? Mohou jít zájmy EU proti zájmům České republiky? KUŽVART: Z minulosti je známo mnoho případů, kdy určité zájmy, třeba velkých firem z nějaké země, byly proti zájmům EU. Zde je naprosto logické, že zájem celku, unie, musí převážit nad zájmem parciálním. Víme, že komisaři by mnohdy museli hlasovat proti zájmu velkých firem z jejich vlastních zemí. Z mé strany by s tím neměl být zásadní problém. Záležitosti ochrany životního prostředí vesměs splňují jakési atributy té vazby přes hranice, nejen jednoho státu, vazby dlouhodobé, nejenom nějaké krátké období jedné vlády, jednoho parlamentu. Takže já počítám, že s touto věcí – hájit zájem celku - nebudu mít potíže.
EURO: Já bych ten společný interes EU chápal spíš tak, že je to zájem na pokračování integrace, nemyslíte? KUŽVART: Pochopitelně ano.
EURO: Existují dva proudy, nadnárodní a mezivládní. Jaký je váš názor na pokračování integrace? Má být konečnou fází Evropa jako federace, nebo naopak, že národní státy jsou nezastupitelné, že mají svůj smysl? KUŽVART: Já jsem si jist, že národní státy mají svůj smysl. Centralizace má určitě své limity. Někdy je centralizace nešikovná. Tady mi zase dovolte udělat paralelu do životního prostředí. Vždyť co je jednodušší než dát možnost starostům, aby si na základě rozhodnutí zastupitelstva upravili záležitosti týkající se například ochrany ovzduší podle parametrů, rámcově daných v zákoně na ochranu ovzduší, ale určité detaily, které je nemožné centrálně rozhodovat byly přizpůsobeny jejich podmínkám…
EURO: V Evropské unii přece funguje princip subsidiarity, který ukládá, aby otázka byla řešena na co nejnižší úrovni, co nejblíže občanům, takže s tím žádný problém není. Zopakuji otázku – kam má směřovat integrace Evropy. Kde má skončit? Komisi od samotného počátku vedli lidé, kteří směřovali k federaci. Později tlaky národních států zapůsobily proti. Vy se stanete komisařem a já chci slyšet: má být Evropa federací, nebo naopak má zůstat tak, jak je – nebo by dokonce bylo podle vás lepší posílit vliv národních států? KUŽVART: Já si myslím, že ten pohyb spíš bude převládat od národních států k federaci.
EURO: Vznikne Evropa s jednou vládou, s jedním parlamentem? KUŽVART: V žádném případě si nemyslím, že by bylo možné, aby Evropa byla pouze s jedním společným parlamentem. Uvědomme si, že ta výstavba je trošku jiného charakteru. Myslím si, že v této věci je nutné najít optimum v nejrůznějších oblastech, v zahraniční politice, v obranné, vnitřní politice, v hospodářských politikách. Tady jde o vyvažování tak, aby ten samotný integrační proces měl svoji logiku a své benefity. Prospěch, který bude Evropanům maximálně jasný.
EURO: Vy teď ale mluvíte jako zástupce vlády členského státu, a ne jako budoucí komisař, který by měl naopak mít zájem na „zájmu EU“, na tom, aby to směřovalo k nějakému cíli… KUŽVART: Já jsem říkal, že jde o proces, který má tento atribut: smazávání rozdílů, hranic, které zatím mezi národními uskupeními jsou. To má svoji logiku. Evidentně to ovšem nemůže být záležitost naprosto bezbřehá. Je tady výrazný posun k maximálně jednotné Evropě. Národní státy zde ale byly a budou zůstávat.
EURO: Integrace nemá směřovat k federaci? KUŽVART: To se ukáže v několika málo příštích letech. Tak obrovské rozšíření nemá obdoby. Je třeba se zamyslet nad tím, co to znamená z hlediska inkorporace do jednoho velikého celku národních ekonomik, které ještě před patnácti lety byly direktivně řízeny… Všechno to bude mít určitě dopady právě na tu rychlost. Často se mluví o tom, zdali nepůjde o takzvanou dvou rychlostní Evropu. To možné je, není to asi nejšťastnější, ale je to dost možné.
EURO: Točíme se v kruhu. Když jste řekl dvourychlostní Evropa: kam ta Evropa tou rychlostí směřuje? KUŽVART: K integraci, k unifikaci. Kdy ale zdůrazňuji, že evidentně nemůžeme všechno zahrnout do nějakého jednoho vzorce, že vše se bude naprosto bez rozdílu sjednocovat.
EURO: Proč? Není to technicky a politicky možné? KUŽVART: Když je politická vůle, je možné všelicos. Technicky, i zde se dají nalézt různé nástroje, třeba legislativní, onoho vynucení. Je to ovšem i záležitost nákladů a výnosů. I to by nás mělo zajímat. Globalizovaný svět, to aby si Evropa udržela konkurenceschopnost, nalezení optima je věcí jednání, vývoje a tady musím zdůraznit, že Evropa se nevyvíjí sama ve vakuu, berme globalizaci jako fakt a zkoušejme z ní vzít to lepší.
EURO: Takže jedním z hlavních důvodů, proč by se měla Evropa integrovat, je, aby byla konkurenceschopná?
KUŽVART: Pochopitelně, to je jeden z důvodů. Bezpochyby.
EURO: Myslíte si, že kdyby první komise v padesátých letech 20. století přistupovaly k integraci s tím vaším přístupem: Evropa se integruje, aby byla konkurenceschopná, že by byla Evropa tam, kde je dnes? KUŽVART: Politika komise vždy odrážela konkrétní dobu… Myslím, že jde o nalezení rozumné míry integrace s tím, že integrační vlak jede dál. To je naprosto jednoznačné.
EURO: Kdyby se první šéf komise Jean Monnet snažil jen o propojení trhu s uhlím a ocelí, asi by to neskončilo Evropskou unií… Nemá se od komisaře očekávat něco víc než jen to, že se třeba jako vy bude starat o životní prostředí? KUŽVART: Pochopitelně ta politická vize bezpečné Evropy, důrazu na lidská práva, na hodnoty, to je evidentní.
EURO: Komise má téměř výhradní právo na navrhování evropské legislativy. Vy budete jedním z jejích členů. S jakou pro ntegrační myšlenkou přijdete? Nemyslím v oblasti životního prostředí… Mohl byste třeba od počátku tvrdit: chci federaci, chci federaci a jít tvrdě proti zájmům národních států. To ale asi nebudete, že? KUŽVART: To by nebylo moudré. To, na co narážíte, je záležitost konkrétních politik v dlouhodobém výhledu, kdy vámi zmiňované střety s národními státy by svým způsobem ani nemusely být.
EURO: Vy jako komisař máte být nezávislý na „domovském“ státu. Myslíte, že to zvládnete? KUŽVART: Věřím, že ano. A mám za to, že k této víře mě mohou vést i mé dřívější zkušenosti, kdy jsem prosazoval v minulé, jednobarevné vládě záležitosti, které často nebyly mými kolegy vítány. A šlo o to, že jsem se snažil povýšit dlouhodobý všeobecný zájem nad zájem určité skupiny, třeba v průmyslu.
EURO: Jde to ale vůbec, stát se naprosto nezávislým na České republice? KUŽVART: Zpřetrhat vazby s domovem je nemožné, to zdůrazňuji.
EURO: Takže co vlastně znamená ta vaše nezávislost? KUŽVART: Nezávislost bude znamenat prosazovat tu politiku Evropské unie, na které se Evropská unie dohodne. I když to bude vyvolávat nesouhlas té či oné národní vlády. Ale musím zdůraznit, že ty záležitosti se velmi velmi podrobně předjednávají. A že by mělo denodenně docházet k nějakým střetům… myslím, že to tak naštěstí není.
EURO: Po posledních volbách jste se nedostal do vlády, těžce jste to nesl, zůstal jste „obyčejným“ poslancem. Jste teď premiérovi a své straně vděčný, že vás posílají do Bruselu? Jste rád, že vybrali vás? KUŽVART: Pokud bych o to neměl zájem, tak bych na tu nabídku nekývl. Na druhou stranu, činnost Evropské komise má určité charakteristiky, podobá se činnosti vlády. Proto mám pocit, že to bude zajímavé a že to může do určité míry zhodnotit moje zkušenosti z minulých let.
EURO: Určitá míra vděčnosti tam být asi musí? KUŽVART: No já si nemyslím…
EURO: Vy se domníváte, že jste byl ten jediný, nejlepší, kterého prostě vybrat museli? KUŽVART: Určitě nikoli.
EURO: Nechce teď po vás premiér a předseda vaší strany nějaké protislužby? Sestavujete svůj kabinet (který ve struktuře Komise hraje poměrně důležitou roli), budete v něm mít někoho, koho vám doporučil premiér Špidla? KUŽVART: Pochopitelně, že návrhy konzultuji s panem premiérem. Budu je však konzultovat i s kolegy z koaličních stran.
EURO: Proč? KUŽVART: Protože je užitečné, aby kabinet byl maximálně široký z hlediska politického spektra. Tím nemyslím, že by tam museli nutně být nominováni politici, aktivní členové té či oné strany, ale aby to byly třeba návrhy, které vycházejí z té či oné politické strany.
EURO: Nebyl to premiérův nápad? Když už se koalice neshodla na vás, tak nabídne lidovcům a unii ústupky při skládání vašeho kabinetu… KUŽVART: Není tomu tak. Je to běžná a v komisi léta uplatňovaná praxe, která má svoji logiku. Vždyť je to záležitost, která i do značné míry zajišťuje nezbytnou politickou podporu z domovské země.
EURO: Politickou podporu domovské země pro komisaře, který má být nezávislý?! KUŽVART: Ale uvědomte si, že komisař bude mít jako jeden z úkolů vysvětlovat politiku Evropské komise ve své domovské zemi. A k tomu je ideální mít jakési přímější linky na nejrůznější politické subjekty.
EURO: Co když se v Česku změní politická situace? Budete podle toho svůj kabinet rekonstruovat? KUŽVART: Právě proto se budu snažit, aby měly určité zapojení do struktur v Evropské komisi politické strany napříč spektrem. Proto, aby změny na domácí politické scéně nemusely automaticky znamenat nějaké otřesy v kabinetu.
EURO: Kabinet vám bude jako komisaři, který má hájit „zájem EU“, připravovat politické podklady k návrhům evropské legislativy. Myslíte si, že je v pořádku ho sestavovat tak, aby odrážel politickou situaci v České republice? Vždyť vy nebudete nezávislý, ale budete reprezentovat českou vládu… KUŽVART: Vtip je v tom, že část pracovníků kabinetu bude ze současných členských zemí EU. Takže rozhodně nehrozí národnostní jednobarevnost. To je důležité. Kdyby jedna země něco ovládla, jednu oblast, to by bylo určitě nesprávné. Právě proto bude kabinet národnostně a politicky promíchán. Bude to mnohem stabilnější.
EURO: Kabinet vám bude zajišťovat servis a informace od jiných komisařů a členských států. Nebylo by pro vás lepší přivést si lidi, kterým budete věřit, a ne lidi, kterým budou věřit politické strany v Česku? KUŽVART: Ta zdůrazňovaná nezávislost může být posílena politickou i národnostní průřezovostí. Jednobarevný kabinet, to by nebylo šťastné. I vzhledem k potřebné nezávislosti.
EURO: Kabinetu komisaře se říká „filtr lobbistických skupin“. Myslíte si, že ti, které si vyberete, budou odolní nátlaku? KUŽVART: To je jeden zfaktorů, podle kterých bude konečný výběr proveden. Já sám jsem musel odolávat mnoha tlakům, vím, že je to složité, a právě toto budu očekávat i od toho nejužšího týmu. Protože nejrůznější lobbistické tlaky se budou objevovat neustále.
EURO: Vy teď dostanete tři místa v kabinetu placená přímo Komisí. Můžete si vzít ale víc lidí a platit je třeba z českého rozpočtu. Uvažujete o tom? KUŽVART: Bude užitečné zatím se neuzavírat myšlence širšího týmu.
EURO: Stane se vedoucím vašeho kabinetu Ramiro Cibrian, bývalý vyslanec Evropské komise v Praze? Vím o tom, že s ním vyjednáváte. KUŽVART: Veškeré personální otázky bych zatím nechal být. Je to záležitost jednání.
EURO: A co bývalý zpravodaj České televize v Bruselu Pavel Bouda, se kterým jste nedávno sešel? Bude vaším tiskovým mluvčím? KUŽVART: To vše se bude upřesňovat během několika příštích týdnů.
EURO: Chystáte se teď do Bruselu trochu se zviditelnit? Byl jste kritizován za to, že vás tam nikdo nezná… Kužvart: Bude to v nejbližších dnech.
EURO: Co budete dělat, když nedostanete na starost životní prostředí? Budete ochotný zabývat se něčím jiným? KUŽVART: Naznačoval jsem, že jsou i jiné oblasti. Třeba věda a výzkum, vzdělávání…
EURO: Co když nic z toho nevyjde? Přijmete pak cokoli? KUŽVART: I univerzalita by měla mít své meze.
EURO: Přestěhujete se do Bruselu? Kdy? KUŽVART: Stěhovat se budu muset v průběhu dubna. Tak aby k 1. květnu už bylo všechno připraveno.
EURO: Kde budete bydlet? KUŽVART: Očekávám, že mi něco sežene naše stálá mise v Bruselu.
EURO: Už jste žádal o bezpečnostní prověrku, kterou budete potřebovat? KUŽVART: To jsem zatím neřešil.
EURO: Dovedete si představit situaci, kdy budete jako komisař pro životní prostředí navrhovat podání žaloby proti České republice za porušování povinností kvůli čističkám za sto miliard korun? KUŽVART: Ta situace procedurálně nastat může. Velice, velice si ji nepřeji.